Un raport recent despre piața AI arată cum Google și Grok micșorează diferența față de ChatGPT

inteligenta artificiala
Sursa foto: Jaque Silva/NurPhoto/Shutterstoc / Shutterstock Editorial / Profimedia

ChatGPT rămâne liderul pieței de produse AI pentru consumatori, dar rivali importanți precum Google și Grok câștigă teren. Potrivit celui mai recent raport al firmei de investiții Andreessen Horowitz (a16z), aplicațiile și platformele AI dezvoltate de Google au intrat pentru prima dată în topurile globale, iar Grok, produsul companiei xAI, a înregistrat o creștere spectaculoasă a bazei de utilizatori.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Potrivit TechCrunch, raportul ajuns la a cincea ediție, se bazează pe date colectate de la Similarweb și Sensor Tower și analizează evoluția utilizării produselor AI de către consumatori pe parcursul a doi ani și jumătate.

Google urcă puternic în clasamente
Pentru prima dată, Google apare în topurile a16z cu patru produse distincte: Gemini, AI Studio, NotebookLM și Google Labs. Cel mai vizibil este Gemini, care s-a clasat pe locul doi, atât pe mobil, cât și pe web. Aplicația are însă aproape jumătate din numărul de utilizatori activi ai ChatGPT. „Pe Android, Gemini este dominant, cu aproape 90% din baza de utilizatori activi”, arată raportul.

Pe web, Gemini a obținut 12% din traficul ChatGPT, confirmând ascensiunea rapidă a produsului. AI Studio, platforma destinată dezvoltatorilor care construiesc pe baza modelelor Gemini, a intrat direct pe locul 10 în clasamentul global al produselor AI pentru web. NotebookLM s-a clasat pe poziția 13, iar Google Labs, platforma unde compania testează experimente precum Flow, Project Mariner sau Doppl, a ajuns pe locul 39.

Grok, peste 20 de milioane de utilizatori
Produsul xAI, compania lui Elon Musk, a urcat pe locul 4 pe web și pe locul 23 pe mobil, la mai puțin de un an de la lansarea unei aplicații proprii. Grok are acum peste 20 de milioane de utilizatori activi lunar, după ce a fost disponibil inițial doar pe platforma X. Creșterea a fost accelerată de lansarea versiunii Grok 4, în iulie 2025, care a dus la o majorare de aproape 40% a numărului de utilizatori într-o singură lună.

Meta AI, stagnare și controverse
În contrast, Meta AI nu a reușit să își îmbunătățească poziția. Asistentul general al companiei s-a menținut pe locul 46 în topul web și nu a intrat în primele 50 de aplicații mobile. Evoluția sa a fost afectată de scandalul privind publicarea automată a unor postări ale utilizatorilor pe web, fără consimțământul acestora, ceea ce a atras critici și a încetinit adopția.

Piața chineză își face tot mai simțită prezența
Raportul a evidențiat și ascensiunea produselor AI dezvoltate în China. Printre acestea se numără Quark, asistentul Alibaba, clasat pe locul 9 pe web; Doubao, produsul ByteDance, locul 12 pe web și locul 4 pe mobil; dar și Kimi, chatbotul companiei Moonshot AI, aflat pe locul 17. Fiecare dintre aceste produse atrage peste 75% din trafic din China.

În total, 22 dintre primele 50 de aplicații mobile AI au fost dezvoltate în China, deși doar trei sunt utilizate preponderent pe piața locală. Printre jucătorii importanți se numără Meitu, cu aplicațiile BeautyPlus, BeautyCam și Airbrush, dar și ByteDance, care are în portofoliu Doubao și Cici.

Evoluții mixte pentru alți competitori
Dintre companiile occidentale, Perplexity și Claude și-au continuat creșterea, în timp ce DeepSeek a înregistrat o scădere abruptă. „Pe web, DeepSeek a pierdut peste 40% din trafic față de vârful din februarie 2025”, notează raportul. În schimb, alte produse precum Lovable și Replit au intrat pentru prima dată în clasament, după ce nu au fost prezente în ediția din martie.

Andreessen Horowitz a menționat și câteva aplicații aflate aproape de a pătrunde în topuri, printre care PixAI, Bolt, Blackbox AI, Clipchamp și Getliner pe web, respectiv Talkie, Seekee, Photo AI, AI Mirror și Arvin pe mobil.

Un clasament în schimbare
Raportul subliniază că această ediție include mai multe aplicații noi decât cele anterioare, pe fondul eliminării de către magazinele de aplicații a numeroaselor clone ale ChatGPT. Acest lucru a deschis drumul pentru produse originale, care reușesc acum să atragă atenția consumatorilor și să urce în clasamente.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...