Google elimină subtil obiectivul de zero emisii de carbon de pe site-ul să dedicat sustenabilității, pe fondul dezvoltării rapide a centrelor de date AI, mari consumatoare de energie

Google elimină subtil obiectivul de net zero emisii de carbon de pe site-ul său web dedicat sustenabilității, pe fondul dezvoltării rapide a centrelor de date AI, mari consumatoare de energie
Photo by Karollyne Videira Hubert on Unsplash

Se pare că Google începe să ascundă de ochii publicului obiectivele sale interne de promovare a protecției climei. Gigantul internetului a eliminat în tăcere obiectivul de „emisii zero” în toate operațiunile sale până în 2030 de pe pagina sa web dedicată sustenabilității, după cum a constatat Canada’s National Observer.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

CEO-ul Google, Sundar Pichai, stătea zâmbind într-o grădină verde din California în septembrie 2020 și a declarat că gigantul IT intra în „cel mai ambițios deceniu de până acum” în ceea ce privește acțiunile sale climatice.

„Astăzi, sunt mândru să anunț că intenționăm să fim prima companie importantă care funcționează fără emisii de carbon, 24 de ore pe zi, șapte zile pe săptămână, 365 de zile pe an”, a declarat el într-un anunț video la acea vreme.

Pichai a adăugat că știe că „drumul nu va fi ușor”, dar Google „își propune să demonstreze că un viitor fără emisii de carbon este posibil și poate fi realizat suficient de repede pentru a preveni cele mai periculoase efecte ale schimbărilor climatice”.

A dispărut „net zero” și a apărut un nou scop: energia

Cinci ani mai târziu, este clar cât de dificilă va fi „călătoria energetică” a Google. În iunie, site-ul web al Google dedicat sustenabilității se mândrea cu un titlu care promitea atingerea emisiilor nete zero până în 2030. Până în iulie, totul s-a schimbat.

Angajamentul Google privind emisiile nete zero a fost discret eliminat, retrogradat de la o secțiune proprie pe site la o mențiune în anexele raportului de sustenabilitate al companiei.

Pagina „Operating Sustainably” (Funcționare durabilă) a fost redenumită „Operations” (Operațiuni), iar secțiunea privind emisiile nete zero de carbon a fost ștearsă. În locul acesteia a apărut o nouă prioritate: Energia.

Această actualizare a paginii Google Sustainability, redenumită acum „Our operations” (Operațiunile noastre), a eliminat primul titlu care anunța obiectivul declarat de mult timp al Alphabet Inc. de a atinge emisii nete zero în toate operațiunile și lanțul valoric până în 2030. Noua pagină adaugă detalii despre obiectivele de sustenabilitate ale Google în lansările recente de hardware, dar evită orice mențiune despre o politică climatică cu emisii zero sau despre amprenta de carbon dincolo de aluminiul utilizat în construcția telefoanelor Google Pixel.

Un purtător de cuvânt al Google a clarificat politica companiei privind emisiile de carbon. „Cel mai recent raport de mediu al nostru arată o reducere de 12% a emisiilor energetice ale centrelor de date în 2024”, se arată în comunicatul de presă. „Acest lucru a fost realizat prin introducerea unei noi energii curate, chiar și în contextul creșterii cererii de energie. În 2021, ne-am stabilit ambiția de a atinge emisii nete zero în toate operațiunile și lanțul valoric până în 2030. Continuăm să lucrăm pentru atingerea acestei ambiții.”

De asemenea, pagina web Google dedicată sustenabilității centrelor de date menține angajamentul privind emisiile nete zero până în 2030. Însă formularea din jurul acesteia s-a schimbat acum, obiectivul fiind prezentat mai degrabă ca o țintă ambițioasă decât ca o garanție. Mulți au considerat acest lucru inevitabil, întrucât în 2023 și 2024, Google a renunțat la practica de a cumpăra compensații de carbon pentru a atinge un statut „tehnic neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon”, urmărind acum un efort mai robust și mai substanțial în ceea ce privește emisiile de carbon.

Posibile motive ale schimbării

Totuși, ascunderea aparentă a mențiunii privind emisiile nete zero de pe site-ul său principal dedicat sustenabilității este o alegere demnă de remarcat din partea Google. Două schimbări majore din 2025 ar putea avea legătură cu această decizie: costurile energetice în creștere ale Google pentru IA și măsurile severe luate de guvernul SUA împotriva inițiativelor privind schimbările climatice.

Google și alți dezvoltatori AI au achiziționat și construit în mod continuu centre de date pentru a satisface cererile percepute de AI de când acest domeniu s-a dezvoltat masiv anul trecut. Ca urmare a schimbării majore de strategie a Google către AI, compania a anunțat că emisiile sale de gaze cu efect de seră au crescut cu 48% în ultimul an, menționând atunci că acest boom ar face ca obiectivul pentru 2030 să fie o provocare.

Pe de altă parte, administrația Trump a avansat strategia sa anacronică privind acțiunile climatice și emisiile de carbon. După ce a închis o serie de site-uri web guvernamentale care discutau despre schimbările climatice la venirea la putere, guvernul SUA a început să promoveze utilizarea centralelor electrice pe cărbune „incredibil de curate”.

Acum că Google pare să considere oficial planurile sale climatice mai degrabă o ipoteză îndepărtată decât un angajament real, calea pe care o va urma va fi probabil oarecum în schimbare.

