Cercetătorii chinezi care lucrează la prima linie de testare maglev în tub vidat, la scară completă, susțin că au identificat și corectat un defect major care a afectat conceptele de transport ultra-rapid precum Hyperloop, transmite InterestingEngineering.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Soluția propusă ar putea reprezenta un pas esențial pentru viitorul mobilității la viteze de până la 1.000 km/h.
Potrivit unui studiu realizat la centrul de cercetare din Datong, provincia Shanxi, chiar și cele mai mici imperfecțiuni ale infrastructurii, cum ar fi denivelările minore ale șinelor sau deformările ușoare ale podurilor, pot genera turbulențe severe în capsulele care levitează magnetic. În lipsa contactului fizic între vehicul și cale, orice neregularitate poate provoca instabilitate în cabină, transformând o călătorie de mare viteză într-o experiență inconfortabilă sau periculoasă.
„Am luat în considerare neregularitățile șinelor, curbura verticală a podurilor și excitațiile cauzate de abaterile laterale ale bobinelor magnetice din sol”, au declarat cercetătorii conduși de Zhao Ming, din cadrul diviziei de propulsie electromagnetică a China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), citați de South China Morning Post.
Simulările realizate cu ajutorul supercalculatoarelor și testele fizice cu modele la scară redusă au arătat că vibrațiile devin critice la viteze de 400 km/h și 600 km/h. La 600 km/h, nivelul de disconfort a fost măsurat la 4,2 pe indexul Sperling, ceea ce indică o experiență considerată dăunătoare pentru sănătate. La viteza maximă vizată, de 1.000 km/h, valoarea a scăzut la 3,1, clasificată drept „aproape tolerabilă”.
Pentru a reduce intensitatea vibrațiilor, echipa chineză a dezvoltat un sistem de suspensie hibrid, alcătuit din arcuri de aer pasive și actuatoare electromagnetice, controlate de un algoritm de inteligență artificială. Acest sistem folosește două metode principale de reglare:
- amortizarea de tip „sky-hook”, care simulează o stabilizare a vehiculului față de un punct fix imaginar și atenuează șocurile de joasă frecvență
- controlul PID, o tehnică de ajustare folosită în inginerie, optimizată aici cu un algoritm genetic (NSGA-II), care permite adaptarea în timp real la condițiile de rulare
Testele efectuate cu un model la scară 1:10 și pe simulatoare cu șase axe au demonstrat o reducere cu 45,6% a vibrațiilor verticale. În aceste condiții, indicele Sperling a rămas sub valoarea de 2,5, ceea ce înseamnă că senzația resimțită de pasageri este „pronunțată, dar nu neplăcută”, conform studiului.
În timp ce proiectul Hyperloop al lui Elon Musk a fost închis în 2023, China continuă să investească în tehnologia maglev de mare viteză. Autoritățile de la Beijing privesc acest domeniu nu doar ca o soluție de transport, ci și ca o platformă pentru aplicații viitoare, inclusiv lansări spațiale cu costuri reduse.
Sistemul de suspensie propus necesită în continuare validare la scară reală și testare în scenarii de urgență, cum ar fi frânările bruște sau apariția unor obstacole. Totuși, cercetătorii chinezi sunt optimiști că progresul realizat până acum poate conduce la implementarea unei soluții viabile, care să schimbe fundamental modul în care este conceput transportul de mare viteză.
Elon Musk nu a investit direct în companii care dezvoltă tehnologia Hyperloop, cum ar fi Hyperloop One sau Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT). În schimb, el a avut un rol semnificativ în promovarea conceptului prin publicarea white paper-ului „Hyperloop Alpha” în 2013, în care a descris ideea unui sistem de transport de mare viteză folosind capsule în tuburi cu presiune scăzută. Musk a declarat că nu are timp să dezvolte el însuși Hyperloop, dar a încurajat alte companii și universități să preia și să dezvolte conceptul, oferindu-l ca open-source.
Asa ca informația ca Elon Musk a închis proiectul Hyperloop este eronata.
În același timp nu faceți economie de cuvinte ca să descrieți ultimile realizări ale tehnologiei chinezești. Care se bazează pe proprietate intelectuala furata la greu de la occidentali.
Spuneți ca sunteți echidistanti dar de fapt nu sunteți. Și înclinați balanta exact în favoarea forțelor care ne subminează societatea. Punând și voi umărul la chestia asta se cheamă ca de fapt sunteți reporteri angajați politic. Gândiți inainte sa scrieți e sfatul meu.