Presiunea costurilor, scăderea vânzărilor și condițiile de piață afectează performanța financiară a companiei.
Scăderi semnificative în venituri și profit net
Yamaha Motor Co., Ltd. a publicat rezultatele financiare consolidate pentru prima jumătate a anului fiscal încheiat la 31 decembrie 2025, raportând scăderi atât în venituri, cât și în profit, pe fondul reducerii vânzărilor de unități în principalele divizii de activitate și a creșterii costurilor operaționale.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Veniturile consolidate au ajuns la 1.277,8 miliarde yeni, în scădere cu 70,6 miliarde yeni (5,2%) față de perioada similară a anului anterior. Profitul operațional s-a diminuat cu 70,0 miliarde yeni (45,4%), ajungând la 84,1 miliarde yeni, în timp ce profitul net atribuibil acționarilor a fost de 53,1 miliarde yeni, în scădere cu 52,9%.
Fluctuațiile valutare și impactul asupra rezultatelor
În perioada raportată, dolarul american a fost tranzacționat la 148 yeni (cu 4 yeni mai mult față de aceeași perioadă a anului precedent), iar euro la 162 yeni (în creștere cu 3 yeni). Deși aceste aprecieri valutare au avut un impact favorabil asupra conversiei veniturilor externe, ele nu au compensat scăderile de volum și majorările de costuri.
Analiza pe segmente de afaceri
Divizia „Land Mobility„
Această divizie, care include motociclete și vehicule de mobilitate electrică ușoară, a înregistrat venituri de 808,2 miliarde yeni, în scădere cu 4,2%, și un profit operațional de 59,4 miliarde yeni, cu 39,0% mai mic decât anul anterior.
Vânzările de motociclete în piețele dezvoltate au fost afectate de cererea redusă din Europa și SUA, în timp ce în piețele emergente s-au resimțit efectele suspendării temporare a producției și livrărilor în Vietnam și ale scăderii vânzărilor în India și Brazilia. Aceste evoluții au dus la scăderi atât în volumul total de unități vândute, cât și în venituri.
În subsegmentul Smart Power Vehicles (biciclete electrice, e-Kit-uri și scaune rulante electrice), vânzările au crescut, însă modificarea structurii de modele a menținut veniturile la un nivel similar cu cel din anul anterior. Reducerea cheltuielilor SG&A a contribuit la diminuarea pierderilor operaționale.
Divizia „Marine Products„
Veniturile acestei divizii s-au situat la 280,0 miliarde yeni, în scădere cu 5,9%, iar profitul operațional a fost de 38,9 miliarde yeni, cu 26,5% mai mic.
Cererea pentru motoare exterioare în principala piață – SUA – a scăzut, în ciuda unei creșteri temporare determinate de modificările de prețuri anunțate. În același timp, scăderea cererii pentru ambarcațiuni personale (personal watercraft) în SUA a contribuit la scăderea totală a veniturilor și a profiturilor diviziei, afectate și de costurile crescute de achiziție, R&D și forță de muncă.
Divizia „Outdoor Land Vehicles„
Această divizie, care include vehicule recreaționale (ATV-uri și ROV-uri) și vehicule de mobilitate lentă (golf cars), a înregistrat venituri de 77,7 miliarde yeni, în scădere cu 18,0%. Pierderea operațională a fost de 13,7 miliarde yeni, în creștere față de pierderea de 800 milioane yeni din perioada anterioară.
Vânzările de ATV-uri s-au menținut solide, dar declinul înregistrat de ROV-uri a tras în jos rezultatele generale. Cererea scăzută pentru vehicule de golf, în special în SUA, a afectat negativ performanța financiară, împreună cu creșterea cheltuielilor SG&A.
Divizia „Robotics„
Divizia robotică a raportat o creștere de 9,5% a veniturilor, care au ajuns la 50,2 miliarde yeni. Pierderile operaționale s-au redus la 2,6 miliarde yeni, față de 4,0 miliarde yeni în perioada anterioară.
Creșterea cererii în China și alte piețe asiatice pentru echipamente de montaj (surface mounters) a contribuit pozitiv, însă cererea în piețele dezvoltate (Europa, America de Nord, Japonia) a fost în scădere. Vânzările de roboți industriali au scăzut, dar cererea pentru aplicații în domeniul AI generativ și echipamente pentru semiconductori a susținut creșterea veniturilor.
Servicii financiare
Veniturile din servicii financiare s-au redus cu 3,6%, ajungând la 53,9 miliarde yeni. Profitul operațional a fost de 8,1 miliarde yeni, în scădere cu 25,3%.
Scăderea a fost atribuită efectului yenului puternic asupra creanțelor denominate în valute străine, precum și trecerii de la câștiguri la pierderi în urma reevaluării swap-urilor de dobândă.
Alte produse
Această categorie a înregistrat venituri de 7,9 miliarde yeni (în scădere cu 23,8%) și o pierdere operațională de 6,0 miliarde yeni, o creștere semnificativă față de perioada anterioară.
Prognoze ajustate pentru întregul an fiscal 2025
Yamaha Motor a revizuit în jos prognoza de venituri și profit pentru întregul an fiscal, ca urmare a condițiilor de piață nefavorabile și a presiunilor generate de factori externi. Printre aceștia se numără tarifele comerciale suplimentare impuse de SUA, creșterea taxelor auto în Indonezia, costurile mai mari pentru cercetare-dezvoltare și riscul unei reevaluări negative a activelor fiscale amânate.
Estimările actualizate se bazează pe o rată de schimb de 147 yeni/dolar (cu 2 yeni mai mică decât estimarea inițială) și 161 yeni/euro (cu 6 yeni mai mică decât proiecția anterioară).
Conducerea companiei nu a modificat prognoza privind dividendele anuale, care rămâne de 50 yeni per acțiune, conform anunțului din 12 februarie 2025.
Măsuri pentru redresare și adaptare pe termen mediu și lung
Motofumi Shitara, președinte și CEO Yamaha Motor, a declarat:
„Pentru atingerea obiectivelor stabilite pentru această perioadă, desfășurăm la nivelul întregii companii măsuri stricte de control al costurilor, alegem cu atenție domeniile de acțiune și aplicăm rapid inițiative pentru a îmbunătăți structura de profit. Ne concentrăm pe transformarea Yamaha într-o companie rezilientă, cu scopul de a maximiza valoarea corporativă pe termen mediu și lung.”