Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a prezentat un autobuz electric autonom, în cadrul unui proiect european de reducere a emisiilor de carbon și promovare a tehnologiilor inovative în aviație, potrivit ZiuadeCluj.ro.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Demonstrația face parte din proiectul european OLGA, la care aeroportul clujean participă din 2021 alături de Primăria Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) și alte trei aeroporturi internaționale: Paris-Charles de Gaulle, Milano Malpensa și Zagreb. În total, proiectul reunește 47 de parteneri din 12 țări, incluzând companii aeriene, instituții din domeniul aviației civile și entități de cercetare.
Testarea, organizată în colaborare cu UTCN, a avut ca scop evaluarea în condiții reale a unui vehicul autonom într-un mediu complex și strict reglementat, precum cel aeroportuar.
Obiective ambițioase de reducere a emisiilor
David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, a explicat contextul în care se înscrie această inițiativă:
„Proiectul din care facem parte are ca scop reducerea emisiilor de carbon, promovarea tehnologiilor inovative. Aeroportul Internațional Cluj dorește reducerea emisiilor de carbon. Până în 2050 dorim să ajungem la zero emisii de carbon. Recent s-a anunțat licitația pentru un parc fotovoltaic, peste aproximativ un an vom produce aproape integral energia electrică și cu această ocazie vom reduce cu 52% amprenta de carbon.”
Directorul a precizat că în cadrul întâlnirilor pentru proiectul OLGA s-au discutat măsurile de reducere a emisiilor de carbon și tehnologiile inovative, iar demonstrația de astăzi a reprezentat o prezentare practică a capabilităților unui autobuz autonom pe aeroportul clujean.
Capacitățile tehnologice ale autobuzului
„Autobuzul poate să meargă fără șofer, poate să meargă la aeronavă, are niște capabilități foarte avansate în care poate să transporte pasagerii, evaluează toate distanțele, toate măsurile de siguranță. Este important că poate respecta integral măsurile de siguranță care sunt necesare pentru un aeroport”, a declarat David Ciceo.
Când ar putea fi utilizat permanent
Referitor la implementarea efectivă a acestei tehnologii, directorul aeroportului a subliniat provocările existente:
„Dacă vorbim despre când ar putea fi folosit, vorbim pentru început despre legislație. Sunt foarte multe teste. Este importante că există o dorință de a avea astfel de autobuze”, a explicat Ciceo.
Detalii tehnice și avantaje
Profesorul Bogdan Varga de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a oferit mai multe informații despre testele efectuate:
„Timp de două săptămâni am făcut teste cu acest autobuz. Imaginați-vă că suntem în situația în care niște pasageri s-ar îmbarca în acest autobuz spre aeronavă, dar nu există un conducător auto. Toată procedura este digitalizată. Credem că existența unor astfel de soluții ar putea ajuta mult, pentru că reducem timpul de așteptare și de descărcare a pasagerilor.”
Profesorul a precizat că autobuzul dispune de tehnologie autonomă și a fost închiriat prin parteneri turci care furnizează această tehnologie: „El este utilizat în mai multe zone deja, fie aeroportuare, fie alte zone. Noi demonstrăm că se poate, iar mai departe discutăm despre strategii și zone de finanțare.”
Măsuri de siguranță
Deși autobuzul este complet autonom, un șofer a fost prezent la volan în timpul demonstrației din motive de siguranță, fără a prelua controlul efectiv asupra vehiculului, întrucât tehnologia se află încă în faza de testare.