Noul Nintendo Switch 2 este aproape aici. Luna viitoare, fanii entuziaști vor putea în sfârșit să pună mâna pe mult așteptata consolă. Dar înainte de a te așeza la coadă, sau de a reîmprospăta frenetic browserul pentru o precomandă, este posibil să vrei să citești detaliile scrise cu litere mici, deoarece Nintendo ar putea să-ți distrugă consola.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Nintendo „spune” că Switch 2 nu este cu adevărat al tău, chiar dacă ai plătit pentru el
Utilizatorii de Switch și Switch 2 care încearcă să-și pirateze consolele sau să joace copii piratate ale jocurilor pot constata că dispozitivele lor devin complet inoperabile prin intervenția Nintendo a anunțat ArsTechnica. Acest nou avertisment a fost îngropat într-o actualizare recentă a Acordului de cont de utilizator Nintendo.
Actualizarea EULA din mai 2025 a Nintendo adaugă o nouă formulare privind modalitățile specifice în care utilizatorii au voie să utilizeze „Serviciile contului Nintendo” pe consolă, un termen definit aici pentru a cuprinde utilizarea „jocurilor video și a conținutului suplimentar”. Conform noului EULA, orice utilizare nelicențiată a sistemului și neautorizată de Nintendo ar putea duce compania la „facerea Serviciilor Contului Nintendo și/sau a dispozitivului Nintendo aplicabil permanent inutilizabile, în totalitate sau parțial”.
Această formulă s-ar aplica atât la actualul Switch, cât și la viitorul Switch 2.
Mai târziu, în același EULA, Nintendo adaugă o nouă formulă care clarifică faptul că își rezervă dreptul de a „suspenda accesul dumneavoastră la oricare sau la toate Serviciile Contului Nintendo, la discreția noastră exclusivă și fără notificare prealabilă”. Această suspendare poate avea loc chiar înainte de producerea unei încălcări a EULA, dacă Nintendo are „o convingere rezonabilă că o astfel de încălcare… va avea loc sau dacă considerăm că este în mod rezonabil necesar din motive legale, tehnice sau comerciale, cum ar fi prevenirea prejudicierii altor utilizatori sau a Serviciilor Contului Nintendo”.
Comportament anti consumator din partea Nintendo
Ce fel de utilizare a Switch-ului este considerată o „încălcare”? Nu este surprinzător că jocurile piratate sunt printre primele pe listă; EULA interzice acum în mod specific „obținerea, instalarea sau utilizarea oricăror copii neautorizate ale Serviciilor Contului Nintendo”. Această formulare s-ar aplica probabil utilizatorilor cu hardware de consolă compromis și celor care utilizează o serie de cartușe flash de la terți pentru a juca jocuri piratate.
Însă EULA restricționează, de asemenea, o gamă largă de verbe în mare parte sinonime asociate cu piratarea propriei console pentru potențiale utilizări non-piraterie. Aceasta include restricționarea dreptului de a „modifica, adapta, traduce, decompila sau dezasambla toate sau o parte din Serviciile Contului Nintendo…”, precum și capacitatea de a „ocoli, modifica, decripta, învinge, manipula sau eluda în alt mod oricare dintre funcțiile sau protecțiile Serviciilor Contului Nintendo, inclusiv prin utilizarea oricărui hardware sau software”.
Nintendo are de mult timp sisteme robuste pentru detectarea momentelor în care sistemele compromise sunt utilizate online și nu s-a sfiit să emită interdicții la nivel de dispozitiv pentru a împiedica aceste console să acceseze vreodată oricare dintre serviciile online Nintendo. Dar noua formulare EULA sugerează că Nintendo pregătește acum posibilitatea de a dezactiva complet dispozitivele Switch care încalcă acordul de utilizare, chiar și pentru utilizarea offline.
În prezent, nu este clar ce mijloace tehnice ar folosi Nintendo pentru a aplica această nouă pedeapsă supremă pentru hackerii Switch sau dacă utilizatorii ar putea restabili funcționalitatea oricăror console dezactivate de la distanță. Totuși, noul limbaj sugerează că Nintendo este pregătită să joace dur în războiul său continuu împotriva hackerilor și piraților.
