Anul 2025 este unul atipic pentru piața auto din România, cu programe de reînnoire a parcului auto amânate și bugete reduse pentru acesta. Astfel, potrivit unui raport al Autovit, înmatriculările de mașini au scăzut cu 9,8%, cel mai mare declin fiind în categoria de vehicule electrice, de 32%.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Datele au fost prezentate în cadrul Galei Autovit, organizată cu ocazia aniversării de 25 de ani a platformei de vânzări auto, la care TechRider.ro a avut ocazia să participe.
Peste un milion de mașini electrice au fost înmatriculate în UE
Platforma de vânzări auto susține că scăderea în înmatriculările din România este datorată în principal amânării și reducerii bugetului programului RABLA, care încă este în desfășurare pentru EV-uri. Adrian-Narcis Ghiță, CEO-ul rețelei de dealeri AutoItalia, susține într-un interviu pentru TechRider.ro că piața de mașini electrice „este un nonsens”, iar producătorii auto sunt obligați să vândă EV-uri.
EXCLUSIV INTERVIU Adrian-Narcis Ghiță, CEO AutoItalia: Modificarea programului RABLA, șoc major pentru sectorul auto din România / „Piața de mașini electrice e un nonsens”
Cu toate acestea, piața de „vehicule eco”, cum sunt denumite electricele și hibridele în raportul Autovit, este tot mai puternică, cu 1.011.903 mașini pur electrice înmatriculate în Uniunea Europeană. Vehiculele electrice ocupă o cotă de piață de 15,6% în UE, cu cele hibride deținând peste o treime (34,7%) din piața din blocul comunitar.

Analizând datele pentru piața locală, observăm că 8.430 de vehicule electrice au fost înmatriculate în perioada ianuarie-septembrie 2025, în scădere cu 32% față de aceeași perioadă a anului trecut. Totuși, anunțurile de vânzare au crescut cu 16% în perioada menționată anterior.
Românii sunt dispuși să treacă la mașini electrice
Potrivit datelor prezentate de Autovit în cadrul evenimentului organizat de platformă, românii ar fi cei mai dispuși din zona de Europa Centrală și de Est să cumpere mașini electrice. În comparație, locuitorii Poloniei sunt lideri în scepticismul față de EV-uri, pe când portughezii au nevoie de argumente puternice pentru a trece la acest tip de vehicule.
| Datele analizate | România | Polonia | Portugalia |
| Cunoștințe despre BEV-uri | 37% | 23% | 30% |
| Deschiși la BEV-uri | 59% | 35% | 57% |
| Dispuși să achiziționeze un BEV | 44% | 28% | 47% |
Modelele electrice sunt, în continuare, văzute ca o achiziție premium, cu 43% dintre europeni considerând că EV-urile sunt pentru oamenii bogați. Cu toate acestea, 35% dintre românii chestionați consideră că își permit un model electric.

Statistica cea mai îmbucurătoare este cea care spune că, primind argumentele corecte, 93% dintre cei chestionați ar fi dispuși să achiziționeze un model electric. Datele au fost colectate prin chestionarea a 5.300 de șoferi activi din 10 țări europene, printre care România, Marea Britanie, Spania și Franța.

Românii caută mașini de până în 25.000 de euro
Raportul AutoIQ, pus la dispoziție de Autovit, arată că românii caută și vând mașini de maximum 25.000 de euro. Peste 94% dintre vizualizările pe platformă sunt pentru mașini sub prețul menționat anterior, datele defalcate arătând astfel:
- sub 5.000 de euro – 31,5% din vizualizări;
- 5.000 – 10.000 de euro – 31,8% din vizualizări;
- 10.000 – 25.000 de euro – 31,1% din vizualizări;
- 25.000 – 40.000 de euro – 4,2% din vizualizări;
- peste 40.000 de euro – 1,4% din vizualizări.
Și oferta persoanelor fizice și a dealerilor este compusă din mașini de sub 25.000 de euro. Persoanele fizice vând în proporție de 37,7% mașini de sub 5.000 de euro, pe când dealerii vând 38,5% mașini în categoria de preț 10.000 – 25.000 de euro, acestea fiind procentele majoritare din marjele de prețuri menționate mai sus.
SUV-urile sunt cele mai căutate și mai vândute, urmate de sedanuri și modelele break.
| Tipuri de mașini | Oferta persoanelor fizice (% din total) | Oferta dealerilor (% din total) |
| Mașină mică | 2,7% | 1,4% |
| Mașină de oraș | 5,2% | 4,1% |
| Compactă | 11,6% | 8,4% |
| Sedan | 21,4% | 19,4% |
| Combi / break | 16,3% | 11% |
| Monovolum | 6,1% | 5,8% |
| SUV | 32,1% | 46,8% |
| Cabrio | 1,1% | 0,7% |
| Coupé | 3,4% | 2,4% |
Cele mai comercializate mașini sunt cele care respectă norma de poluare Euro 6, cu cele Euro 5 fiind aproape la jumătate și cele electrice/hibride fiind la un sfert. Topul mașinilor cele mai comercializate „vehicule eco” este dominat de Toyota (Corolla, C-HR, RAV-4), japonezii având cinci modele în top 10. Tesla Model 3 se află pe locul 4, deasupra Daciei Spring, Renault-ului Arkana și Hyundai Tucson.