România se află încă sub media europeană în ceea ce privește ponderea mărcilor auto din China în piața de mașini noi. Deși tot mai multe branduri asiatice au intrat recent pe piață, acestea însumează în prezent aproximativ 3% din înmatriculările noi, sub media europeană de 5,3% și mult sub nivelurile din țări precum Marea Britanie, Norvegia sau Spania, scrie Economica.net.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) arată că, în România, sunt disponibile deja peste 20 de mărci cu origini chinezești, număr ce nu include branduri europene aflate sub controlul unor grupuri din China, precum Volvo. Doar în ultimele luni, mai mult de cinci producători asiatici au confirmat oficial intrarea pe piață, ceea ce sugerează că actuala cotă de 2,96% reprezintă doar începutul unei creșteri mai ample.
În primele nouă luni ale acestui an, au fost înmatriculate 3.224 de vehicule aparținând mărcilor chinezești amintite. Practic, aproximativ trei din fiecare 100 de cumpărători de mașini noi au optat pentru un model produs în China.
De menționat faptul că aceste cifre nu includ numeroasele modele ale unor mărci globale cunoscute, dar fabricate în uzine din China pentru piața europeană. Mai mult, o parte importantă dintre brandurile chinezești abia au început să se dezvolte local, iar alte nume importante, precum Xpeng, Nio sau Xiaomi, sunt așteptate să sosească în viitorul apropiat.
La nivel european, dinamica este chiar mai pronunțată. Potrivit datelor Dataforce, cota de piață a mărcilor chineze a urcat de la 2,9% în primele trei trimestre din 2024 la 5,3% în intervalul similar din 2025, atingând chiar 7,4% în luna septembrie. Țări precum Marea Britanie (13,2%), Norvegia (12,8%), Islanda (12,7%), Spania (9,8%) și Italia (8,4%) se află în fruntea clasamentului privind adopția acestor mărci. Inclusiv în regiunea Europei Centrale se observă creșteri accelerate: în Polonia, cota de piață a ajuns la 8,2% în septembrie, iar în Ungaria la 6,7%.
Cele mai populare modele fabricate în China și vândute în Europa în perioada ianuarie – septembrie 2025 sunt MG ZS (94.966 unități), BYD Seal U (55.504 unități), MG HS (54.851 unități), MG 3 (45.413 unități) și Jaecoo 7 (35.391 unități).