REVIEW Honda PCX 125: Cum se simte cel mai vândut scuter din România în oraș și în afara lui

scuter honda de culoare albatra cu casca pusa pe sa fotografiat in subsol
Sursa Foto: TechRider

Multe s-au schimbat de când m-am urcat prima dată pe două roți: de la obligativitatea purtării căștii pe motocicletă, la legislația care a început din ce în ce mai mult să ne bage în seamă și pe noi, cei care mergem pe două roți, încercând, oarecum, să ne protejeze de propriul teribilism prin introducerea subcategoriilor A1 și A2, ce îți limitează ce poți conduce și de la ce vârstă.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

În plus, de la acel moment în care am prins gustul mersului pe două roți și până pe 13 august 2025 (ziua în care am scris acest review), și mediul în care circulăm pe două roți s-a schimbat.

Schimbarea percepției

Acum se pune foarte mult accent pe decongestionarea traficului, pe mobilitate urbană și transport alternativ. Tot mai multe ONG-uri și instituții ale statului încep să îndemne la mersul pe două roți (indiferent că este bicicletă, motocicletă, scuter, moped sau trotinetă), iar brusc suntem văzuți ca niște salvatori ai traficului, niște luptători împotriva poluării.

Aș putea merge până la a spune că, parcă, oamenii au început să se uite apreciativ la noi, dacă te gândești că am plecat de la statutul de „rockeri nespălați”, „sicrie pe două roți” și „donatori de organe” — acei paria care „furau” șoselele ce aparțineau, de drept, șoferilor.

Context legislativ

Odată cu aceste curente urbanistice și de mediu, marile civilizații europene (mai târziu și România) au înțeles că, pentru a salva orașele de aglomerație, este nevoie de ajustări legislative care să facă mai ușoară tranziția de la patru la două roți.

Astfel a apărut — nu demult, dar cu mult impact — subcategoria B125. După cum am zis, în România aceasta a apărut mai târziu, dar în afara țării există de ani buni. Este o subcategorie care, cu un minim de efort din partea unui posesor de permis categoria B (de cel puțin doi ani și cu o vârstă de minimum 24 de ani), îi permite acestuia să conducă autovehicule din categoria A1, atâta timp cât acestea sunt dotate cu cutie de viteze automată — mai pe scurt, scutere de 125 cc.

https://www.youtube.com/watch?v=IFZYBbs77dc

De la motocicliști la scuteriști

Vă întrebați, probabil (pentru că și eu mă întreb la recitire), unde vreau să ajung. Ei bine, vă spun imediat: la fel cum motocicliștii s-au transformat în niște luptători împotriva traficului, și scuteriștii (pentru că se știe — scuteriștii nu sunt motocicliști, nici nu cred că sunt oameni) au început să devină membri respectabili ai acestei bresle.

Odată cu introducerea acestei subcategorii și cu înțelegerea faptului că mai puțină aglomerație înseamnă mai puține mașini personale, mă trezesc că salut, la semafor, din ce în ce mai multe persoane care merg pe scuter.

Iar aici nu facem discriminare: fie că vorbim de oameni care livrează mâncare, fie de corporatiști, persoane mai tinere sau mai în vârstă, rideri echipați complet sau în sandale — această categorie de participanți la trafic a devenit din ce în ce mai prezentă pe străzile din București. Salutul, care părea o greșeală (nu se cade ca un motociclist să salute pe cineva care merge cu scuterul), s-a transformat într-o normă a celor care pur și simplu merg pe două roți.

Curiozitatea mea și Honda PCX 125

Observând acest trend, nu pot să spun că nu mi-a stârnit curiozitatea să văd cum se simte să mergi cu scuterul în 2025 și ce ne oferă acum marii producători.

