Mari producători auto din Occident se confruntă simultan cu multiple crize, de la scăderea profiturilor şi valuri de concedieri, până la costuri de producţie tot mai ridicate, tarife americane, lanţuri de aprovizionare fragile şi tranziţia dificilă către vehicule electrice, transmite CNBC, conform News.ro.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Directorul Mercedes-Benz, Ola Källenius, a descris situaţia ca ”ploi torenţiale, grindină, furtuni şi ninsoare în acelaşi timp”.
Sigrid de Vries, director general al Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), a caracterizat această acumulare de probleme drept ”o policriză”, un cumul de factori care se amplifică reciproc şi fac tranziţia mai dură decât suma dificultăţilor individuale. Ea a subliniat că, deşi industria auto europeană susţine obiectivul de emisii zero, regulile stricte ale UE sunt imposibil de respectat fără sprijin suplimentar.
În cadrul planului climatic al Uniunii Europene, emisiile de carbon ale noilor maşini trebuie reduse cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021, iar din 2035 vânzarea maşinilor pe benzină sau motorină va fi interzisă. Comisia Europeană nu a răspuns la solicitările de comentarii privind presiunile industriei.
China, în schimb, a sprijinit masiv sectorul auto prin subvenţii, scutiri de taxe şi finanţări pentru dezvoltarea vehiculelor electrice, ceea ce a consolidat poziţia companiilor chineze pe piaţa globală. În acelaşi timp, protecţionismul şi tarifele impuse de administraţia Trump rescriu regulile comerţului mondial.
Analiştii consideră că industria auto occidentală traversează ”o perturbare structurală profundă”, cu investiţii uriaşe în electrificare şi digitalizare, dar cu o cerere care nu ţine pasul. Drept urmare, unele companii reconsideră platformele pentru motoare cu combustie internă şi caută soluţii prin modele hibride, relocarea producţiei sau parteneriate cu firme chineze.
Asociaţia Germană a Industriei Auto (VDA), care reprezintă Volkswagen, Mercedes-Benz şi BMW, a recunoscut că ”acestea sunt vremuri dificile”, dar a anunţat investiţii de 320 miliarde euro în cercetare şi dezvoltare şi capital între 2025 şi 2029, cu accent pe inovaţie, care va fi prezentată şi la salonul auto IAA Mobility.