Decizia de suspendare a programului Rabla 2025 destabilizează piața auto și încrederea publică în autorități, avertizează Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), într-un comunicat de presă transmis miercuri Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Reprezentanții APIA „condamnă această decizie politică de ultim moment, care lovește direct în industria auto și, implicit, în economia națională, într-un moment în care sunt vitale măsuri de stimulare, nu de stagnare”.
„Înțelegem constrângerile bugetare și necesitatea ajustărilor fiscale, însă coerența și predictibilitatea politicilor publice stau la baza încrederii mediului privat și a cetățenilor în instituțiile statului și în angajamentele deja asumate pentru asigurarea calității vieții, siguranței rutiere, reducerea poluării și protecția mediului. Suspendarea Programului Rabla Auto 2025 survine după cea mai lungă întârziere din istoria inițiativei și după o lansare etapizată care a creat deja confuzie și neîncredere în rândul solicitanților. Efectele negative ale acestei amânări, de peste 5 luni, a programului se văd deja în piață: înmatriculările de autoturisme au scăzut cu 32,4% în mai 2025, față de aceeași lună din 2024, generând un recul de 12% pe întreg anul, iar vehiculele electrice au înregistrat un declin de 41,2% în primele cinci luni din 2025, față de perioada similară a anului trecut, situând România pe ultimul loc în UE la acest capitol”, menționează organizația.
Consecințele suspendării programului Rabla 2025
Potrivit asociației de profil, printre consecințele vizibile imediat, dar și pe termen lung, se numără: lipsa de predictibilitate legislativă și financiară subminează planificarea strategică a companiilor din sectorul auto (producători, importatori, dealeri, finanțatori etc.), cu un impact negativ asupra contractelor legate de programul Rabla Auto aflate deja în derulare (stocuri dimensionate în funcție de calendarul anunțat, campanii de promovare deja bugetate, resurse mobilizate pentru procesarea cererilor etc.); compromiterea obiectivelor naționale și europene de mediu – reducerea emisiilor și înnoirea parcului auto sunt obiective asumate inclusiv prin PNRR și prin alte angajamente internaționale; demotivarea consumatorilor, scăderea interesului pentru mobilitatea electrică și risc de abandonare a tranziției către electromobilitate în țara noastră, în opoziție cu realitatea internațională, transmite Agerpres.
„Suspendarea finanțării prin programul Rabla Auto 2025 lovește direct în pilonii industriei auto – de la lanțurile de producție și import până la rețeaua de distribuție. Este inacceptabil ca politicile de mediu și de dezvoltare economică să devină instrumente de negociere politică, generând consecințe grave atât la nivelul companiilor, cât și în special al beneficiarilor persoane fizice, cea mai vulnerabilă categorie vizată de retragerea ecotichetelor. APIA solicită reluarea urgentă a finanțărilor printr-un parteneriat real între autorități și consumatori”, a declarat, în același comunicat, președintele APIA, Dan Vardie.
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat miercuri, într-un comunicat de presă, că, până la formarea noului guvern, suspendă lansarea tuturor programelor de finanțare, inclusiv lansarea sesiunii „Rabla” pentru persoane fizice, programată pentru joi, 19 iunie, la ora 10:00.
„Negocierile din ultimele zile în ceea ce privește constituirea unui nou guvern au scopul de a aduce echilibru și stabilitate, tocmai de aceea este important ca noul guvern, împreună cu AFM, să prioritizeze alocările bugetare în funcție de nevoile actuale ale populației. AFM își va păstra poziția și va promova finanțarea programelor de mediu care au impact direct asupra mediului, implicit asupra calității vieții oamenilor. Este important ca lucrurile să fie făcute pe rând, cu răbdare și înțelepciune, tocmai de aceea suspendarea programelor AFM este un argument solid pentru ca prioritățile guvernului să poată fi onorate”, a declarat, în comunicatul citat, președintele AFM, Florin Bănică.
În acest context, AFM susține că suspendarea sesiunilor de finanțare „este necesară pentru ca noile priorități guvernamentale să poată fi stabilite într-un mod echilibrat, sustenabil și transparent”.