Prin bunăvoința celor de la Honda Moto by Asko Group, am avut la test, timp de două zile, ceea ce putem numi cel mai vândut scuter din România în anul 2024: the all-mighty Honda PCX 125 — un scuter destinat mobilității urbane. În cadrul acestui review am avut ocazia să testez acest model la ore de trafic intens, atât în București, cât și în afara orașului, și am înțeles de ce poartă această „coroană” pe cap.

Ce este nou

Honda a prezentat pentru prima dată PCX 125 în anul 2010, dar modelul testat de mine este evoluția acestui scuter, venind cu o serie de îmbunătățiri atât pe partea de siguranță, cât și de confort.

Modelul actual păstrează același motor, dar primește tehnologia eSP+, îmbunătățire ce asigură o livrare a puterii mult mai lină și un consum mai redus, aducând totodată și controlul tracțiunii.

La capitolul siguranță, iluminatul este full LED, iar cea mai mare și așteptată schimbare a fost înlocuirea tamburului de frână de pe spate cu un disc, scuterul fiind dotat și cu ABS.

Din punct de vedere al confortului și funcționalității, avem un torpedou ce găzduiește o priză USB Type-C pentru încărcarea telefonului (și nu numai), un bord digital cu conectivitate Bluetooth prin aplicația dedicată Honda, precum și un portbagaj mai mare — 30,4 litri — toate acestea susținute de o nouă suspensie spate cu cursă mai lungă, pentru un plus de control și confort.

Specificații tehnice

Motor și performanță

  • Tip motor: eSP+ SOHC, 4 timpi, 4 supape
  • Capacitate cilindrică: 125 cc
  • Putere maximă: 12,5 CP la 8.750 rot/min
  • Cuplu maxim: 11,7 Nm la 6.500 rot/min
  • Transmisie: CVT automată
  • Consum mediu: 2,1 l/100 km
  • Normă de poluare: Euro 5+
  • Emisii CO₂: 49 g/km

Dimensiuni și greutate

  • Lungime x lățime x înălțime: 1.935 x 740 x 1.125 mm
  • Ampatament: 1.315 mm
  • Înălțime șa: 763 mm
  • Gardă la sol: 135 mm
  • Masă proprie: 134 kg
  • Capacitate rezervor carburant: 8,1 litri

Suspensie și frâne

  • Suspensie față: Furcă telescopică (31 mm), cursă 89 mm
  • Suspensie spate: Braț articulat din aluminiu cu suspensie dublă și rezervor extern, cursă 95 mm
  • Frâne: Discuri hidraulice de 220 mm față și spate, ambele cu ABS
  • Roți:
    • Față: 14 inch, anvelopă 110/70-14
    • Spate: 13 inch, anvelopă 130/70-13

Mediul urban

Calule, mănânci ovăz? Să te întrebi dacă PCX 125 este ceea ce trebuie în aglomerația din București este o întrebare redundantă, deoarece acest scuter se simte ca peștele în apă atunci când se află printre mașini.

Așa cum părul îi dădea putere lui Samson, la fel acest scuter: cu cât este mai aglomerat, cu atât are mai multe de oferit. Pentru mine, la 1,73 m înălțime, șaua de 763 mm îmi permite să ating confortabil solul cu ambele picioare, iar cele 134 kg îți dau impresia că, dacă l-ai lua la subraț, ai putea alerga cu el deasupra capului dacă nu ai cum să treci printre câteva mașini.

Ghidonul este suficient de îngust pentru a te strecura cu ușurință printre vehicule, iar un aspect plăcut este unghiul de bracaj — exagerat de mare, aproape că îți înnoadă mâinile. Acest lucru îl face extrem de manevrabil, atât în spațiile înguste, cât și la ieșirea dintre mașini.

Accelerația este vioaie până la 50 km/h, și fără să îți dai seama ajungi ușor cu 20 km/h peste limita maximă admisă în oraș, depășirile până la 70 km/h fiind posibile cu un minim de efort.

