China a impus noi restricții la exportul tehnologiilor pentru producerea bateriilor pentru mașinile electrice. CNN relatează că această măsură este menită să își consolideze poziția de dominanță și lider global în producția de autoturisme electrice. Tehnologiile oprite de la export au legătură cu fabricarea modulelor de alimentare, dar și cu prelucrarea litiului, un element esențial pentru astfel de module.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
China, actor principal pe piața mașinilor electrice
Dominația Chinei asupra lanțului de aprovizionare cu pământuri rare s-a dovedit a fi unul dintre cele mai puternice instrumente ale sale în războiul comercial reînnoit cu Statele Unite. Un număr mare de producători auto din întreaga lume utilizează baterii de producție chineză pentru vehiculele lor. Asiaticii dețin cel puțin 67% din cota de piață globală, se arată într-un raport al SNE Research.
CATL, cel mai mare producător din China, dar și din lume, de baterii pentru mașinile electrice, este un furnizor cheie al Tesla. Compania chineză are fabrici în Germania și în Ungaria, și este în discuții cu Stellantis de a construi o fabrică în comun în Spania.
Totodată, și mașinile produse de ei încep să prindă teren pe piața europeană. Chery și BYD au luat cele mai multe procente din cota de piață a producătorilor europeni, cel din urmă luând tot mai mult din vânzările Tesla.
Această măsură ar putea accelera eforturile europene de producție
Liz Lee, director al Counterpoint Research, a declarat că măsura luată de China ar putea accelera eforturile Statelor Unite ale Americii și a Uniunii Europene de a stimula localizarea materialelor necesare pentru baterii, dar și capacitățile de rafinare a metalelor. Ea a mai remarcat că restricțiile par să vizeze „mai degrabă tehnologiile de procesare din amonte, decât celulele de baterie și fabricarea modulelor”.
O parte din restricțiile recent anunțate se referă la tehnologia de producție a catodului pentru fabricarea de baterii cu fosfat de fier și litiu (LFP), un tip de baterii care a devenit din ce în ce mai popular datorită costurilor reduse și siguranței mai mari. China domină producția de astfel de baterii, cu o cotă de piață de 94%, dar și cea a producției globale de litiu prelucrat.
James Edmondson, vicepreședinte al unei companii de cercetare, spune că bateriile LFP sunt „un element de bază în mașinile ieftine”, iar furnizorii chinezi „ar juca în continuare un rol important în producția de precursori pentru catozi LFP”.
China deține un avantaj semnificativ în ceea ce privește tehnologia în sine, așa cum o demonstrează chiar bateriile prezent pe sistemul hibrid Chery Super Hybrid. Acesta ajută mașinile dotate cu acest sistem să atingă autonomii de 1.200 de kilometri, lucrând în combinație cu un motor eficient din punct de vedere termic.