Dacă tot a început sezonul rece moto – pentru că subsemnatul nu merge la iernat, fiind un utilizator al motocicletei 365 de zile pe an (poate cu mici excepții) – am zis să profit de vremea frumoasă de afară și să continui seria scuterelor ce pot fi conduse cu sub-categoria B125. Așa că am luat la test, peste weekend, un scuter destul de mult vehiculat prin comentarii și prin presa locală și nu numai.
Dacă nu v-ați dat seama din titlu, este vorba de micul all mighty SkyTown 125 de la producătorul taiwanez Kymco.
Înainte de a sări cu remarci de tipul „chinezarie”, dați-mi prilejul să vă educ puțin (că geme țara de experți) și să vă aduc la cunoștință faptul că Kymco, ca producător, există pe piață din 1963 și a produs piese pentru mult apreciata Honda – am deținut o Honda. Și să nu mai vorbim că o parte din producția de CB650R se făcea în Taiwan.
De unde știu asta? Ei bine, pentru că am deținut una și scria pe jugul motocicletei, mare cât o zi de post: „Made in Taiwan”. Ulterior, au făcut pasul logic spre dezvoltarea de produse de sine stătătoare, cu care au luat prin surprindere piața europeană, cu ale lor scutere cu cilindree de toate mărimile, de la 50 cmc la peste 500 cmc.
Așa cum am precizat la început, eu am avut la test SkyTown 125 CBS (adică cu frânare combinată), nu cu ABS. Modelul acesta este disponibil în două versiuni de echipare, cu sau fără ABS, eu având-o pe cea dintâi. Modelul se bate pe piața locală cu unul dintre scuterele testate de mine anterior în cadrul TechRider: Honda PCX 125.
Dacă nu aveți chef să citiți review-ul până la capăt, vă zic de pe acum: SkyTown 125 este definiția „function over form” (cum spun „fracejii”) sau, mai simplu, „what you see is what you get”, pe limba („chinejilor”).
În cazul în care nu v-ați prins despre ce vorbesc, rămâneți cu mine până la finalul articolului.
Ca de fiecare dată și ca să nu avem întrebări la sfârșit, țin să menționez că acest articol nu este sponsorizat, iar scuterul a fost testat din punctul de vedere al unui utilizator normal de zi cu zi.
Ce este Nou
Kymco Skytown 125 este un scuter modern și compact, conceput pentru a răspunde nevoilor de mobilitate în mediul urban aglomerat. Pune accentul pe eficiență, tehnologie și confort, fiind o opțiune populară pentru cei care doresc un mijloc de transport agil și economic.
Modelul Kymco Skytown 125 este relativ nou în gama Kymco, fiind prezentat ca o soluție inovatoare pentru naveta zilnică. Primele mențiuni și sosirea pe piețe, inclusiv în România, au avut loc în jurul anilor 2024 (cu variantele CBS și ABS). Modelul actual disponibil este denumit de obicei Kymco SkyTown 125i ABS (sau CBS, în funcție de sistemul de frânare), respectând normele de poluare Euro 5+.
Caracteristici Principale
- Motor Inovator (Green Power): Este echipat cu un motor nou numit „Green Power”, monocilindru în 4 timpi, cu injecție electronică. Acesta utilizează tehnologii patentate pentru a oferi performanță, durabilitate și eficiență îmbunătățite, precum și un consum redus de combustibil.
- Design Compact și Agil: Designul este adaptat pentru oraș, având un ampatament scurt și o construcție ușoară (greutate la gol de cca. 126 kg), ideal pentru manevrare facilă prin trafic.
- Confort și Dotări: Oferă o poziție de condus confortabilă. Multe modele vin dotate standard cu parbriz și Top Case (cutie de depozitare spate) și au un spațiu de depozitare generos sub șa.
- Siguranță: Vine disponibil în două variante principale de frânare:
- ABS (Anti-lock Braking System) pe ambele roți, pentru siguranță sporită.
- CBS (Combined Braking System), care distribuie forța de frânare între roți.
- Estetică Modernă: Beneficiază de un design modern, cu lumini LED pe față și spate, și un panou de instrumente LCD.
