Președintele Donald Trump a declarat luni că toate camioanele medii și grele importate în Statele Unite vor fi supuse unei taxe vamale de 25% începând cu 1 noiembrie, o escaladare semnificativă a eforturilor sale de a proteja companiile americane de concurența străină, scrie Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Luna trecută, Trump a declarat că importurile de camioane grele vor fi supuse unor noi taxe vamale începând cu 1 octombrie, din motive de securitate națională, afirmând că noile tarife au scopul de a proteja producătorii de „concurența externă neloială” și că această măsură va avantaja companii precum Paccar, Peterbilt, Kenworth, Daimler și Freightliner Trucks.
În cadrul acordurilor comerciale încheiate cu Japonia și Uniunea Europeană, Statele Unite au convenit asupra unor tarife de 15% pentru vehiculele ușoare, dar nu este clar dacă acestea vor fi aplicate și vehiculelor mai mari.
Administrația Trump a permis, de asemenea, producătorilor să deducă valoarea componentelor americane din tarifele plătite pentru vehiculele ușoare asamblate în Canada și Mexic.
Vehiculele mai mari includ totul, de la camioane de livrare, camioane de gunoi, camioane de utilitate publică, autobuze de tranzit, navete și autobuze școlare și camioane cu remorcă, precum și semiremorci și vehicule profesionale grele.
Camera de Comerț a SUA a îndemnat anterior Departamentul Comerțului să nu impună noi tarife pentru camioane, menționând că primele cinci surse de import sunt Mexic, Canada, Japonia, Germania și Finlanda, „toate fiind aliați sau parteneri apropiați ai Statelor Unite, care nu reprezintă o amenințare la adresa securității naționale a SUA”.
Mexicul este cel mai mare exportator de camioane medii și grele către Statele Unite. Un studiu publicat în ianuarie arată că importurile de vehicule de mare tonaj din Mexic s-au triplat din 2019, ajungând la aproximativ 340.000 în prezent, potrivit statisticilor guvernamentale.
În conformitate cu acordul de liber schimb nord-american USMCA, camioanele de tonaj mediu și greu sunt scutite de tarife vamale dacă cel puțin 64% din valoarea unui camion greu provine din America de Nord, prin intermediul pieselor precum motoare și axe, materii prime precum oțelul sau manopera de asamblare.
Tarifele ar putea afecta și compania Stellantis, care produce camioane Ram de mare tonaj și autoutilitare comerciale în Mexic. Stellantis a făcut presiuni asupra Casei Albe să nu impună tarife ridicate pentru camioanele sale fabricate în Mexic.
Grupul suedez Volvo construiește o fabrică de camioane grele în valoare de 700 de milioane de dolari în Monterrey, Mexic, care urmează să înceapă să funcționeze în 2026.
Mexicul găzduiește 14 producători și asamblatori de autobuze, camioane și tractoare, precum și doi producători de motoare, potrivit Administrației Comerțului Internațional al SUA.
Mexicul s-a opus noilor tarife, declarând în luna mai Departamentului Comerțului că toate camioanele mexicane exportate în Statele Unite au în medie 50% conținut american, inclusiv motoare diesel.
Anul trecut, Statele Unite au importat din Mexic piese pentru vehicule grele în valoare de aproape 128 de miliarde de dolari, reprezentând aproximativ 28% din totalul importurilor americane, a declarat Mexicul.