Meta nu va modifica modelul „pay-or-consent”, chiar cu riscul de a primi amenzi zilnice de la Uniunea Europeană

meta
Sursa foto: Klaudia Radecka/NurPhoto/Shutter / Shutterstock Editorial / Profimedia

Meta Platforms, compania care deține Facebook și Instagram, nu intenționează să aducă modificări suplimentare modelului său controversat „plătește sau acceptă”, în ciuda riscului tot mai mare de a fi sancționată cu noi acuzații antitrust și amenzi zilnice de către Comisia Europeană, transmite Reuters.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Informația a fost transmisă de mai multe surse citate de Reuters, care au cunoștință directă de discuțiile dintre companie și autoritățile europene.

În luna iunie, Comisia Europeană a avertizat oficial Meta că ar putea impune amenzi zilnice dacă grupul american nu își adaptează mai substanțial modul de colectare a datelor cu caracter personal și politica de consimțământ, pentru a respecta prevederile Legii Piețelor Digitale (DMA).

Această lege, intrată în vigoare în 2023, își propune să limiteze practicile abuzive ale marilor platforme online și să ofere utilizatorilor europeni mai mult control asupra datelor lor personale.

Meta a fost deja sancționată în aprilie cu o amendă de 200 de milioane de euro, după ce Comisia a concluzionat că modelul „plătește sau acceptă” încalcă DMA. Practic, utilizatorii din Europa sunt obligați fie să accepte colectarea datelor lor personale pentru publicitate direcționată, fie să plătească un abonament lunar pentru a folosi serviciile Meta fără reclame personalizate.

După amenda din aprilie, Meta a anunțat că a făcut unele ajustări în luna noiembrie 2024, limitând cantitatea de date personale folosită pentru publicitatea targetată. Însă aceste modificări au fost considerate insuficiente de Comisia Europeană, care a lansat o investigație suplimentară și a transmis un nou avertisment luna trecută.

Sursele citate spun că Meta nu va propune alte schimbări în viitorul apropiat, decât dacă apar „circumstanțe noi”. Potrivit uneia dintre surse, dacă Meta rămâne pe această poziție, Comisia Europeană ar putea emite noi acuzații antitrust în următoarele săptămâni și ar putea începe să aplice amenzi zilnice de până la 5% din cifra de afaceri globală zilnică a companiei, începând din 27 iunie.

Meta a refuzat să comenteze direct aceste informații, dar a indicat declarațiile publice anterioare în care susține că respectă reglementările DMA. „Suntem încrezători că respectăm DMA, gama de opțiuni pe care o oferim europenilor depășește cerințele legale, iar Comisia Europeană discriminează împotriva modelului nostru de afaceri”, arată una dintre pozițiile oficiale ale companiei.

Legea Piețelor Digitale (DMA) a fost concepută de Uniunea Europeană pentru a preveni abuzurile de poziție dominantă ale marilor platforme digitale, așa-numiții „gatekeepers”. Aceasta stabilește o serie de reguli clare, inclusiv obligația de a oferi alternative reale pentru utilizatori și de a le permite să decidă liber cum le sunt folosite datele personale.

Conflictul dintre Meta și Comisia Europeană se desfășoară într-un context mai amplu de reglementare strictă a marilor companii tehnologice din SUA, care au ajuns să gestioneze datele a sute de milioane de cetățeni europeni. Oficialii europeni au subliniat în repetate rânduri că vor aplica DMA cu fermitate pentru a proteja drepturile consumatorilor.

În prezent, Meta rămâne una dintre primele mari companii Big Tech vizate direct de procedurile DMA, iar rezultatul acestui conflict ar putea crea un precedent semnificativ pentru modul în care alte platforme vor trebui să își ajusteze practicile comerciale în Europa.

Reprezentanții Comisiei Europene nu au transmis încă un calendar oficial privind posibilele noi sancțiuni, însă sursele Reuters afirmă că o decizie finală ar putea fi anunțată în următoarele săptămâni.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...