Specificații Tehnice (Model 125i, Euro 5+):
Specificație | Detaliu |
Motor | Monocilindru, 4 timpi, injecție, răcire cu aer |
Capacitate Cilindrică | 125 cmc |
Normă de Poluare | Euro 5+ |
Putere Maximă | 8.2 kW (cca. 11.15 CP)/8500 rpm |
Cuplu Maxim | 10.6 Nm/6500 rpm |
Transmisie | CVT (Automată cu variator continuu), finală prin curea |
Viteză Maximă | Cca. 95 km/h |
Sistem de Frânare | ABS sau CBS, disc față/spate |
Pneuri | Față: 110/70−14, Spate: 130/70−13 |
Capacitate Rezervor | 7 litri |
Consum Estimativ | Cca. 2.5 l/100km |
Greutate la Gol | 126 kg |
Înălțime Șa | Cca. 770−800 mm |
Dimensiuni (L x l x Î) | 1940 mm×750 mm×1340 mm |
Ce? Voiați mai multe? Function over form, credeam că am specificat asta deja. Acum haideți să vedem cum aceste specificații se transpun în traficul de zi cu zi din mult-îndrăgita capitală europeană. Acest scuter a fost testat doar în mediul urban, în traficul bară la bară.
Așa că, mai departe, am împărțit acest review în câteva capitole în care voi adresa pe rând performanța, confortul, funcționalitățile, ce mi-a plăcut și ce nu prea mi-a plăcut și, nu în ultimul rând, concluziile.
Să-i dăm bice, sau gaz!
Performanță
Dacă ar fi să descriu într-un cuvânt acest capitol, ar fi că „livrează”. Cei 11 „ponei putere” și cuplul de 10.6 Nm duc SkyTown de la 0 la 50 mai repede decât ai zice Kymco Skytown 125. Atingi ușor viteze de 70−80 km/h prin oraș și, nu, nu ai nevoie de kilometri întregi de șosea pentru a face asta. Motorul este potent și accelerează fără probleme, plecările de la semafor fiind rapide.
Un plus ce ajută la performanța bună a motorului este și faptul că Kymco joacă la categoria muscă, cu cele doar 126 kg la gol. La plin, cu toate fluidele, nu văd să depășească 136 kg, ceea ce îl face să fie foarte agil și ușor de manevrat printre mașini, mai ales având în vedere că ghidonul este foarte îngust, permițându-ți să abordezi niște spații vulgar de înguste, ajutat și de un unghi de bracaj foarte generos (comparabil cu al PCX-ului).

Din păcate, nu am fost nevoit să scot SkyTown în afara orașului, dar strict din punctul de vedere al gabaritului și al configurației motorului (răcit cu aer), pot să-mi asum următoarea declarație: „Dacă ești din București, la sensul de la Băneasa te întorc înapoi. Nu are ce să caute pe DN1 sau pe drumuri expres.” Este imposibil? Nu, poți merge și cu bicicleta dacă vrei, dar asta nu înseamnă că este plăcut sau că te simți în confort ori siguranță deplină. Mai mult ca sigur ar fi avut probleme la depășiri de peste 80 km/h și la vânt lateral. În schimb, în oraș este în mediul lui natural.
Dacă tot suntem la capitolul performanță, să vorbim și despre frâne, care, ei bine, își fac treaba. Opresc prompt și fără emoții acest scuter, dar nu pot să zic că nu m-aș fi simțit mai în siguranță să știu că am și suportul tehnologic al unui sistem ABS. Și nu, nu sunt cârcotaș, deoarece, în cazul meu, care vin cu o experiență de pe două roți, lipsa acestuia nu m-a deranjat.
Dar eu nu sunt publicul țintă pentru el, iar în condiții de ploaie, șină de tramvai, frânare de urgență, ABS-ul ar fi de ajutor, mai ales având în vedere că senzorul pentru ABS este montat și poate fi observat.
Probabil au găsit inspirație la vecinii de la CFMoto care, mai nou (după inspirație austriacă), aleg să doteze motocicletele cu toate opționalele, pentru care ești nevoit să plătești o subscripție pentru a beneficia de ele. Cu alte cuvinte, dacă tot sunt montate toate componentele, cât de mare este diferența de preț în producție de s-a ales ca Skytown să aibă și versiune fără ABS?
Totuși, un aspect pe care vreau să îl menționez: o fi motorul răcit cu aer, dar merge foarte bine, rotund (cum spun mecanicii) și este lipsit de vibrații, indiferent de viteză. Iar accelerația este foarte ușor de modulat la viteză mică. Printre mașini, cu viteze de 3−5 km/h, se comportă excelent: nu își dă în nas, nu are hopuri atunci când modulezi accelerația, ceea ce este mare lucru. Mai ales că, atunci când faci filtering, în special în spații înguste, ultimul lucru de care ai nevoie este de mișcări bruște ale angrenajului. La acest aspect contribuie și ciclistica foarte bună a acestui scuter.

