O cercetare internă realizată de Meta, compania-mamă a Instagram, arată că adolescenții care declară că se simt frecvent rău în legătură cu propriul corp sunt expuși pe platformă la de trei ori mai mult conținut asociat tulburărilor alimentare decât ceilalți utilizatori. Rezultatele au fost dezvăluite într-un document intern analizat în exclusivitate de Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Potrivit studiului, postările vizualizate de acești tineri conțineau adesea imagini care evidențiau părți ale corpului precum bustul, coapsele sau fesele, alături de evaluări directe ale aspectului fizic și de conținut legat de tulburări alimentare și imagine corporală negativă.
Meta a chestionat 1.149 de adolescenți în anul școlar 2023–2024, urmărind cât de des s-au simțit rău în legătură cu propriul corp după utilizarea Instagram. Ulterior, cercetătorii au analizat manual conținutul la care aceștia au fost expuși timp de trei luni. Pentru 223 dintre adolescenți, care au raportat sentimente negative frecvente, conținutul „asociat tulburărilor alimentare” a reprezentat 10,5% din totalul postărilor vizualizate, față de 3,3% în rândul celorlalți.
„Adolescenții care au raportat frecvent nemulțumire corporală după vizualizarea postărilor de pe Instagram au văzut de aproximativ trei ori mai mult conținut centrat pe corp sau asociat tulburărilor alimentare decât ceilalți tineri”, se arată în documentul intern citat de Reuters.
Cercetarea mai arată că acești adolescenți au fost expuși și la mai mult conținut provocator în general, inclusiv materiale pe care Meta le clasifică drept „teme mature”, „comportamente riscante”, „violență” sau „suferință”. În total, astfel de postări au reprezentat 27% din ceea ce au văzut acești tineri, comparativ cu 13,6% în cazul colegilor lor care nu au raportat nemulțumiri corporale.
Autorii studiului au subliniat că rezultatele nu demonstrează o legătură cauzală între conținutul vizualizat și starea de nemulțumire a adolescenților, existând posibilitatea ca aceștia să caute activ materiale de acest tip. „Nu este posibil să se stabilească direcția cauzală a acestor constatări”, se precizează în document.
Într-o declarație transmisă Reuters, purtătorul de cuvânt al Meta, Andy Stone, a afirmat că cercetarea „demonstrează angajamentul companiei de a înțelege și îmbunătăți experiența tinerilor pe platformele sale”.
„Această cercetare este o dovadă suplimentară a faptului că rămânem dedicați înțelegerii experiențelor tinerilor și folosirii acestor informații pentru a construi platforme mai sigure și mai sprijinitoare pentru adolescenți”, a declarat Stone.
El a reamintit că Meta a anunțat recent măsuri prin care încearcă să limiteze conținutul afișat minorilor la standardele PG-13, similare celor folosite în industria cinematografică. Din iulie 2025, compania susține că a redus cu 50% cantitatea de conținut cu restricții de vârstă afișată adolescenților.
Potrivit studiului, instrumentele actuale de detectare ale Meta nu reușesc să identifice aproape 98,5% din conținutul „sensibil” considerat potențial nepotrivit pentru tineri, ceea ce cercetătorii au descris drept „nesurprinzător”, deoarece algoritmii de filtrare se află încă în dezvoltare.
Jenny Radesky, profesor asociat de pediatrie la Universitatea din Michigan, care a analizat studiul la cererea Reuters, a considerat metodologia solidă, dar concluziile „îngrijorătoare”. „Acest lucru susține ideea că adolescenții vulnerabili din punct de vedere psihologic sunt profilați de Instagram și primesc mai mult conținut dăunător”, a spus Radesky.
Consiliul consultativ al Meta pentru tulburări alimentare și imagine corporală, alături de părinți, pediatri și experți externi, au recomandat companiei să limiteze expunerea adolescenților la acest tip de conținut, avertizând că el poate accentua nemulțumirea față de propriul corp.
Cercetarea face parte dintr-o serie de analize interne prin care Meta încearcă să înțeleagă impactul algoritmilor săi asupra tinerilor, în contextul în care compania este investigată în Statele Unite pentru posibile efecte negative ale Instagram asupra sănătății mentale a minorilor.