Administrația Trump pregătește o schimbare radicală de direcție în politica spațială a SUA: reducerea drastică a reglementărilor de mediu pentru lansările comerciale de rachete, potrivit ArsTechnica.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Inițiativa, promovată în numele „dominării americane în spațiu”, riscă însă să inflameze conflictele între guvernul federal, statele de coastă și organizațiile de mediu. În timp ce industria salută posibilitatea unui cadru mai permisiv, criticii atrag atenția că noile reguli ar putea pune în pericol comunități locale, habitate fragile și chiar siguranța zborurilor comerciale.
SpaceX, beneficiarul principal
Compania lui Elon Musk, SpaceX, a fost un actor cheie în modelarea acestei inițiative. Deja implicată în dispute legale cu autoritățile de mediu din California, SpaceX acuză birocrația federală că încetinește ritmul inovației. Falcon 9, racheta reutilizabilă folosită pentru sateliți și misiuni cu echipaj uman, și Starship, colosul pregătit pentru Marte, sunt văzute ca victime ale procedurilor greoaie ale FAA (Administrația Federală a Aviației).
Musk a criticat public, anul trecut, ritmul lent al autorităților, spunând că „nu ar trebui să fie posibil să construiești o rachetă uriașă mai repede decât se mișcă actele între birouri”.
De la protecția mediului la prioritizarea lansărilor
Proiectul de ordin propune o reformă amplă a regulii federale „Partea 450”, care, paradoxal, fusese adoptată în primul mandat al lui Trump pentru a simplifica reglementările în domeniul spațial. Acum, industria o consideră un obstacol, din cauza lipsei de claritate și a duratei lungi de analiză a dosarelor.
Noua ordonanță ar putea reduce semnificativ autoritatea statelor de coastă în reglementarea utilizării terenurilor și ar obliga comisiile locale să prioritizeze construcția de cosmodromuri în detrimentul proiectelor de energie regenerabilă, dezvoltare urbană sau restaurare ecologică. „Este îngrijorător că ar putea submina dreptul statelor de a decide cum își folosesc propriul litoral”, avertizează Derek Brockbank, directorul organizației Coastal States.
Creștere fără frâne
Numărul lansărilor comerciale în SUA a explodat: de la 26 în 2019 la 157 în 2024, potrivit datelor FAA. SpaceX a realizat majoritatea, cu peste 500 de lansări, în special din Texas, Florida și California. Dar această expansiune nu a fost lipsită de probleme: lansările Starship din Texas au generat explozii, resturi pe plaje și întreruperi de zboruri comerciale în Caraibe.
În ciuda a peste 11.000 de comentarii publice – majoritatea împotrivă – FAA a aprobat anul acesta solicitarea SpaceX de a crește numărul lansărilor Starship de la 5 la 25 anual.
O cursă cu China… fără centură de siguranță?
Sustinătorii ordonanței susțin că SUA trebuie să accelereze ritmul dacă vrea să rămână în fruntea cursei spațiale cu China, care vizează mineritul lunar și expansiunea pe Marte. „Nu putem aștepta un an pentru o licență de lansare”, spune Dave Cavossa, lider al unei federații care reprezintă companii precum SpaceX, Blue Origin și Rocket Lab.
Pe de altă parte, vocile critice avertizează că „supremația spațială” nu poate justifica punerea în pericol a populației și a mediului. Jared Margolis, avocat al Centrului pentru Diversitate Biologică, întreabă: „Vor schimba lucrurile într-un mod care pune în pericol viețile oamenilor și ecosistemele? Asta este marea îngrijorare”.
Spațiu mai liber, reguli mai puține
Ordonanța, care ar transforma și șefia Biroului Spațial al FAA într-o numire politică, ar consolida controlul Casei Albe asupra industriei spațiale americane. De asemenea, ar cere Departamentului Comerțului să reglementeze „noile activități spațiale”, cum ar fi mineritul sau reparațiile pe orbită, un domeniu încă nedefinit legal.
În timp ce Trump și susținătorii săi promovează dereglementarea ca motor al inovației, rămâne întrebarea: cât de departe poate merge industria spațială fără să lase în urmă protecția celor de pe Pământ?