Și trebuie să dăm Cezarului ce este al Cezarului: un sistem electronic în minus și un motor mai simplu nu pot să însemne decât un cost de mentenanță mult mai mic.
Confort
Spot on pentru mine: șaua este moale și destul de lată, având loc suficient de mișcare și de ajustare a poziției. Înălțimea șeii mi-a permis să ating solul cu un minim de efort, cu ambele picioare, dându-mi un plus de încredere în mine și de siguranță. Materialul din care este făcută este plăcut la atingere și am apreciat suportul la spate al șeii, lucru pe care spatele meu l-a apreciat foarte mult, pe lângă faptul că mi-am găsit destul de repede poziția pe el.
Tot la capitolul confort trebuie să menționăm și parbrizul de o înălțime medie, care ajută la menținerea curentului departe de pieptul și capul rider-ului. Dar aici trebuie tot timpul să luați în calcul și înălțimea celui ce se află pe scuter, deoarece eu am doar 1.73 m înălțime (într-o zi cu două dimineți), iar acest lucru funcționează în avantajul meu în cazul de față, mai ales când luăm în calcul că, în cazul SkyTown, stai mai mult „pe el” decât „în el”, cum se întâmplă în cazul PCX-ului de la Honda.
La confortul overall al propunerii Kymco contribuie și suspensiile, care sunt setate pentru confort, fiind moi și care absorb cu brio denivelările și gropile din asfalt. Poate singurul moment în care își găsește limitarea este când se trece mai agresiv peste o înșiruire de încrucișări de linii de tramvai cu denivelările aferente. Dar acest lucru poate fi ușor gestionat cu ajustarea vitezei și, dacă este să fim sinceri, în astfel de situații am întâlnit motociclete care se simt încercate, cu toate că așteptările în cazul lor sunt mult mai mari.

Totodată, poziția picioarelor în configurația mea de înălțime este confortabilă și deloc deranjantă. Nu am simțit nicio secundă o urmă de disconfort și, spre deosebire de Yamaha N-Max, care are pretenții de maxi-scuter, am avut impresia că am mai mult loc la picioare, în special în poziția cu ele întinse, și nu pot decât să fiu recunoscător atenției la acest detaliu.
Ca să concluzionăm, nu am nimic de reproșat în mod special modelului SkyTown atunci când vine vorba de confortul oferit, mai ales când știm și categoria de preț din care face parte.
Funcționalități
Ei bine, aici avem de discutat, deoarece, când vine vorba de funcționalități, realizăm de ce SkyTown are acest preț. Acum, dacă asta este un lucru rău sau bun, rămâne și la latitudinea voastră, dar un lucru îl pot afirma cu maximă încredere: SkyTown nu are nicio dotare și/sau opțiune pusă de dragul de a fi pusă sau care nu ar aduce cu adevărat un plus-valoare posesorului. Așa cum am zis la începutul articolului, Kymco a prioritizat function over form sau funcționalitatea în detrimentul aspectului, făcând SkyTown o alegere pragmatică.

De la bun început simt că acest capitol o să fie pe modelul „una albă, alta neagră”, dar îmi asum, așa că să-i dăm drumul. În primul rând, am apreciat semnalizarea, mai exact sunetul pe care îl scoate: „tic-tac”-ul foarte satisfăcător pe care îl auzi și prin cască, ce vine ca o completare a semnalului luminos din bord. Semnalizare căreia îi lipsește funcția de avarie. Este asta un deal breaker? Nu. Era un nice to have? Da. Dacă tot suntem la lumini, acestea sunt LED-uri atâta timp cât vorbim de poziție, stop pe frână, faza lungă/scurtă, semnalizările fiind clasice, cu bec. Își fac treaba? Da. Sunt la fel de arătoase ca unele semnalizări LED? Nu. Sunt mai ieftine și mai ușor de întreținut? Da.
Am menționat mai devreme semnalele luminoase din bord: un bord LCD cu scris mare și foarte lizibil, indiferent de cum bate soarele (cel puțin în perioada în care l-am testat eu). Îți spune ce ai nevoie? Da (turație, viteză, oră, benzină rămasă, odometru). Este cel mai arătos? Nu. Dar, atunci când mergi cu scuterul sau cu motocicleta, nu te uiți la bord, te uiți în față. Și să nu uităm că avem brand-uri cu pretenții mai mari, precum Triumph, care încă folosește afișaje LCD pentru motocicletele lor, și chiar și Honda, pe PCX 125, tot cu afișaj LCD vine la pachet.

