Peste 70 de branduri auto din China și din străinătate își etalează inovațiile la Salonul Auto de la Shanghai, între 23 aprilie și 2 mai, într-un climat marcat de concurență dură, dar și de intervenții ferme din partea autorităților chineze, relatează Reuters.
Mașini tot mai inteligente, dar sub control strict
După un accident fatal în martie, în care o mașină Xiaomi SU7 a pierdut controlul și a luat foc, guvernul chinez a demarat o campanie de reglementare strictă asupra sistemelor de condus asistat. Producătorii nu mai au voie să folosească termeni precum „autonom” sau „inteligent” în promovare, iar actualizările software pentru aceste sisteme nu mai pot fi realizate over-the-air fără aprobare oficială.
În acest context, giganți precum BYD, Zeekr și chiar Tesla au fost nevoiți să-și ajusteze discursul. Dacă în anii trecuți accentul cădea pe performanțele tehnologice ale mașinilor, acum accentul se pune pe prudență și responsabilitate la volan.
BYD introduce „Ochiul lui Dumnezeu” ca standard gratuit
Într-o mișcare strategică, BYD – cel mai mare producător chinez de mașini electrice și hibride – oferă sistemul său avansat de asistență „God’s Eye” ca dotare standard, chiar și pe modelele entry-level care pornesc de la aproximativ 10.000 de dolari. Potrivit analiștilor, BYD aplică aceeași rețetă cu care a dominat piața EV: volum mare, preț mic și presiune pe concurenți.
Un val de SUV-uri electrice ieftine amenință dominația Tesla
În pofida provocărilor din partea autorităților, piața chineză de vehicule electrice merge din plin – peste jumătate din vânzările auto sunt electrice sau hibride. Iar Salonul Auto de la Shanghai aduce un nou val de SUV-uri electrice pregătite să concureze direct cu Tesla Model Y.
Modele precum Xpeng G6, Zeekr E6 și versiunile BYD sunt echipate cu funcții avansate de condus asistat, încărcare rapidă și sisteme multimedia moderne, toate la prețuri mai mici decât cele practicate de Tesla.
Tesla pierde teren pe cea mai importantă piață auto din lume
Prezența Tesla la salon este, însă, absentă – compania a evitat târgurile auto din China începând din 2021, după un incident mediatic la standul său. Între timp, cota de piață Tesla a scăzut în China de la 15% în 2020 la 9% în primul trimestru din 2025, iar declinul este accentuat și în SUA și Europa.
În plus, Tesla a fost forțată să întrerupă oferirea gratuită a funcției „Full Self Driving” în China și să o redenumească „asistență inteligentă la condus”, conform noilor reglementări.
Xiaomi și Huawei intră în joc, dar cu prudență
Xiaomi, care a stârnit valuri cu modelul SU7, a evitat să lanseze așteptatul SUV YU7, considerat de mulți un potențial rival serios pentru Model Y. În schimb, va prezenta doar modelele deja lansate. La rândul său, Huawei a lansat o campanie media de educare privind folosirea cu responsabilitate a sistemelor automate, subliniind importanța vigilenței șoferilor.
Un viitor electric, dar mai prudent
Chiar și cu „frânele” puse de autorități, revoluția electrică auto din China nu încetinește. Iar mesajul transmis de producători este clar: mașinile devin din ce în ce mai inteligente, dar conducerea responsabilă rămâne esențială.