Tesla debutează joi în Arabia Saudită, cu puţine staţii de încărcare, temperaturi extreme, dar fără proteste anti-Musk

tesla
Sursa foto: ANP / ddp USA / Profimedia

Tesla începe oficial vânzările de autoturisme în Arabia Saudită, joi, într-o ţară în care, pe un tronson de 900 de kilometri al autostrăzii principale est-vest, care leagă capitala Riad de oraşul sfânt Mecca, nu există nicio staţie de încărcare pentru vehicule electrice, transmite Reuters, transmite News.ro.

Vânzările totale de maşini electrice în regat au fost de doar 2.000 de unităţi anul trecut, potrivit analistului Sam Abuelsamid de la Telemetry, mai puţin decât vinde Tesla într-o zi obişnuită. Cu toate acestea, Arabia Saudită are planuri ambiţioase pentru electrificarea transportului, planuri din care Tesla a fost în mare parte exclusă până acum, parţial din cauza unei dispute dintre CEO-ul Elon Musk şi Fondul Suveran de Investiţii (PIF) al regatului, conflict ce datează din 2018.

Totuşi, peisajul politic s-a schimbat, oferindu-i lui Musk o nouă şansă. Relaţiile dintre Riad şi Musk s-au îmbunătăţit de când acesta a devenit o figură centrală în campania electorală a preşedintelui american Donald Trump şi apoi a ocupat o funcţie importantă în administraţia sa, promovând reducerea birocraţiei federale.

Într-un moment favorabil pentru regat, Trump urmează să efectueze o vizită oficială în Arabia Saudită în următoarele săptămâni, prima sa vizită externă de la preluarea mandatului, după ce în ianuarie a cerut Riadului să investească peste 1 trilion de dolari în economia americană, inclusiv în achiziţii militare.

”Mulţi oameni de afaceri caută acum să-şi repoziţioneze companiile în anticiparea vizitei lui Trump în Golf. Cred că Tesla vrea să îşi planteze steagul în piaţa saudită înainte de sosirea lui Trump şi apoi să valorifice acest moment,” a declarat Robert Mogielnicki, cercetător la Arab Gulf States Institute din Washington.

Provocări şi potenţial

Tesla are nevoie de un impuls, după ce a raportat o scădere de 13% a vânzărilor în primul trimestru, cea mai slabă performanţă din ultimii aproape trei ani, pe fondul controversei politice în jurul lui Musk, al creşterii concurenţei şi al întârzierilor în reîmprospătarea modelului Y.

Însă intrarea în Arabia Saudită nu este lipsită de provocări. Printre acestea se numără lipsa infrastructurii de încărcare şi temperaturile extreme din timpul verii, care pot depăşi 50°C, afectând autonomia bateriilor EV.

Potrivit datelor Statista şi Electromaps, în 2024 Arabia Saudită avea doar 101 staţii de încărcare, în comparaţie cu 261 în Emiratele Arabe Unite, o ţară cu o treime din populaţia saudită. Majoritatea acestor staţii se află în oraşe mari, ceea ce face dificilă parcurgerea distanţelor lungi pe autostrăzile din deşert.

”Cred că încărcarea este probabil una dintre cele mai mari preocupări,” a spus Carlos Montenegro, directorul general al BYD în Arabia Saudită. Aproximativ 70% dintre maşinile BYD vândute în regat sunt hibride, nu complet electrice.

Fahd Abdulrahman, un client aflat în showroom-ul BYD din Riad, a confirmat: ”Conduc mult, în medie peste 50.000 km pe an. Mi-e teamă că o maşină electrică nu m-ar ajuta pentru acest ritm.”

Tesla, în urma rivalilor chinezi

Tesla pătrunde pe piaţa saudită la aproape un an după rivalul chinez BYD, care a deschis un showroom în Riad în mai 2024. În plus, compania a pierdut oportunităţi importante de finanţare în cadrul programului Vision 2030, prin care regatul investeşte 39 de miliarde de dolari în dezvoltarea sectorului auto electric, potrivit unui raport PwC din 2024.

Disputa dintre Musk şi şeful PIF, Yasir al-Rumayyan, a început în 2018, când Musk a afirmat că are ”finanţare asigurată” pentru a retrage Tesla de la bursă, după o întâlnire cu fondul saudit. Ulterior, lipsa unei oferte concrete a dus la un proces intentat de investitori, iar în cadrul anchetei au fost făcute publice mesaje tensionate între Musk şi al-Rumayyan.

Planuri de extindere

În pofida provocărilor, Arabia Saudită îşi menţine ambiţiile: autorităţile şi-au propus ca până în 2030, 30% din flota auto naţională să fie electrică. Pentru atingerea acestui obiectiv, a fost creată compania Electric Vehicle Infrastructure Company, care va instala 5.000 de staţii de încărcare până la finalul deceniului — de 50 de ori mai multe decât în prezent.

”Adoptarea vehiculelor electrice în Arabia Saudită va rămâne probabil sub nivelul ţărilor de top, precum China, dar poate cunoaşte o creştere solidă în următorii ani. Cererea pentru vehicule electrice va creşte pe măsură ce vor apărea mai multe staţii de încărcare rapidă şi modele cu autonomie extinsă şi preţuri accesibile,” a declarat Seth Goldstein, strateg la Morningstar.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...