Spațiu de depozitare: mult și la îndemână. SkyTown vine dotat din standard și cu un Topcase în care intră lejer o cască fullface mărimea S și alte brizbrizuri, pe lângă spațiul de depozitare de sub șa, unde și acolo avem destul loc pentru aceeași cască și alte mărunțișuri sau câteva doze de bere/suc pe lângă. În plus, scuterul prezintă și două torpedouri, unul dintre ele dotat cu o priză USB, dintre care una USB type-C.
Din păcate, nu pot fi utilizate dacă nu ești staționat deoarece: la unul, locul nu este destul de mare să acomodeze un telefon modern și este și deschis, ceea ce înseamnă că, în mers, riști să îți pierzi telefonul la prima denivelare. Așa că cea mai bună combinație ar fi fie să ai un sistem de prindere telefon pe ghidon sau pe oglindă, ori să ții telefonul în buzunar atunci când îl ai la încărcat.
În cazul celui de-al doilea torpedou, acesta este închis, dar la fel, destul de mic pentru a acomoda un telefon modern și lipsit de orice protecție antifurt, putând fi deschis prin apăsare. Așa că nu vă lăsați portofelele în el!

Ca să nu uit, scuterul vine dotat și cu cric central, iar accesul la bușonul de benzină, la spațiul de depozitare și pornirea motorului se face clasic, cu ajutorul unei chei fizice. Nu avem de-a face cu un sistem keyless ca în cazul celor de la Honda sau Yamaha, dar nici cu prețul lor de achiziție.
Overall, cu toate că poate am fost mai dur la acest capitol, nu am vrut decât să evidențiez accentul principal al producătorului și acela fiind practicabilitatea și ușurința cu care „trăiești” cu acest model, deoarece Kymco nu a pus unele opțiuni sau funcționalități pe acest model din lipsă de cunoștințe sau capabilități tehnice. Nu, acele opțiuni nu există deoarece nu aduc un plus-valoare utilizatorului final, când te gândești că acest produs trebuie să facă față provocării numite trafic și care să țină cu casa, să prezinte costuri de mentenanță și reparații cât mai mici. Iar orice nice to have sau „briz-briz” nu doar că ar fi crescut costul de achiziție, dar ar fi crescut costul de mentenanță și întreținere al produsului, scăpând din vedere scopul principal: function over form.

Ce mi-a plăcut și ce nu mi-a prea plăcut
Am ajuns și la ce mi-a plăcut și nu mi-a prea plăcut la SkyTown 125. Și, cu toate că SkyTown 125 se remarcă prin simplitate și funcționalitate, nu putea fi perfect nici în scenariul actual. Așa că o să vă las mai jos ce m-a impresionat sau nu prea. Pentru a încheia într-o notă pozitivă, voi începe cu ce nu mi-a plăcut.
Ce nu mi-a plăcut la SkyTown 125:
- Lipsa ABS: Nu mă înțelegeți greșit, chiar și cu sistem CBS SkyTown 125 frânează foarte bine, în condiții maxime de siguranță. Dar, atâta timp cât ai deja montate toate subansamblurile pe scuter, nu înțeleg de ce nu ai oferi această opțiune, mai ales când ne gândim că publicul țintă nu are experiență moto anterioară.
- Lipsa Avariilor: Da, știu, nu este un deal breaker, dar, așa cum m-am plâns de acest lucru la multe motociclete, nu văd de ce nu aș face-o și în cazul acesta, mai ales când este un produs destinat mediului urban. Să nu ai butonul „parchează oriunde” e ca și cum ai avea semnalizări pe BMW.
- Torpedourile: Par că au fost puse pentru că trebuiau puse. Cred că făcea mai mult sens dacă prizele USB erau mutate sub șa, din punctul meu de vedere, deoarece cele existente, în afara faptului că nu acomodează un telefon modern, nici nu au o urmă de protecție antifurt.
Ce mi-a plăcut la SkyTown 125:
- Costul de Întreținere: Kymco SkyTown 125 este o unealtă cu care este ușor de „trăit”. Pe lângă prețul de achiziție foarte accesibil mai multor categorii de buzunare, costul de întreținere al acestuia este foarte mic, dat de lipsa de electronică nejustificată. Motorul este răcit cu aer, care trebuie servisat o dată la 5000 de km (după perioada de rodaj) conform informațiilor obținute de la reprezentanții Kymco România.
