Revoluție moto? Noile sisteme de transmisie care elimină ambreiajul

ghidon motocicleta fara ambreiaj
Sursa Foto: Yamaha

Industria motociclismului trece printr-o perioadă de transformări tehnologice majore, odată cu apariția sistemelor automate și semi-automate de transmisie. Aceste inovații, implementate de producători precum Honda, Yamaha și BMW, elimină treptat nevoia pentru manetele de ambreiaj clasice și schimbătoarele acționate cu piciorul, dorind să ofere o experiență mai fluidă și mai accesibilă pentru motocicliști, conform declarațiilor producătorilor.

BMW Motorrad introduce Automated Shift Assistant (ASA), un sistem care automatizează acționarea ambreiajului și schimbarea treptelor de viteză. Acesta folosește două actuatoare electromecanice controlate electronic și un set de senzori care monitorizează turația și poziția ambreiajului pentru a optimiza schimbările de treaptă.

Sistemul oferă două moduri de utilizare:

  • Modul M (manual) – pilotul schimbă treptele manual, dar sistemul intervine automat pentru a preveni oprirea motorului la turații scăzute.
  • Modul D (automat) – schimbarea treptelor se face complet automat, optimizând tracțiunea și stabilitatea motocicletei.

Unitatea de comandă (TCU) preia informații de la senzori care măsoară turația și poziția ambreiajului, asigurând schimbări de treaptă rapide și precise, afirmă producătorul bavarez

Modelele BMW echipate cu acest sistem: R1300 GS, R1300 GS Adventure.

Yamaha a dezvoltat Y-AMT, un sistem de transmisie care elimină maneta de ambreiaj, permițând schimbarea treptelor cu ajutorul degetelor de la mâna stângă.

Sistemul dispune de două moduri de funcționare:

  • Modul MT (manual) – schimbarea vitezelor se realizează cu degetul arătător și degetul mare.
  • Modul AT (automat) – include două setări: D+ (sportiv) pentru o experiență mai dinamică și D (standard) pentru o conducere mai lină.

Yamaha susține că utilizarea mâinii în locul piciorului pentru schimbarea treptelor îmbunătățește timpul de reacție al pilotului și oferă un control mai precis.

Modelele Yamaha echipate cu acest sistem: MT-07, MT-09, TRACER 9, TRACER 9GT, TRACER 9GT+.

Pe lângă sistem DCT (Dual Clutch Transmission), Honda introduce E-Clutch, un ambreiaj electronic care elimină necesitatea manetei de ambreiaj la schimbarea vitezelor.

Sistemul funcționează în două moduri:

  • Modul automat (E-Clutch activ) – schimbarea vitezelor se face fără utilizarea manetei de ambreiaj, fiind necesar doar acționarea schimbătorului.
  • Modul manual (E-Clutch dezactivat) – oferă o experiență clasică, permițând utilizarea manuală a ambreiajului.

Honda ne prezintă E-Clutch ca fiind un sistem care asigură schimbări line și facilitează pornirea și oprirea motocicletei, fiind util în special în mediul urban.

Modelele Honda echipate cu acest sistem: CB650R, CBR650R.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...