Bateriile cu sodiu-ion (SIB) trec de la stadiul de proiecte demonstrative către comercializare la scară largă, iar următorii doi-trei ani vor fi decisivi pentru consolidarea lor pe piață, au declarat specialiștii prezenți la Forumul pentru Lanțul Industrial și Dezvoltarea Standardelor pentru Baterii Sodiu-Ion 2025, potrivit CarNewsChina.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Li Jinghong, academician al Academiei Chineze de Științe și profesor la Universitatea Tsinghua, a subliniat că bateriile cu sodiu-ion trebuie să urmeze o strategie de competiție diferențiată, nu să încerce să înlocuiască direct bateriile litiu-ion. „Aceste baterii au avantaje clare: putere mare, performanță bună la temperaturi scăzute, siguranță și costuri reduse”, a afirmat Li Jinghong. În opinia sa, aceste caracteristici le fac potrivite pentru aplicații precum vehicule hibride, surse de energie neîntreruptibile (UPS), reglarea frecvenței în sistemele de stocare și înlocuirea bateriilor cu plumb-acid.
Participanții la forum au remarcat că industria a trecut de la așteptările legate de reducerea masivă a prețurilor, generate de creșterea prețului litiului din 2021, către un model axat pe creare de valoare. Accentul actual se pune pe extinderea producției, reducerea costurilor, creșterea densității energetice și adaptarea la cerințele specifice ale pieței. Concluzia experților a fost că anul 2026 va marca începutul aplicațiilor comerciale la scară largă, moment în care valoarea economică a tehnologiei va deveni mai vizibilă.
Deși densitatea energetică a bateriilor cu sodiu-ion este mai scăzută decât a celor litiu-ion, acestea oferă conductivitate ionică mai ridicată, încărcare și descărcare mai rapide și performanțe superioare la temperaturi scăzute. Prin urmare, sunt considerate ideale pentru domenii cu cerințe mari de putere și curent, cum ar fi vehiculele comerciale, utilajele miniere, echipamentele de construcții, mașinile agricole și sistemele hibride.
În ceea ce privește materialele utilizate, Li Jinghong a recomandat fosfatul de vanadiu-sodiu, combinat cu anozi din carbon dur, pe care îl consideră o soluție cheie pentru dezvoltarea bateriilor de mare putere, datorită stabilității structurale și nivelului ridicat de tensiune.
Producătorul chinez CATL a integrat bateriile sodiu-ion în planul său tehnologic. În aprilie, compania a lansat prima baterie de acest tip produsă la scară industrială, destinată atât automobilelor de pasageri, cât și camioanelor grele. CATL a raportat o densitate energetică de 175 Wh/kg, ceea ce permite o autonomie de peste 500 km în regim pur electric, acoperind potențial peste 40% din cererea internă pentru vehicule de pasageri.
Pe partea de costuri, Li Shujun, director general al Beijing Zhongke Haina Technology, a afirmat că bateriile sodiu-ion au trecut de la validarea prototipurilor la primele etape comerciale. „Pe măsură ce densitatea energetică se îmbunătățește și producția crește, costurile se vor reduce semnificativ, posibil la jumătate în următorii doi-trei ani”, a declarat acesta. În prezent, produsele ating o densitate de circa 165 Wh/kg, până la 10.000 de cicluri la 2°C și funcționare stabilă între –40°C și 45°C. Costul actual de producție în masă este estimat la 400–500 CNY/kWh (≈55–70 USD/kWh), cu perspective de scădere la 300 CNY/kWh (≈41 USD/kWh), nivel comparabil cu cel al bateriilor litiu-fier-fosfat.
Procesul de standardizare este, de asemenea, în desfășurare. Potrivit lui He Penglin, director adjunct al Institutului Chinez de Standardizare în Electronică, două standarde naționale pentru bateriile cu sodiu-ion au fost deja emise, alte 11 sunt în lucru, iar China coordonează și patru standarde internaționale. Testele pe produse provenite de la 44 de companii au confirmat performanța bună la temperaturi scăzute și nivelul ridicat de siguranță.
Guvernul chinez a desemnat bateriile cu sodiu-ion drept direcție prioritară pentru stocarea de energie, prin politicile elaborate de Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației și Administrația Națională a Energiei.
Experții au concluzionat că bateriile cu sodiu-ion se află într-un punct de cotitură. Următoarea perioadă, până în 2026, este considerată crucială pentru ca această tehnologie să-și consolideze prezența pe piețele de nișă și să demareze comercializarea la scară.