Pentru cumpărăturile rapide de seară este ideal. Sub șa intră fie cumpărăturile pentru cină, fie o cască full-face mărimea S și câteva mărunțișuri, sau chiar suficiente beri pentru tine și un prieten, cât să vă doară capul a doua zi.

Frânele m-au impresionat: datorită greutății mici și discului suplimentar pe spate, opresc excelent atât la 30 km/h, cât și la 80 km/h. Nu am simțit niciun moment nevoia de mai multă putere de frânare.

Controlul tracțiunii este prezent (deși la 12,5 CP nu știu cât de necesar este), însă poate fi util pe ploaie sau nisip. Sistemul idle stop mi-a plăcut mult: oprește motorul la semafor și îl repornește instant când eliberezi frâna, fără să fie intruziv. Poate fi dezactivat ușor dacă nu îți place.

Singurul minus notabil în oraș, pentru mine, este suspensia ceva prea rigidă pentru gropile, liniile de tramvai și bordurile din București. Dacă în fața unei denivelări mici sau a unui capac de canal manevrabilitatea rămâne excelentă, la un șir de gropi adânci sau la o trecere de pietoni cu asfalt tasat simți cum se transmite șocul în șa. Aș fi preferat o setare mai orientată spre confort decât spre sportivitate, pentru că în traficul zilnic, unde filtrezi printre mașini și treci des peste zone cu asfalt imperfect, o suspensie mai moale ar fi fost un aliat mai bun.

Mediul extra-urban

Când scoți Honda PCX 125 din oraș, îți dai seama imediat că este conceput în primul rând pentru mediul urban. O parte din atuurile sale devin, în afara localității, o sabie cu două tăișuri. Dacă naveta ta presupune mult drum național, județean sau expres, PCX nu este cea mai bună alegere, iar o cilindree mai mare cu o protecție mai bună la intemperii ar fi de preferat.

Deși în oraș arată bine și se descurcă excelent, în afara lui protecția la vânt, mai ales în partea superioară a corpului, este limitată. La 80–85 km/h, lipsa unui parbriz mai înalt se simte.

Greutatea redusă, care în oraș este un avantaj major, poate deveni un inconvenient pe drum deschis, mai ales în condiții de vânt lateral puternic. Vei simți cum te mută de pe o bandă pe alta și va trebui să corectezi constant direcția, lucru obositor și, uneori, periculos.

Demarajul este bun până la 70 km/h, dar după această viteză totul se transformă într-o cursă contra-cronometru. În condiții optime (la vale și cu vânt din spate) am atins viteza maximă de 107 km/h, dar asta din inerție, nu dintr-o accelerație vioaie. Peste 80 km/h, cei 12,5 CP încep să își arate limitele. În loc să te înscrii într-o depășire riscantă, mai bine aștepți să scadă viteza traficului și filtrezi printre mașini.

Un aspect care m-a impresionat enorm: indiferent de turație — fie 4.000, 5.000 sau 8.000 rot/min — nu am simțit vibrații nici la picioare, nici în șa sau ghidon. Oglinzile au rămas perfect utilizabile, spre deosebire de cele de la motocicleta mea personală, care devin neclare după 7.000 rot/min.

Concluzia aici: naveta extra-urbană cu PCX 125 nu este imposibilă, dar nu este alegerea ideală.

Ce mi-a plăcut și ce nu mi-a prea plăcut

Așa cum probabil deja v-am obișnuit, pentru a încheia într-o notă pozitivă voi începe cu lucrurile care nu mi-au prea plăcut la PCX 125.

