Vehiculele electrice și încărcarea bidirecțională: Cum pot economisi europenii mii de euro și stabiliza rețeaua energetică în același timp

masina electrica
Sursa foto: Unsplash

Un proprietar de vehicul electric din Europa ar putea economisi între 450 şi 2.900 euro pe an prin utilizarea încărcării inteligente şi bidirecţionale, conform unui nou studiu realizat de Eurelectric, asociaţie de profil ce reprezintă industria energiei electrice la nivel european, şi EY, transmite Agerpres.

Prin încărcarea inteligentă, bateriile EV pot stoca excesul de electricitate, iar cu ajutorul tehnologiilor vehicle-to-grid (V2G), acestea pot vinde energia înapoi în reţea în perioadele de vârf, contribuind la echilibrarea reţelei electrice, reducerea congestionării şi integrarea surselor regenerabile variabile.

Cu toate acestea, potrivit autorilor studiului, consumatorii nu beneficiază de stimulente economice clare pentru a oferi acest serviciu. Pentru a valorifica acest potenţial, sunt necesare semnale de preţ clare, un acces îmbunătăţit la pieţele de flexibilitate şi date interoperabile în întregul ecosistem al mobilităţii electrice.

Nevoile de flexibilitate urmează să se dubleze în următorii cinci ani în Europa, pe măsură ce mai multe surse regenerabile sunt integrate în reţea, iar tot mai multe sectoare se electrifică. Studiul estimează că bateriile vehiculelor electrice ar putea furniza aproximativ 114 TWh de capacitate până în 2030 – suficient pentru a alimenta 30 de milioane de locuinţe în fiecare an, ceea ce echivalează cu aproximativ 4% din cererea anuală de energie prognozată pentru Europa. Cu toate acestea, acest potenţial rămâne în mare parte neexploatat.

„Studiul nostru arată că acestea le pot aduce şoferilor venituri suplimentare, contribuind în acelaşi timp la stabilizarea sistemului energetic, dar clienţii au nevoie de opţiuni pe piaţă şi de stimulente clare”, a declarat secretarul general al Eurelectric, Kristian Ruby.

Vânzările de vehicule electrice au depăşit etapa incipientă, cea a primilor utilizatori, şi trebuie acum să câştige încrederea masei largi de consumatori. Totuşi, costul iniţial ridicat rămâne principalul obstacol, ceea ce a dus la o uşoară scădere a pieţei în 2024, înainte de o revenire deja vizibilă în 2025. Prin valorificarea flexibilităţii, consumatorii pot beneficia de costuri de operare semnificativ mai mici, aducând astfel costul total de deţinere a unui vehicul electric sub cel al unei maşini convenţionale.

Disponibilitatea staţiilor de încărcare este o altă preocupare majoră. Numărul staţiilor de încărcare publice a crescut cu 30% în 2024, depăşind 820.000 de unităţi, dar ritmul trebuie accelerat pentru a atinge obiectivul stabilit de Comisia Europeană, 3,5 milioane până în 2030. Aceasta presupune instalarea a 8.600 de staţii de încărcare pe săptămână.

În ceea ce priveşte reţelele, operatorii sistemelor de distribuţie ar putea economisi aproximativ 4 miliarde de euro anual datorită flexibilităţii mai mari care reduce parţial necesitatea extinderii infrastructurii. Totuşi, acest lucru va fi posibil doar dacă operatorii vor putea folosi monitorizarea digitală în timp real şi vor avea acces la date interoperabile, fără costuri, conform legislaţiei UE privind vehiculele, care urmează să fie implementată.

Uniunea Industriei Energetice – Eurelectric, cu sediul la Bruxelles, este principalul partener al Comisiei Europene pe probleme energetice, consultat în luarea deciziilor comunitare referitoare la acest domeniu. Eurelectric reprezintă interesele industriei de energie electrică la nivel paneuropean. Asociaţia include 3.500 de companii din Europa, cu o cifră de afaceri totală de peste 627 miliarde de euro, şi acoperă toate problemele majore care afectează acest sector, de la producţia de energie electrică şi pieţele de energie, la reţele de distribuţie, clienţi, precum şi problemele de mediu şi dezvoltare durabilă şi sustenabilitate.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...