Google, din nou în vizorul autorităților SUA printr-un proces antitrust privind publicitatea online

Penske Media, proprietarul Rolling Stone, Billboard și Variety, dă în judecată Google pentru rezumatele AI
Photo by AS Photography on Pexels

Alphabet, compania-mamă a Google, încearcă să evite o vânzare forțată a platformei sale de publicitate online AdX, în cadrul unui proces antitrust deschis în statul Virginia. Departamentul de Justiție al SUA (DOJ) și o coaliție de state solicită măsuri dure împotriva gigantului tehnologic, după ce un judecător a stabilit că acesta deține monopoluri ilegale în domeniul tehnologiilor de publicitate digitală.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Autoritățile americane cer ca Google să vândă AdX – platforma unde editorii online plătesc o taxă de 20% pentru vânzarea reclamelor prin licitații automate – și ca mecanismul care stabilește câștigătorul licitațiilor să fie făcut open-source. Scopul, potrivit DOJ, este restabilirea concurenței pe o piață dominată de Google.

„A lăsa Google cu motivația și posibilitatea de a recrea această legătură ar fi pur și simplu un risc prea mare”, a declarat Julia Tarver Wood, avocat al diviziei antitrust din cadrul DOJ, referindu-se la faptul că Google a legat ilegal AdX de serverul său de publicitate pentru editori.

Judecătoarea Leonie Brinkema, care prezidează procesul, urmează să decidă măsurile aplicabile după ce a concluzionat că Google a abuzat de poziția sa dominantă.

Google respinge acuzațiile și susține că soluțiile propuse de autorități ar afecta concurența. Avocata companiei, Karen Dunn, a numit propunerile DOJ „radicale și nesăbuite”, adăugând: „DOJ și-ar rezerva pentru sine o putere, un control și o influență largă și fără precedent asupra unei mari platforme tehnologice americane.”

Compania a cerut instanței să adopte o abordare similară cu cea a unui judecător din Washington D.C., care a respins recent majoritatea solicitărilor DOJ într-un caz separat privind monopolul Google pe piața de căutare online. DOJ a replicat însă că situațiile nu sunt comparabile, deoarece în cazul respectiv browserul Chrome era doar un canal de distribuție, nu parte a monopolului.

Cazul se înscrie într-o amplă ofensivă a autorităților americane împotriva marilor companii tehnologice, începută în timpul mandatului președintelui Donald Trump și care vizează și Meta, Amazon și Apple.

Google susține că propunerea de vânzare a AdX este imposibil de aplicat tehnic și ar crea incertitudine pentru editori și advertiseri. În trecut, compania ar fi oferit să vândă AdX pentru a închide o investigație antitrust a Uniunii Europene, potrivit informațiilor Reuters, iar studiile interne privind această variantă ar putea fi folosite ca probă în proces.

În prezent, Google propune schimbări de politici menite să faciliteze utilizarea și integrarea platformelor concurente, însă DOJ consideră că aceste măsuri nu sunt suficiente pentru a reface competiția pe piață.

În fața instanței, Grant Whitmore, director executiv al Advance Local – companie ce administrează publicații locale în opt state americane – a declarat că poziția Google, prin deținerea simultană a instrumentelor pentru advertiseri și editori și a platformei AdX, „oferă multe oportunități pentru Google de a înclina balanța în favoarea sa”. Whitmore a susținut că Google ar trebui obligată să vândă nu doar AdX, ci și serverul său de publicitate pentru editori.

Procesul din Virginia reprezintă una dintre cele mai importante confruntări dintre guvernul american și Google în lupta de reglementare a marilor companii tehnologice. Decizia pe care o va lua instanța ar putea redefini structura pieței de publicitate online și modul în care giganții digitali își exercită influența.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...