Statele Unite și Arabia Saudită au reușit să saboteze negocierile privind un acord istoric pentru reducerea emisiilor globale generate de transportul maritim, potrivit unui raport al BBC.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Acordul fusese deja aprobat și ar fi făcut din transportul maritim prima industrie din lume care adoptă orientări internaționale obligatorii în materie de emisii. Peste 100 de țări s-au reunit la Londra pentru a aproba un acord convenit inițial în aprilie, care ar fi făcut din transportul maritim prima industrie din lume care adoptă obiective internaționale obligatorii de reducere a emisiilor.
Sub presiunea intensă a guvernului lui Donald Trump, țările au amânat planurile de a obliga armatorii să înceapă să plătească pentru daunele pe care le provoacă climei.
Oficialii americani au fost acuzați de „agresiune” și „intimidare”, în timp ce națiunile s-au reunit la Londra pentru ceea ce ar fi trebuit să fie aprobarea unei decizii luate cu luni în urmă de a impune o mică taxă asupra gazelor cu efect de seră provenite din transportul maritim global.
Președintele Trump a calificat planul drept „o escrocherie ecologică”
Președintele Trump a calificat planul drept „o escrocherie ecologică”, iar reprezentanții administrației sale au amenințat țările cu tarife vamale dacă ar fi votat în favoarea acestuia.
Secretarul de stat american Marco Rubio a declarat că rezultatul este o „victorie uriașă” pentru Trump. Însă, reflectând presiunea cu care s-au confruntat țările, secretarul general al Organizației Maritime Internaționale, Arsenio Dominguez, a lansat un „apel” pentru ca acest lucru să nu se mai repete.
Într-o concluzie dramatică vineri, când țările ar fi trebuit să voteze pentru aprobarea acordului, Arabia Saudită a depus o moțiune pentru amânarea negocierilor cu un an. Președintele a declarat că acest lucru ar însemna că acordul nu a fost aprobat, deoarece termenele-cheie pentru tratat ar trebui revizuite. Moțiunea a fost adoptată cu doar câteva voturi.
Ralph Regenvanu, ministrul schimbărilor climatice al Republicii Vanuatu, a declarat că moțiunea Arabiei Saudite era „inacceptabilă, având în vedere urgența cu care ne confruntăm în contextul accelerării schimbărilor climatice”. „Am venit la Londra pentru a sprijini cu reticență cadrul Net-Zero al OMI. Deși nu are ambiția pe care o cere știința climatică, acesta reprezintă totuși un pas important”, a spus el.
Industria transportului maritim a susținut în mare măsură acordul, deoarece acesta oferea standarde globale consecvente
După încheierea discuțiilor, Thomas Kazakos, secretarul general al organismului industrial Camera Internațională de Transport Maritim, a declarat: „Suntem dezamăgiți că statele membre nu au reușit să ajungă la un acord cu privire la calea de urmat în cadrul acestei reuniuni”.
„Industria are nevoie de claritate pentru a putea face investiții”, a adăugat el.
Marea Britanie și majoritatea țărilor UE au votat pentru continuarea discuțiilor, dar unele țări, printre care Grecia, s-au opus blocului UE și au votat pentru abținere. Printre țările care au votat în favoarea amânării discuțiilor s-au numărat Rusia, Arabia Saudită și SUA, care și-a exprimat îngrijorarea că acordul ar duce la creșterea prețurilor pentru consumatori.
Unele țări cheie, printre care China, care inițial votaseră în favoarea acordului în aprilie, au acceptat să amâne procedurile. Statele insulare Bahamas și-au schimbat, de asemenea, poziția, iar Antigua și Barbuda, care au fost de acord în aprilie, s-au abținut. Un delegat al grupului statelor insulare a declarat pentru BBC că aceste națiuni depind în mod special de SUA pentru comerț și au fost puternic influențate de administrația Trump să-și schimbe poziția.
În final, 57 de țări au votat în favoarea amânării, 49 de țări s-au opus amânării, iar 21 s-au abținut. În aprilie, măsura a fost adoptată cu sprijinul a 63 de state membre și 16 țări împotrivă, deși SUA s-au retras și 24 de țări s-au abținut.
Acordul a fost convenit pentru prima dată în aprilie, după zece ani de negocieri, și a fost considerat istoric, deoarece însemna că transportul maritim urma să devină prima industrie din lume cu obiective impuse la nivel internațional pentru reducerea emisiilor.
Acordul prevedea că, începând din 2028, armatorii vor trebui să utilizeze combustibili din ce în ce mai ecologici sau vor fi sancționați cu amenzi
Transportul maritim reprezintă în prezent 3 % din emisiile globale, nivelurile crescând odată cu creșterea comerțului mondial – 90 % din mărfuri sunt transportate în prezent pe mare. Spre deosebire de alte sectoare, transportul maritim nu a reușit să-și reducă emisiile, în parte din cauza lipsei de stimulente financiare.
„Nu există combustibil mai ieftin decât motorina pe care o utilizează astăzi navele, deoarece atunci când extragem țițeiul din pământ, extragem toate părțile bune, adică kerosenul pentru aviație, motorina și benzina pentru mașini”, a declarat Faig Abbasov, directorul programului pentru transport maritim al grupului de reflecție Transport and Environment, în timpul ultimelor negocieri ale OMI.
Aceasta înseamnă că, fără intervenție, Organizația Maritimă Internațională a estimat anterior că până în 2050 emisiile ar putea crește cu 10% până la 150%.
SUA și-a exprimat din ce în ce mai vocal obiecțiile față de plan
Reuniunea de săptămâna aceasta de la Londra între națiuni a avut ca scop aprobarea finală și finalizarea pașilor următori. Însă, din aprilie, SUA și-a exprimat din ce în ce mai vocal obiecțiile față de plan, temându-se că acesta ar putea duce la creșterea prețurilor bunurilor pentru consumatori.
Având în vedere întârzierea negocierilor, calendarul atent planificat pentru punerea în aplicare a reglementărilor până în 2028 nu pare fezabil.
„O întârziere în luarea de măsuri ar putea necesita modificări ale textului acordului care ar submina calendarul planificat și ar putea anula ani de muncă depusă până în prezent”, a declarat Blánaid Sheeran, observator la negocierile și responsabil de politici la ONG-ul de mediu Opportunity Green.
Scenele extraordinare de la IMO, unde discuțiile sunt de obicei serioase și extrem de tehnice, nu sunt de bun augur pentru continuarea negocierilor privind modalitățile de a crește veniturile necesare țărilor sărace pentru a face față impactului condițiilor meteorologice extreme, care vor continua la summitul climatic Cop30 al ONU din Brazilia, luna viitoare.
Anaïs Rios, responsabilă de politici maritime la organizația ecologistă Seas at Risk, a declarat: „Emoțiile au fost intense săptămâna aceasta la IMO, alianțele odată ambițioase ezitând și strategiile eclipsând rațiunea. Niciun steag nu ar trebui să dicteze cursul climatic al lumii. Cu țări precum Arabia Saudită în fruntea eforturilor de amânare, puțini se așteptau ca amânarea să prevaleze, dar iată-ne aici. Ce contează acum este ca țările să se ridice și să revină la IMO cu un vot afirmativ mai puternic și mai încrezător, care nu poate fi redus la tăcere. Planeta nu are timp de pierdut.”