De ce producătorii de console pot strica legal consola de jocuri
Nintendo a primit multă atenție negativă pentru această actualizare a acordului de licență pentru utilizatorul final (EULA). Se pare însă că Nintendo nu este singurul producător de console care amenință să strice sistemele de la distanță ca răspuns la încălcările regulilor. Iar avocații consultați de Ars Technica au spus că probabil au tot dreptul legal să facă acest lucru.
Acordul de licență pentru software de sistem al Sony pentru PS5, de exemplu, conține următorul paragraf despre „căile de atac” pe care le poate lua pentru „încălcări”, cum ar fi utilizarea de hardware modificat sau software piratat.
„Dacă SIE Inc. stabilește că ați încălcat termenii prezentului Acord, SIE Inc. poate ea însăși să ia sau să obțină luarea oricăror măsuri pentru a-și proteja interesele, cum ar fi dezactivarea accesului la sau utilizarea unei părți sau a întregului Software de Sistem, dezactivarea utilizării acestui sistem PS5 online sau offline, încetarea accesului dumneavoastră la PlayStation Network, refuzul oricărei garanții, reparații sau alte servicii furnizate pentru sistemul dumneavoastră PS5, implementarea de actualizări automate sau obligatorii sau dispozitive menite să întrerupă utilizarea neautorizată sau utilizarea oricăror alte eforturi corective, după cum este necesar în mod rezonabil, pentru a preveni utilizarea modificată sau nepermisă a Software-ului de Sistem.”
Exact aceeași clauză apare și în EULA-ul pentru PlayStation 4. Din EULA-ul pentru PlayStation 3 lipsea clauza „dezactivarea utilizării… online sau offline”, dar avertizează în continuare că Sony poate lua măsuri pentru a „întrerupe utilizarea neautorizată” sau a „preveni utilizarea unui sistem PS3 modificat sau a oricărui material sau echipament piratat”.
Microsoft, este și mai direct în Acordul său de licență pentru software Xbox. Eforturile de a „instala software neautorizat” sau de a „învinge sau eluda orice… limitare tehnică, sistem de securitate sau anti-piraterie” pot însemna că „consola Xbox, senzorul Kinect sau accesoriul autorizat pot înceta să funcționeze definitiv în acel moment sau după o actualizare ulterioară a software-ului Xbox”, scrie compania.
Blocarea de la distanță a capacităților offline ale unei console de jocuri este extrem de rar pusă în practică
Deși producătorii de console interzic în mod curent jucătorilor și consolelor accesul la jocuri și servicii online, blocarea de la distanță a capacităților offline ale unei console de jocuri pentru încălcări ale EULA pare extrem de rară în practică. Chiar și atunci când cazurile de hacking public al consolei au dus la lupte legale prelungite – cum ar fi saga lui George Hotz cu PS3 sau jailbreak-urile Switch ale echipei Xecuter – producătorii de console nu par să fi folosit mijloace tehnice pentru a dezactiva complet funcțiile offline pentru anumite console.
În 2015, Microsoft a mers chiar până la a nega în mod activ rapoartele conform cărora ar fi blocat o consolă asociată cu o scurgere a unei versiuni beta timpurii a Gears of War. „Ca să fie clar, dacă o consolă este suspendată de pe Xbox Live pentru încălcarea Termenilor și condițiilor de utilizare, aceasta poate fi utilizată în continuare offline”, a declarat Microsoft la momentul respectiv. „Acțiunile Microsoft în vigoare nu duc la inutilizarea consolei.”
Acestea fiind spuse, se pare că producătorii de console iau uneori măsuri pentru a bloca de la distanță consolele după ce au fost raportate ca fiind furate. Nu este greu să găsești rapoarte online despre persoane care cumpără console second-hand doar pentru a descoperi că acestea au devenit complet inutile din cauza unui furt anterior. Ca întotdeauna în cazul hardware-ului second-hand, cumpărătorul trebuie să fie atent.
