În ultimii doi ani, povestea marelui boom al inteligenței artificiale AI a fost una despre hardware. A fost o cursă pentru GPU-urile Nvidia, pentru acces la fabricile de ultimă generație ale TSMC, pentru suficientă energie electrică pentru a alimenta centrele de date colosale. Dar săptămâna aceasta a izbucnit un alt tip de criză, care nu are nimic de-a face cu siliciul. Este vorba despre oameni. Mai precis, despre oameni care sunt foarte buni la a explica lucruri unei mașini.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Drama se concentrează în jurul Scale AI, un startup a cărui activitate constă în furnizarea de date de antrenament de înaltă calitate pentru modele AI. Cel mai mare client al său, Google, intenționează acum să întrerupă colaborarea după ce rivalul Meta a achiziționat o participație masivă de 49% în companie, potrivit Reuters.
Alți clienți importanți, printre care Microsoft și xAI, compania lui Elon Musk, intenționează, de asemenea, să se retragă. Exodul arată că, în cursa frenetică pentru construirea celei mai inteligente AI, accesul la cele mai bune date adnotate de oameni a devenit un punct strategic intens disputat.
Google, cel mai mare client al Scale AI, intenționează să întrerupă relațiile cu Scale după ce a apărut știrea că rivalul Meta preia o participație de 49% în startup-ul de etichetare a datelor AI, au declarat pentru Reuters cinci surse familiarizate cu problema. Google intenționa să plătească Scale AI aproximativ 200 de milioane de dolari în acest an pentru datele de antrenament etichetate de oameni, care sunt cruciale pentru dezvoltarea tehnologiei, inclusiv pentru modelele sofisticate de AI care alimentează Gemini, a declarat una dintre surse.
Google caută alternative
Gigantul din domeniul căutării a purtat deja discuții cu mai mulți rivali ai Scale AI în această săptămână, în încercarea de a transfera o mare parte din volumul de muncă, au adăugat sursele.
Pierderea semnificativă a Scale survine în contextul în care Meta preia o participație importantă în companie, evaluând-o la 29 de miliarde de dolari. Scale valora 14 miliarde de dolari înainte de tranzacție.
Scale AI intenționează să își continue activitatea, în timp ce CEO-ul său, Alexandr Wang, împreună cu câțiva angajați, se vor muta la Meta. Deoarece activitatea sa principală se concentrează în jurul câtorva clienți majori, compania ar putea avea de suferit în mod semnificativ dacă pierde clienți cheie precum Google.
Într-o declarație, un purtător de cuvânt al Scale AI a afirmat că activitatea companiei, care include colaborări cu mari companii și guverne, rămâne puternică, deoarece aceasta se angajează să protejeze datele clienților. Compania a refuzat să comenteze detalii referitoare la Google.
Probleme la orizont pentru Scale AI
Scale AI a înregistrat venituri de 870 de milioane de dolari în 2024, iar Google a cheltuit aproximativ 150 de milioane de dolari pe serviciile Scale AI anul trecut, au afirmat surse.
Alte companii importante din domeniul tehnologiei care sunt clienți ai Scale, inclusiv Microsoft, vor să se retragă. xAI, compania lui Elon Musk, intenționează și ea să se retragă, a declarat una dintre surse. OpenAI a decis să se retragă din Scale în urmă cu câteva luni, potrivit unor surse familiarizate cu problema, deși cheltuiește mult mai puțin decât Google. Directorul financiar al OpenAI a declarat vineri că firma va continua totuși să colaboreze cu Scale AI, unul dintre numeroșii săi furnizori de date.
Companiile care concurează cu Meta în dezvoltarea de modele AI de ultimă generație sunt îngrijorate că colaborarea cu Scale ar putea expune prioritățile lor de cercetare și planul de acțiune unui rival. Prin contractarea Scale AI, clienții împărtășesc adesea date proprietare, precum și prototipuri de produse pentru care angajații Scale furnizează servicii de etichetare a datelor. Având în vedere că Meta deține acum o participație de 49%, companiile AI sunt îngrijorate că unul dintre principalii lor rivali ar putea obține informații despre strategia lor de afaceri și planurile tehnice.