- Manevrabilitatea: Motorul este potent, nu trebuie să te rogi de el, iar împreună cu ciclistica și unghiul generos de bracaj, fac acest model foarte manevrabil în jungla urbană și în situații de filtrare a traficului. Poți să ieși și să reintri între mașini cu un minim de efort, aproape telepatic, plus că este și foarte ușor.
- Simplitatea: Poate părea banal, dar în cele 3 zile cât l-am avut la test, nu am avut nicio grijă. Puneam cheia în contact și plecam, fără să pierd timp să se citească cipuri, să se sincronizeze aplicații, să se termine animații pe bord. Pur și simplu contact și plecat. Cred că aș fi putut să plec cu el și din mers.
- Practicabilitatea: Nu are cele mai bine implementate torpedouri, dar spațiu de cumpărături există berechet, când ne gândim la spațiul de depozitare de sub șa și totodată Topcase-ul care vine standard. Ai suficient spațiu să faci cumpărăturile necesare pentru o zi întreagă.
- Semnalizările: Mai exact, sunetul pe care îl scot, acel „tic-tac” care acompaniază semnalul luminos din bord, este „curcubeu pe timpan”. Da, știu, ciudat, dar sunt impresionat de astfel de detalii.
Acum că am terminat și cu ce mi-a plăcut și nu prea, propun să trecem la concluziile finale ale acestui test drive la început de sezon moto rece.
Concluzii
Dacă nu zic nimic, asta nu înseamnă că nu vă aud. Vă răspund imediat dacă îl recomand sau nu și, mai ales, cui. Dar mai aveți puțină răbdare, aproape am terminat (that’s what she said).
Prin modelul SkyTown 125, Kymco ne arată și ne demonstrează că nu tot timpul trebuie să ai ultimele dotări sau opțiuni, sau cum ar spune americanii, „all the bells and whistles”, pentru a avea succes. Și că în continuare ar trebui să se acorde o atenție sporită funcționalităților care aduc cu adevărat un plus-valoare utilizatorului final, nu doar ca să fie o bifă pe o foaie de specificații. Într-o lume a inflației de orice natură, în care toată lumea încearcă să epateze prin form over function, Kymco se poziționează ca un ultim apărător al practicabilității și al simplității (fără nicio conotație negativă).
Oarecum putem observa că au învățat și au preluat ceva din cultura japoneză de-a lungul anilor în care au produs pentru Honda. Această învățătură fiind „că dacă ceva funcționează, de ce să îl schimbi”. Și probabil tocmai de aceea, pe acest model care se adresează maselor și care încearcă să rezolve un singur lucru (nu 10) – și acela fiind să te ducă din A în B mai repede – regăsim un motor simplu răcit cu aer, semnalizări ușor de reparat pe halogen, o pornire clasică la cheie, nu pentru că nu ar avea capacitatea să o facă altfel.

Atunci, cui i se adresează acest scuter? Ei bine, ție, care cel mai probabil ești navetist în București și mai mult ca sigur lucrezi la o corporație, ai doar permis B (nu ai A pentru că tu ești „crazy” cu mașina, d-apoi cu un motor). Dar te-ai trezit într-o zi că ești sătul să pierzi 2−3 ore din viață zilnic în trafic și vrei să faci ceva să scapi de stresul ăsta. Nu vrei să faci teste, nu vrei să pierzi timpul să compari și/sau să citești specificații, vrei să ai ceva ce să transforme cele 2−3 ore în 40−50 de minute pe zi, cu un minim de efort din partea ta și care să nu îți spargă pușculița și de care să nu îți pese cât te costă dacă pățește ceva. Pentru tine este acest scuter.
Și mai simplu: este pentru orice posesor de B125 care pune accent pe funcționalitate în detrimentul design-ului și pentru cel care vrea o unealtă prin care să rezolve o singură problemă, fără bătaie de cap.
Acum, înainte să dați buzna în reprezentanțele Kymco, nu pot decât să vă recomand două lucruri: mergeți și testați atât produsele Kymco, cât și ale concurenței. Dar dacă vă decideți asupra SkyTown 125, vă recomand versiunea cu ABS, deoarece, oricât de „crazy” ești pe 4 roți, iarna nu-i ca vara, mai ales pe două.
Să nu uităm și de săraca limbă „ro-mână”: mai verificați cum se scrie corect „dint-îi”.