Puterea legală a companiilor
Doar pentru că marii producători de console nu au tendința de a utiliza „comutatorul de blocare” pe hardware-ul lor nu înseamnă că nu au dreptul legal de a face acest lucru. „Deși utilizatorii dețin hardware-ul, software-ul necesar pentru a-l rula este supus unui acord de licență”, a declarat avocatul Jon Loiterman pentru ArsTechnica. „Dacă încălcați termenii licenței, Nintendo are dreptul să vă revoce accesul la acel software. Este mai puțin obișnuit ca producătorii de software să revoce accesul la software într-un mod care dezactivează hardware-ul pe care l-ați cumpărat de la ei, dar principiul este același.”
Deși aceste tipuri de clauze de „bricking”(dezactivare) nu au fost testate în instanță, avocații au considerat că probabil vor rezista revizuirii judiciare. Acest lucru este valabil mai ales dacă faptele cazului de „bricking” s-au concentrat pe pirateria software sau pe o altă metodă de a ocoli protecțiile drepturilor digitale integrate în consola însăși.
„Din păcate, «bricking»-ul dispozitivelor personale pentru a limita drepturile utilizatorilor și a le controla comportamentul nu este nimic nou”, a declarat avocata Victoria Noble de la Electronic Frontier Foundation. „Probabil ar fi nevoie de aplicarea selectivă pentru a ajunge la un nivel problematic în instanță”, a spus avocatul Richard Hoeg.
Anul trecut, un grup de 17 grupuri de consumatori au îndemnat Comisia Federală pentru Comerț din SUA să analizeze modul în care companiile folosesc așa-numita practică de „tethering software” pentru a controla funcțiile hardware ale unui dispozitiv după achiziție. Până acum, însă, autoritatea federală de supraveghere a consumatorilor a arătat puțin interes în a aplica plângerile împotriva companiilor care fac acest lucru.
Software tethering este procesul prin care producătorii folosesc software pentru a controla și limita modul în care funcționează dispozitivele după ce un consumator le-a achiziționat.
„Companiile nu ar trebui să folosească EULA-uri pentru a priva oamenii de drepturi pe care în mod normal le asociem cu proprietatea, cum ar fi dreptul de a-și modifica sau modifica propriile dispozitive personale”, a declarat avocata Victoria Noble. „Proprietarii de console merită dreptul de a face modificări altfel legale propriilor dispozitive, fără teama că o companie îi va pedepsi prin dezactivarea de la distanță al sistemelor lor.”
Amenințarea unei reacții negative din partea utilizatorilor
În cele din urmă, aceste tipuri de clauze draconice de „bricking” își pot face treaba chiar dacă producătorii de console implicați nu le invocă. „În practică, mă aștept ca acest tip de lucru să fie mai degrabă despre a-i speria pe oameni de la jailbreak și modificarea sistemelor lor și că este puțin probabil ca Nintendo să încerce să dezactiveze volume mari de dispozitive, chiar dacă din punct de vedere tehnic au dreptul”, a spus Loiterman.
„Doar pentru că au inclus un remediu în EULA nu înseamnă că îl vor folosi cu siguranță”, a spus avocatul Mark Methenitis. „Bănuiala mea este că acest lucru este pentru a-i ataca pe cei care au reușit în cele din urmă să facă jailbreak la Switch-ul original și să încerce să împiedice acest lucru pentru Switch 2.” Amenințarea unei reacții negative din partea publicului ar putea, de asemenea, să împiedice producătorii de console să limiteze funcționalitatea offline a oricăror console piratate. După ce a menționat controlul public cu care s-au confruntat companii precum Tesla, Keurig și John Deere pentru limitarea hardware-ului prin actualizări de software, Methenitis a spus că „și-ar imagina că Nintendo ar suferi o publicitate negativă similară dacă ar forța lucrurile prea mult”.
Acestea fiind spuse, capacitățile legale pot uneori tinde să invite la propria utilizare. „Dacă există capacitatea, cineva va dori «să vadă cum merge»”, a spus Hoeg.