China a stabilit un nou reper în transportul de mare viteză, după ce un vehicul maglev de 1,1 tone a fost accelerat până la 650 km/h în doar șapte secunde, pe o distanță de 600 de metri, potrivit InterestingEngineering.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Testul a avut loc pe o linie demonstrativă de un kilometru, amenajată în cadrul laboratorului Donghu din provincia Hubei, și marchează cel mai rapid sprint înregistrat vreodată pe o distanță atât de scurtă.
Performanța a fost posibilă datorită unui motor liniar de mare putere și a levitației magnetice prin respingerea polilor identici, tehnologie care menține vehiculul suspendat deasupra căii de rulare, eliminând complet contactul fizic cu șinele. Astfel, frecarea mecanică este înlocuită doar de rezistența aerodinamică, ceea ce permite o accelerație extrem de rapidă, dar și o frânare precisă.
Potrivit televiziunii de stat CTGN, vehiculul poate frâna complet din viteza maximă în doar 200 de metri, cu ajutorul unui sistem de control de înaltă precizie care monitorizează poziția la un nivel de acuratețe de până la patru milimetri. „Este cea mai mare viteză din lume atinsă pe o asemenea distanță scurtă”, a declarat Li Weichao, directorul Centrului de Inovație în Propulsie Electromagnetică pentru Maglev de Mare Viteză din cadrul laboratorului Donghu.
Spre deosebire de centrele tradiționale de testare, care necesită linii drepte de zeci de kilometri pentru accelerație și frânare, echipa din Hubei a dezvoltat un concept compact. Întregul profil de viteză a fost comprimat pe un kilometru, prin utilizarea unor senzori de înaltă rezoluție, a unei electronici de control cu frecvență variabilă și a unei carcase aerodinamice ce acoperă linia de ghidare.
Formatul restrâns permite nu doar o frecvență mai mare a testelor, ci și costuri mai mici pentru teren și o integrare mai ușoară în zone urbane sau parcuri tehnologice. Totodată, această platformă susține cercetări privind răcirea electronicii de putere, bobine de levitație tolerante la defecțiuni și forme aerodinamice optimizate ale vehiculului.
China deține în prezent cea mai extinsă rețea operațională de transport maglev din lume, devansând Coreea de Sud și Japonia. Linia Shanghai Maglev, deschisă în 2004 și bazată pe tehnologia germană Transrapid, transportă pasageri la viteze comerciale de până la 430 km/h. În ultimii ani, cercetătorii chinezi au testat prototipuri cu supraconductori de temperatură înaltă, pentru viteze de croazieră de 600 km/h, dar și concepte pentru sisteme de transport în tuburi cu presiune redusă, care ar putea atinge 1.000 km/h.
Laboratorul Donghu are ca obiectiv atingerea unei viteze de 800 km/h în teste regulate până la sfârșitul acestui an. Dacă acest prag va fi atins, diferența dintre tehnologia maglev convențională și sistemele de tip hyperloop se va reduce semnificativ.
„Aceeași tehnologie este deja utilizată și în alte centre de cercetare, iar aplicațiile sale pot depăși domeniul transportului feroviar”, a adăugat Li Weichao.
Recordul stabilit în Hubei demonstrează că progresele constante în propulsie, senzoristică și control pot accelera dezvoltarea și aplicarea comercială a transportului de mare viteză bazat pe levitație magnetică.