Ce nu mi-a plăcut:

  • Suspensia – așa cum am zis, pentru un scuter cu destinația oraș mi-ar fi plăcut o suspensie setată pe confort, nu sportivitate.
  • Lipsa de putere – da, știu că nu este poate fair-play să punctez asta, deoarece acest lucru este relevant doar atunci când ieși din localitate, dar eu am fost nevoit să o fac și lipsa de zvâc după 70–80 km/h nu a fost ceva cu ce am fost confortabil.
  • Instabilitatea la vânt – aici, ca și la punctul anterior, este relevantă doar atunci când ești la drum deschis și ești întâmpinat de vânt. Dacă te afli în București, probabil acest lucru te afectează doar dacă ești pe vreun pod, altfel nu văd cum te-ar impacta asta.
  • Butonul de semnalizare – nu știu dacă este un caz izolat pentru modelul testat, dar nu o dată m-am trezit apăsând butonul de semnal și semnalul să nu fie activat. Am observat că apăsarea trebuie să fie mai fermă și ținut 1 secundă în direcția în care dorești să semnalizezi pentru a se activa.

Ce mi-a plăcut:

  • Unghiul de bracaj – unghiul mare de bracaj îți deschide oportunități când vorbim de filtrarea traficului și face foarte facilă manipularea acestuia în spațiile înguste.
  • Vibrațiile – mai exact lipsa acestora, fac naveta cu acest scuter foarte confortabilă și deloc obositoare.
  • Practicabilitatea – cred că acesta este și cuvântul ce îl descrie cel mai bine pe PCX 125, deoarece este un scuter practic: ai loc generos sub șa, un torpedou cu priză de încărcare pentru gadgeturile tale și un consum de 2,2 l/100 km (trage cu casa).
  • Ecranul TFT – pentru un geek ca mine acest lucru contează, cu toate că atunci când mergi cu scuterul sau cu motocicleta nu stai să te uiți în bord, dar dacă și tu ești fan gadgets vei aprecia noul ecran TFT compatibil cu Honda RoadSync și cu ce vine la pachet.
  • Idle Stop – sistemul Idle Stop mi-a plăcut foarte mult, nu ideea că oprește și pornește motorul și contribuie la un consum mult mai mic în oraș (lucru pe care îl face), ci modul cum a fost implementat: deloc intruziv sau deranjant și ușor de dezactivat dacă, din orice motiv, simți că te deranjează.
  • Frânele – din punctul meu de vedere, ajustarea arcurilor spate nu a fost câștigătoare, dar schimbarea tamburului cu un disc de frână își spune cuvântul atunci când vorbim de eficiența frânelor acestui scuter. Nici o secundă nu am simțit nevoia de mai mult, iar eu sunt destul de pretențios când vine vorba de sisteme de frânare. După ce m-am „murdărit” de Brembo Stylema cu pompe radiale MCS, este greu să mă mai surprinzi cu ceva.

Concluzii

Succesul răsunător al Honda PCX 125 poate fi, paradoxal, cel mai mare adversar al său, deoarece concurența nu doarme. Când ești cel mai vândut scuter din România în 2024, toți vor să îți ia locul.

Este cel mai bun scuter pentru subcategoria B125? Din punctul meu de vedere, este greu de spus fără să testez întreaga concurență. Totuși, înțeleg perfect de ce este atât de popular.

M-a impresionat prin ușurința cu care poți trăi zi de zi cu el, prin versatilitate și prin faptul că, deși nu strălucește în afara orașului, în aglomerația urbană devine o adevărată „armă”.

Mi-a permis să plec mai târziu de acasă și totuși să ajung la timp la muncă. M-a scutit de drumuri cu mașina pentru cumpărături rapide, portbagajul sub șa fiind suficient pentru acest scop. M-a cucerit cu noul TFT cu conectivitate Bluetooth și m-a convins prin frânele eficiente și manevrabilitatea excelentă, chiar și în situații incomode.

Rămâne de văzut dacă în 2025 își va menține succesul din 2024, mai ales că Yamaha și Kymco vin tare din urmă.

Un lucru este clar: dacă ești în căutarea unui scuter pentru subcategoria B125 și nu ai timp sau chef de test-ride, Honda PCX 125 este un „blind buy” sigur. Dar, ca să fii convins pe deplin, cel mai bine este să mergi la Honda Moto by Asko și să îl încerci singur.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...