Gigantul tehnologic Apple a închiriat zboruri de marfă pentru a transporta 600 de tone de iPhone-uri , sau până la 1,5 milioane de unități, în Statele Unite din India, după ce a intensificat producția acolo în efortul de a evita tarifele impuse de președintele Donald Trump, au declarat mai multe surse pentru Reuters.
Detaliile acestui demers oferă o perspectivă asupra strategiei confidențiale a companiei Apple de a ocoli tarifele lui Trump și de a-și construi stocuri de iPhone-uri în SUA, una dintre cele mai mari piețe ale sale.
Prețurile iPhone-urilor în SUA ar putea crește semnificativ
Analiștii au avertizat că prețurile iPhone-urilor în SUA ar putea crește semnificativ, dat fiind că Apple se bazează în mare parte pe importurile din China, principalul centru de producție al dispozitivelor, care este supus unei taxe vamale uriașe de 125%.
Această taxă este mult peste cea de 26% aplicată importurilor din India, dar care este acum suspendată după ce Trump a anunțat o pauză de 90 de zile în această săptămână, excepție făcând China.
„Apple voia să evite tariful”, a spus una dintre sursele familiare cu planificarea.
Compania a făcut lobby pe lângă autoritățile aeroportuare indiene pentru a reduce timpul de vămuire la aeroportul din Chennai (statul Tamil Nadu) de la 30 la 6 ore, a adăugat sursa.
Așa-numita „culoar verde” creată la aeroportul din hub-ul industrial al Indiei a urmat un model pe care Apple îl folosește deja în unele aeroporturi din China, a spus aceeași sursă.
Șase avioane cargo au plecat deja din India
Aproximativ șase avioane cargo cu o capacitate de 100 de tone fiecare au plecat din India începând cu luna martie, unul dintre ele chiar în această săptămână, când noile tarife au intrat în vigoare, au confirmat sursa și un oficial guvernamental indian.
Greutatea ambalată a unui iPhone 14 cu cablul de încărcare este de aproximativ 350 grame, potrivit măsurătorilor Reuters, ceea ce înseamnă că cele 600 de tone transportate ar corespunde la circa 1,5 milioane de iPhone-uri, luând în calcul și greutatea ambalajelor.
Apple și Ministerul Aviației din India nu au răspuns solicitărilor de comentarii. Toate sursele citate au cerut anonimatul, dat fiind caracterul privat al strategiei și discuțiilor.
Apple vinde peste 220 de milioane de iPhone-uri anual la nivel global, iar firma de cercetare Counterpoint estimează că în prezent o cincime din importurile de iPhone în SUA provin din India, restul din China.
Trump a crescut în mod constant tarifele asupra Chinei, ajungând la 125% miercuri, față de 54% anterior.
La acest nivel, prețul unui iPhone 16 Pro Max de top (1.599 USD) ar fi crescut la 2.300 USD, potrivit calculelor firmei Rosenblatt Securities.
Fabrica Foxconn din Chennai funcționează acum și duminica
În India, Apple a intensificat livrările aeriene pentru a atinge o creștere de 20% a producției obișnuite la fabricile de iPhone, prin angajarea de personal suplimentar și extinderea temporară a programului la principala fabrică Foxconn India și duminica, a adăugat sursa.
Alte două surse au confirmat că fabrica Foxconn din Chennai funcționează acum și duminica, zi care este de obicei nelucrătoare. Fabrica a produs anul trecut 20 de milioane de iPhone-uri, inclusiv modelele iPhone 15 și 16.
Pe măsură ce Apple își diversifică producția dincolo de China, India devine un punct strategic. Foxconn și Tata, principalii furnizori ai Apple în India, dețin în prezent trei fabrici, iar două altele sunt în construcție.
Apple a avut nevoie de aproximativ opt luni pentru a planifica și implementa sistemul rapid de vămuire în Chennai, iar guvernul premierului Narendra Modi a cerut oficialilor să sprijine compania, a spus un oficial guvernamental indian de rang înalt.
Exporturile Foxconn din India către SUA au crescut semnificativ: 770 de milioane USD în ianuarie și 643 de milioane USD în februarie, față de intervalul de 110–331 milioane USD în lunile anterioare, potrivit datelor vamale comerciale.
Peste 85% dintre livrările aeriene din ianuarie și februarie au fost descărcate în Chicago, Los Angeles, New York și San Francisco.
Aolei, ce efort logistic se face pentru a aduce în SUA atâta amar de IPhone 14, telefon vechi de 2 ani jumate!
Unde le ținură până acum? În beci-ul fabricii?