Administrația Trump își extinde căutările pentru parteneri în construirea sistemului de apărare antirachetă Golden Dome, luând în calcul proiectul Kuiper al Amazon și mari companii din industria apărării, pe fondul tensiunilor tot mai mari cu Elon Musk, care pun sub semnul întrebării dominația SpaceX în acest program strategic, anunță Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Potrivit unor surse apropiate situației, această decizie marchează o schimbare semnificativă în politica Pentagonului și a Casei Albe, care vor să reducă dependența de SpaceX, al cărei sistem satelitar Starlink a devenit o componentă-cheie în comunicațiile militare americane.
Relația dintre Trump și Musk s-a deteriorat vizibil, până acolo încât în iunie s-a ajuns la un conflict public, iar oficialii au început deja să caute alte opțiuni pentru acest program de apărare spațială în valoare de 175 de miliarde de dolari.
Noi jucători în programul Golden Dome
Deși SpaceX rămâne un jucător important datorită experienței în lansarea sateliților și capacității operaționale, oficialii americani au început să ia în considerare și alte companii. Astfel, proiectul Kuiper al Amazon, care a lansat până acum doar o mică parte din constelația sa planificată de 3.000 de sateliți, a fost contactat pentru a participa la program.
Jeff Bezos, președintele executiv al Amazon, a confirmat anterior că Kuiper este în primul rând un proiect comercial, însă recunoaște că tehnologia satelitară are și aplicații militare importante.
O competiție deschisă pentru lansările viitoare
Golden Dome este un sistem complex de apărare spațială, asemănător în concepție cu sistemul israelian Iron Dome, dar mult mai extins, necesitând o rețea vastă de sateliți pentru supraveghere și interceptare. Pentru acest program, oficialii iau în calcul și alte companii noi de lansare spațială, precum Stoke Space și Rocket Lab, care vor putea licita pentru lansări individuale pe măsură ce proiectul avansează.
Un oficial american a declarat că, pe termen lung, fiecare lansare va fi scoasă la licitație, iar SpaceX nu va mai avea exclusivitate, fapt care deschide astfel calea unei competiții mai largi între furnizorii de servicii spațiale.