O oportunitate pentru rivalii Scale AI
Cea mai mare parte a veniturilor Scale AI provine din taxarea producătorilor de modele generative de AI pentru accesul la o rețea de formatori umani cu cunoștințe specializate – de la istorici la oameni de știință, unii cu titluri de doctorat. Oamenii adnotează seturi de date complexe care sunt utilizate pentru „post-antrenarea” modelelor de AI, iar pe măsură ce modelele LLM au devenit mai inteligente, cererea pentru exemple sofisticate furnizate de oameni a crescut, iar o adnotare poate costa până la 100 de dolari.
Scale se ocupă și de etichetarea datelor pentru întreprinderi precum companiile de mașini autonome și guvernul SUA, care probabil vor rămâne clienți, potrivit surselor. Dar cea mai mare sursă de venituri este parteneriatul cu producătorii de modele generative de AI, au spus sursele.
Google încerca deja de mai bine de un an să-și diversifice furnizorii de servicii de date. Însă mișcările Meta din această săptămână au determinat Google să încerce să renunțe la Scale AI pentru toate contractele sale cheie. Datorită modului în care sunt structurate contractele de etichetare a datelor, acest proces ar putea avea loc rapid, au declarat două surse.
Acest lucru va oferi o oportunitate pentru rivalii Scale AI să intre pe piață.
„Acordul Meta-Scale marchează un punct de cotitură”, a declarat Jonathan Siddharth, CEO al Turing, un concurent al Scale AI. „Laboratoarele AI de top realizează că neutralitatea nu mai este opțională, ci esențială.”
Labelbox, un alt concurent, „probabil va genera sute de milioane de venituri noi” până la sfârșitul anului de la clienții care părăsesc Scale, a declarat pentru Reuters CEO-ul său, Manu Sharma.
Handshake, un concurent care se concentrează pe construirea unei rețele de doctori și experți, a înregistrat o creștere a volumului de muncă din partea laboratoarelor AI de top care concurează cu Meta.
„Cererea noastră s-a triplat peste noapte după apariția știrii”, a declarat Garrett Lord, CEO la Handshake.
Multe laboratoare AI doresc acum să angajeze etichetatori de date interni, ceea ce le permite să păstreze securitatea datelor, a declarat Brendan Foody, CEO al Mercor, un startup care, pe lângă faptul că concurează direct cu Scale AI, dezvoltă și tehnologie pentru recrutarea și verificarea candidaților în mod automat, permițând laboratoarelor AI să-și extindă rapid operațiunile de etichetare a datelor.
Ce este o companie de etichetare a datelor și de ce este atât de importantă?
La un nivel de bază, etichetarea datelor reprezintă o parte importantă a procesului în care un model de AI învață. La început, acest lucru însemna să desenezi chenare în jurul imaginilor cu pisici. Dar, pe măsură ce modelele au devenit mai sofisticate, la fel s-a întâmplat și cu datele de care au nevoie. Nu mai este suficient să hrănești un model lingvistic de mari dimensiuni cu întregul conținut al internetului; pentru a-l face cu adevărat inteligent – pentru a-l face să raționeze, să execute sarcini complexe, să nu „halucineze” – trebuie să fie instruit de experți.
Asta face Scale AI. Compania a construit o rețea de formatori umani cu cunoștințe specializate – doctori, oameni de știință, istorici – care adnotează seturi de date complexe într-un proces numit Reinforcement Learning from Human Feedback (RLHF). Această perfecționare „post-instruire” este ingredientul secret. Așa învață un model precum Gemini de la Google să fie un programator mai bun sau modelele OpenAI să rezolve probleme de raționament la nivel universitar. Această muncă este atât de valoroasă încât o singură adnotare nuanțată poate costa până la 100 de dolari.
Meta luptă împotriva percepției că ar fi rămas în urmă în cursa AI
Fondată în 2016, Scale AI furnizează cantități uriașe de date etichetate sau date de instruire selectate, care sunt esențiale pentru dezvoltarea de instrumente sofisticate, precum ChatGPT de la OpenAI.
Tranzacția cu Meta va fi un avantaj pentru investitorii Scale AI, inclusiv Accel și Index Ventures, precum și pentru angajații actuali și foști ai companiei.
Ca parte a tranzacției, CEO-ul Scale AI, Wang, va ocupa o poziție de conducere în cadrul departamentului de AI al Meta.
Meta luptă împotriva percepției că ar fi rămas în urmă în cursa pentru IA, după ce prima serie de modele lingvistice de mari dimensiuni Llama 4, lansată în aprilie, nu a îndeplinit așteptările în materie de performanță.