Cu o tradiție de peste 130 de ani, Škoda Auto demonstrează că trecutul poate inspira viitorul. Marca cehă, fondată în 1895 de Václav Laurin și Václav Klement, sărbătorește începuturile sale în lumea mobilității printr-un nou concept de motocicletă electrică: Škoda Slavia B Concept.
Povestea brandului începe cu o bicicletă defectă. Nemulțumit de calitatea și serviciile primite, Václav Klement l-a întâlnit pe Václav Laurin, un mecanic priceput, și împreună au decis să construiască biciclete și motociclete superioare. Așa s-a născut atelierul Laurin & Klement, care a produs primele motociclete în 1899, printre care și modelul Slavia B.
Această motocicletă timpurie era, practic, o bicicletă motorizată, dotată cu un motor monocilindric de 240 cmc, fără cutie de viteze, cu transmisie prin curea și pedale pentru a iniția deplasarea. Cu o putere modestă de 1,75 cai putere, Slavia B putea atinge o viteză maximă de 40 km/h – o performanță notabilă la acea vreme. Se estimează că au fost fabricate aproximativ 540 de unități între 1899 și 1904.
În 2025, designerul francez Romain Bucaille a reimaginat această piesă de istorie sub forma unui concept electric modern. Inspirat de estetica originalului, Bucaille a creat Slavia B Concept ca un omagiu adus spiritului inovator al fondatorilor.

Motocicleta electrică păstrează detalii clasice reinterpretate într-o cheie futuristă: șaua și trusa de scule sunt realizate din piele maro caldă, evocând materialele tradiționale ale epocii Laurin & Klement. Mânerele ghidonului sunt subțiri și elegante, amintind de stilul bicicletelor de la începutul secolului trecut. Un element de design aparte este insigna „Laurin & Klement”, care pare să plutească în fața motocicletei, suspendată într-un spațiu negativ creat special în cadrul frontal.
În privința formei, cadrul păstrează linia generală a modelului din 1899, dar într-o versiune mai robustă și modernizată, specifică epocii actuale. Totodată, cromatica aleasă pentru concept – un verde puternic – este un tribut adus identității Škoda, prezentă atât pe modelele comerciale, cât și în competițiile motorsport.

Despre viziunea sa, designerul Romain Bucaille a explicat că și-a dorit să combine respectul pentru trecut cu tehnologia de mâine, creând „un vehicul care să păstreze farmecul atemporal al originalului, dar să se încadreze perfect în peisajul mobilității electrice moderne”. Deși Slavia B Concept rămâne momentan doar un studiu de design, entuziasmul generat de prezentare a ridicat întrebări despre posibilitatea ca acest model să inspire o versiune de producție în viitor.
Prin proiecte precum Slavia B Concept, Škoda nu doar că își onorează rădăcinile, ci și își reafirmă angajamentul de a inova într-un mod sustenabil și cu respect față de istoria sa impresionantă.

Ar atrage o astfel de motocicletă publicul actual? Rămâne de văzut, însă Slavia B Concept reușește deja să stârnească admirație atât în rândul fanilor nostalgici, cât și printre susținătorii viitorului electric al mobilității.