Când unul dintre submarinele sale diesel-electrice din clasa Kilo a ieșit recent la suprafață în largul coastelor Franței, Rusia a negat existența vreunei probleme cu nava. Submarinul a ieșit la suprafață doar pentru a respecta regulile de tranzit maritim care guvernează Canalul Mânecii, a declarat Kremlinul, Rusia fiind, desigur, un „adept notoriu” al dreptului internațional.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Secretarul general al NATO, Mark Rutte, a ironizat Rusia pentru starea „șchiopătândă” a unuia dintre submarinele sale, în timp ce autoritățile ruse au negat că acesta a fost forțat să iasă la suprafață din cauza unor probleme tehnice, potrivit Reuters.
Flota rusă din Marea Neagră a declarat că submarinul cu motor diesel Novorossiysk a ieșit la suprafață în largul Franței pentru a respecta regulile de navigație din Canalul Mânecii și a respins rapoartele potrivit cărora ar fi suferit o defecțiune gravă.
Însă autoritățile olandeze au declarat în weekend că submarinul era remorcat în Marea Nordului. Iar Rutte, într-un discurs ținut în Slovenia, a spus că nava era „stricată”.
„Acum, practic, nu mai există aproape nicio prezență navală rusă în Marea Mediterană. Există un singur submarin rus avariat care se întoarce cu greu acasă de la patrulare”, a spus el.
„Ce schimbare față de romanul lui Tom Clancy din 1984, «Vânătoarea lui Octombrie Roșu». Astăzi, pare mai degrabă o vânătoare a celui mai apropiat mecanic.”
VChK-OGPU, un canal Telegram obscur care publică presupuse scurgeri de informații din domeniul securității ruse, a precizat pe 27 septembrie că există scurgeri de combustibil în cala navei Novorossiysk, crescând riscul unei explozii.
Însă conturile de social media legate istoric de forțele de securitate ruse au sugerat o problemă mult mai gravă pe submarinul Novorossiysk. Potrivit The Maritime Executive, „au început să circule zvonuri pe canalele de social media bine informate că Novorossiysk a suferit o scurgere de combustibil. Acestea sugerau că nava nu avea capacități la bord și a fost forțată să iasă la suprafață pentru a goli compartimentele inundate. Unele rapoarte au afirmat că era vorba de o scurgere periculoasă de combustibil la bordul navei, care a fost pusă în funcțiune în 2012”.
France 24 a citat alte relatări de pe rețelele sociale, afirmând că „submarinul nu are la bord nici piese de schimb, nici specialiști calificați pentru a repara defecțiunea” și că „prezintă acum un risc de explozie”.
Când Novorossiysk a ieșit la suprafață în largul coastelor Franței acum câteva zile, s-a îndreptat spre nord și a fost imediat urmărit de o navă de război franceză, apoi de o navă engleză și, în final, de o navă olandeză de înregistrare hidrografică și de un elicopter de luptă NH90. Marina olandeză a declarat într-un comunicat că Novorossiysk și „remorcherul Yakov Grebelskiy”, care se pare că îl remorca, au părăsit zona economică exclusivă a Olandei. Deși navele rusești au dreptul să tranziteze apele internaționale, olandezii au dorit să dea dovadă de „vigilență” în „împiedicarea navelor rusești să saboteze infrastructura submarină”.
Comandamentul Maritim al NATO a publicat, pe 9 octombrie, fotografii cu ceea ce a declarat a fi o fregată a marinei franceze care observa un submarin rus operând la suprafață în largul coastei Bretaniei. „NATO este gata să apere Alianța noastră cu vigilență constantă și conștientizare maritimă în întreaga zonă a Atlanticului”, a postat pe X, fără a numi submarinul.
Sâmbătă, ministerul olandez al apărării a declarat că marina olandeză a escortat nava Novorossiysk și o remorcheră care o însoțea, Yakov Grebelsky, în Marea Nordului. Flota rusă din Marea Neagră a declarat luni că submarinul efectua un „tranzit interflotă programat” după ce și-a îndeplinit misiunile în Marea Mediterană.
Agenția de știri de stat TASS a declarat că nava, care a intrat în serviciu în 2014, făcea parte dintr-un grup de submarine care transportă rachete de croazieră Kalibr. Observarea submarinului urmează altor câteva observări în Canalul Mânecii a unor nave care ar aparține așa-numitei „flote fantomă” a Rusiei.
Autoritățile franceze au lansat la începutul acestei luni o anchetă privind petrolierul Boracay, sub pavilionul Beninului, care era ancorat în largul coastei Saint-Nazaire, în vestul Franței. Așa-numita flotă fantomă este formată din nave vechi, cu proprietari necunoscuți, care operează fără asigurări reglementate de Occident și care sunt utilizate pentru transportul produselor petroliere sancționate.
Utilizarea acestor nave de către Rusia a ridicat, de asemenea, îngrijorări de mediu cu privire la accidente, având în vedere vechimea lor și acoperirea nesigură a asigurărilor. O scurgere de combustibil la suprafața submarinului ar putea ridica îngrijorări similare. Incidentul survine la două săptămâni după ce Marina Regală a urmărit o fregată și un cargou rusesc prin Canalul Mânecii.
Ministrul forțelor armate din Marea Britanie, Al Carns, a declarat că ultima operațiune a Marinei este „un semn clar al modului în care Marea Britanie se alătură aliaților NATO pentru a respinge agresiunea rusă”.
În iunie, o navă de război rusă s-a deghizat folosind un semnal de identificare fals în timp ce traversa Canalul Mânecii împreună cu două petroliere aflate sub sancțiuni, potrivit unei investigații BBC Verify. Aceasta a călătorit alături de două nave cunoscute ca făcând parte din „flota fantomă” a Rusiei.