După o intrare ezitantă pe piața europeană, liderul mondial în vehicule electrice vine cu o nouă strategie care include hibrizi, manageri europeni și o rețea extinsă de dealeri, relatează Reuters.
BYD, cel mai mare producător de vehicule electrice din China și rival direct al Tesla, își reconfigurează rapid strategia europeană după o serie de greșeli care i-au încetinit ascensiunea pe un continent considerat crucial pentru expansiunea globală.
Potrivit unor surse din interiorul companiei, BYD a fost inițial prea ambițios, dar insuficient pregătit pentru complexitatea pieței europene.
Printre problemele identificate: o rețea de dealeri prea restrânsă și prost distribuită, lipsa unor directori cu experiență locală și o strategie exclusiv electrică într-un continent în care mulți clienți preferă încă variantele hibride.
Lecții dure și schimbări rapide
Pentru a corecta traiectoria, BYD a făcut o serie de mutări spectaculoase. L-a cooptat pe Alfredo Altavilla, fost director Fiat-Chrysler, ca principal consilier pentru Europa. Sub influența lui, compania a decis să lanseze fiecare model nou în două versiuni, electrică și hibridă.
„Trebuie să educăm consumatorii în tranziția către verde. Dar nu putem ignora ce vor acum”, a spus Altavilla.
Acesta a recrutat și o echipă de top din fosta sa companie, Stellantis, oferindu-le salarii atractive și poziții de conducere în piețe-cheie precum Germania, Italia și Spania.
Piața germană – testul cel mai dur
Germania, cea mai mare piață auto europeană, a fost un eșec notabil pentru BYD în 2024, cu mai puțin de 2.900 de mașini vândute într-o piață de 2,8 milioane de unități. Managerul BYD pentru Germania, Maria Grazia Davino, a confirmat că rețeaua de dealeri va fi extinsă de la 27 la 120 de locații.
„Piața din Germania nu e deloc ușoară. Ne lipsesc încă bazele”, a declarat Davino.
Un fost manager BYD a spus că una dintre cele mai mari greșeli a fost tratarea Europei ca un bloc omogen, ca SUA sau China, în loc să recunoască diversitatea culturală și economică a fiecărei țări. „E ca și cum ai avea o oală plină de broaște, fiecare sare în altă direcție”, a spus el.
Reacție rapidă, ambiții mari
Chiar dacă BYD a încheiat 2024 cu o cotă de piață modestă în Europa (2,8% față de ținta de 5%), vânzările din primul trimestru al lui 2025 arată o creștere explozivă: peste 37.000 de mașini vândute, de peste trei ori mai mult decât în aceeași perioadă din 2024.
BYD are și avantajul experienței din China, unde s-a dovedit extrem de adaptabilă. În februarie, a lăsat fără cuvinte concurența, oferind gratuit sistemul său avansat de asistență la condus, „God’s Eye”, chiar și pe mașinile sub 10.000 de dolari.
Compania chineză este hotărâtă să recupereze terenul pierdut
După un început ezitant, BYD pare să fi învățat rapid lecțiile dure ale pieței europene. Cu o nouă echipă, o strategie mai flexibilă și o abordare localizată, compania chineză este hotărâtă să recupereze terenul pierdut. Dar, așa cum spun și partenerii săi din regiune, „a construi o poziție solidă în Europa cere timp, chiar și pentru un gigant”.