China susține că a dezvoltat o torpilă de mare viteză dotată cu inteligență artificială, capabilă să diferențieze submarinele reale de țintele diversiune cu o precizie medie de 92,2%.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Informația apare într-un articol publicat în luna aprilie în revista chineză Command Control & Simulation, redactat de o echipă de specialiști din cadrul Departamentului pentru Înzestrare al Marinei chineze și al companiei China State Shipbuilding Corporation.
Potrivit InterestingEngineering, noua tehnologie este destinată în special torpilelor care se deplasează cu viteze foarte mari, folosind un fenomen cunoscut sub numele de supercavitație, o tehnică ce presupune formarea unui strat de vapori în jurul torpilei pentru a reduce frecarea cu apa. Această metodă permite o viteză ridicată, dar produce și un zgomot puternic, care poate masca semnalele emise de țintele reale și poate afecta acuratețea senzorilor tradiționali.
Potrivit cercetătorilor, metodele actuale de identificare a țintelor utilizate de China „s-au dovedit ineficiente în medii saturate cu mijloace moderne de contracarare”, ceea ce a impus „dezvoltarea urgentă a unor noi soluții pentru analizarea semnalelor și recunoașterea obiectivelor”. Echipa condusă de inginerii Wu Yajun și Liu Liwen afirmă că tehnologia a funcționat eficient chiar și în scenarii complexe, în care torpila a fost expusă unor ținte diversiune sofisticate.
„Doar sistemele subacvatice de mare viteză care dispun de capacități extinse de detecție și de o rată ridicată de recunoaștere a țintelor pot oferi eficiență operațională reală”, au explicat cercetătorii.
Studiul arată că rata de identificare a crescut de la 61,3% la peste 80% atunci când sistemul a fost testat împotriva unor ținte diversiune de ultimă generație. Acest progres s-a datorat unui model avansat de analiză automată a semnalelor, dezvoltat prin metode de învățare automată și optimizat pentru situații în care sunt disponibile puține date.
Autorii mai subliniază că deciziile trebuie luate în mod complet autonom, fără conexiune în timp real cu operatori umani, ceea ce crește semnificativ dificultatea tehnologică. „Având în vedere natura autonomă a acestor vehicule subacvatice, toate deciziile trebuie luate local, ceea ce impune o complexitate ridicată a algoritmilor și o capacitate mare de procesare”, se arată în articol.
În contextul competiției internaționale pentru dezvoltarea torpilelor inteligente, China pare să-și revendice un avantaj. Rusia și Statele Unite testează la rândul lor torpile supercavitante, precum VA-111 Shkval, dar provocarea comună este aceeași: lovirea precisă a țintelor reale într-un mediu subacvatic aglomerat de ținte diversiune, bruiaje și contramăsuri electronice.
Totuși, eficiența reală a acestui sistem chinezesc rămâne deocamdată neconfirmată în condiții de luptă. În plus, utilizarea unor algoritmi de inteligență artificială complexă ridică întrebări legate de transparența deciziilor în situații critice.
În paralel, presa internațională a relatat că Beijingul ar lucra și la un vehicul subacvatic de luptă complet autonom, care ar putea deveni cel mai mare de acest tip din lume.