Primul dintre giganții tehnologici care a făcut promisiunea de a atinge zero emisii nete

Google a fost unul dintre primii giganți tehnologici care și-a stabilit obiective ambițioase în materie de sustenabilitate — și pare să fie unul dintre primii care ia în considerare renunțarea la ele. În contrast, cele mai recente rapoarte de sustenabilitate ale altor giganți tehnologici, Microsoft și Amazon, prezintă în continuare emisiile nete zero ca o prioritate principală.

Consumul anual de energie electrică al Google a crescut cu 26% în 2024, ajungând la 32,2 terawați/oră, ceea ce reprezintă aproape consumul Irlandei. Luna trecută, compania a publicat un raport tehnic care a revelat că un singur mesaj de chat către modelul său de inteligență artificială Gemini consumă 0,24 wați/oră, echivalentul a 2,4 minute de funcționare a unui bec LED mic.

Un raport recent al McKinsey & Co calculează că, până în 2030, vor fi necesare investiții noi în valoare de 6,7 trilioane de dolari la nivel mondial pentru a ține pasul cu cererea explozivă de putere de calcul. Centrele de date echipate pentru a gestiona sarcinile de procesare AI vor avea nevoie de investiții în valoare de 5,2 trilioane de dolari, a prevăzut firma de consultanță.

Creșterea stratosferică a volumului de lucru prevăzut pentru AI ar putea genera aproximativ 70% din noua cerere de energie electrică, a constatat McKinsey, iar cererea globală estimată pentru capacitatea centrelor de date în scenariul său „mediu” ar urma să crească de 3,5 ori, până la aproape 250 de gigawați până în 2030. În SUA, acest lucru înseamnă că sectorul ar reprezenta aproape 12% din cererea totală de energie la nivel național, față de puțin peste 5% în prezent.

Această presiune a fost analizată într-un raport recent al New Climate Institute, un grup de reflecție, care a constatat că sectorul tehnologic se confruntă cu o „criză a strategiei climatice”, în care obiectivele de emisii „și-au pierdut sensul pe fondul creșterii cererii de energie”.

Creșterea cererii de energie pentru IA încetinește acțiunile climatice

Pentru unii actori din acest sector, creșterea cererii de energie legată de expansiunea IA a devenit incompatibilă cu angajamentele lor actuale în materie de mediu. Și acest adevăr incomod a coincis cu realegerea lui Donald Trump, a cărui administrație a semnalat că va da înapoi în ceea ce privește politicile climatice, iar aliații săi au discreditat eforturile de sustenabilitate ale companiilor, cu o mentalitate și un discurs toxic, considerându-le parte a unei „agende woke”.

„Presiunea de a obține orice sursă posibilă de energie electrică este destul de copleșitoare în acest moment, în special în țările dezvoltate, care nu și-au modificat rețeaua electrică de 40 de ani”, a declarat Michael Barnard, un analist proeminent în domeniul tehnologiilor de energie curată.

Barnard a remarcat că „există o tendință puternică de a-l susține pe Trump”, referindu-se la faptul că Ruth Porat, directorul de investiții al Google, susține extinderea utilizării centralelor pe cărbune „incredibil de curate” și a altor combustibili fosili pentru viitoarele centre de date ale companiei. Pichai însuși a participat la inaugurarea lui Trump, la care Google a donat 1 milion de dolari.

Barnard a subliniat însă faptul că Google continuă să semneze contracte corporative de achiziție de energie pentru diverse surse regenerabile, inclusiv hidroenergie, energie eoliană offshore și chiar energie geotermală avansată.

„Google se află într-o situație delicată”, a spus el, adăugând: „Urmăriți ce fac oamenii în realitate, nu ce spun când au de-a face cu Trump”.

John Lang, cofondator al Net Zero Tracker, o firmă de analiză a datelor care se concentrează pe verificarea faptelor privind emisiile net zero în fiecare țară și în cele mai mari orașe și companii din întreaga lume, a declarat pentru Canada’s National Observer că, în opinia sa, lumea se află temporar într-o situație pe care el o numește „recesiune net zero”, dar aceasta nu a determinat companiile să renunțe la acțiunile climatice.

În alte sectoare, Lang a spus că companiile își recalibrează acum obiectivele inițiale de sustenabilitate pentru a fi mai realiste și pentru a reduce dependența de creditele de carbon. Acest lucru, a adăugat el, este „un lucru foarte, foarte bun”.

Angajamentele net zero nerealiste

Google, a cărei companie-mamă Alphabet are o capitalizare de piață de 2,79 trilioane de dolari, a adoptat o abordare mai ambiguă. În ciuda eliminării titlului „zero emisii nete” de pe site-ul său web dedicat sustenabilității, compania insistă că rămâne angajată în atingerea obiectivului său pentru 2030 – care se bazează în mare măsură pe compensarea emisiilor de carbon.

Grupul de experți la nivel înalt al ONU privind angajamentele de emisii zero ale entităților nestatale a publicat un raport în 2022, în care se constata că angajamentele nerealiste în materie de sustenabilitate „erodează încrederea în angajamentele de emisii zero în general” și „subminează angajamentele statelor suverane”.

Nu este clar dacă decizia Google de a elimina angajamentele sale privind emisiile zero de pe site-ul său web dedicat sustenabilității creează un precedent mai îngrijorător.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...