Cu o simplă canoe de lemn, o echipă de oameni de știință a reușit să recreeze o călătorie maritimă de acum 30.000 de ani

Canoe de lemn tradițională
Canoe de lemn tradițională. Credit foto: Charles Bowman / robertharding / Profimedia

Cu o canoe scobită din trunchiul unui cedru și vâsle din lemn, cinci cercetători au traversat Marea Chinei de Est, de la Taiwan până la insula japoneză Yonaguni. Timp de peste 45 de ore, ei au înfruntat unul dintre cei mai puternici curenți oceanici din lume, Kuroshio, pentru a arăta că oamenii din Paleolitic ar fi putut ajunge pe insulele din Pacific fără hărți, fără busolă și fără unelte din metal, informează Reuters.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Expediția, coordonată de antropologul Yousuke Kaifu de la Universitatea din Tokyo, a avut ca scop testarea unei ipoteze vechi, dar controversate: că oamenii care trăiau în Taiwan acum 30.000 de ani ar fi putut traversa marea pentru a coloniza arhipelagul Ryukyu, care include insule precum Okinawa și Yonaguni. Studiul, publicat miercuri în revista Science Advances, oferă primele dovezi experimentale convingătoare că o astfel de migrație maritimă era posibilă cu mijloacele preistorice.

O canoe primitivă, dar eficientă

Pentru a construi ambarcațiunea, cercetătorii au folosit replici ale uneltelor din piatră de acum zeci de milenii, un topor și o daltă de cioplit (numită adze), pentru a scobi un trunchi de cedru japonez. Canoea rezultată, botezată Sugime, avea o lungime de 7,5 metri și a fost inspirată din tradițiile maritime arhaice din regiune.

Echipajul format din patru bărbați și o femeie a vâslit zi și noapte pe o distanță de aproximativ 225 de kilometri, luptându-se cu oboseala extremă, cu valurile și cu incertitudinea. S-au orientat doar după soare, stele și direcția valurilor, așa cum ar fi făcut și oamenii din epoca de piatră. Pentru siguranță, expediția a fost însoțită de două bărci moderne de escortă, dar canoea a fost propulsată exclusiv prin forță umană.

„A fost o experiență care ne-a schimbat perspectiva. Am înțeles, pe pielea noastră, cât de dificil era să treci marea fără mijloace moderne și am căpătat un respect profund pentru curajul și priceperea strămoșilor noștri”, a declarat Yousuke Kaifu, care a participat la expediție dintr-o ambarcațiune de sprijin.

Traversări ratate cu plute din stuf și bambus

Nu a fost prima încercare a echipei. Înainte de a construi canoea, cercetătorii au testat și alte două variante posibile de ambarcațiuni preistorice: o plută din stuf și una din bambus. Ambele au eșuat. Erau prea lente, prea fragile și incapabile să înfrunte curentul Kuroshio, care are o forță comparabilă cu Gulf Stream, curentul ce mărginește coastele Mexicului.

„Doar după multe eșecuri am reușit să identificăm o soluție viabilă. Canoea monoxilă era cheia. Dar și așa, era nevoie de pricepere, rezistență fizică și o bună cunoaștere a mării. Altfel, orice greșeală putea fi fatală”, a explicat Kaifu.

Ce ne spune această călătorie despre trecutul umanității

Descoperirile arheologice indică faptul că oamenii au ajuns pe insulele Ryukyu acum circa 30.000 de ani, dar modul în care au făcut acest lucru a rămas un mister. Până acum, unii specialiști considerau că traversarea mării în acea perioadă era imposibilă fără tehnologie avansată. Expediția Sugime contrazice această idee.

„Am demonstrat că traversările maritime erau posibile chiar și în epoca de piatră, cu condiția să existe o combinație de tehnologie adecvată, în cazul nostru, canoea monoxilă, și oameni cu experiență în navigație,” a spus Kaifu.

În tradiția Kon-Tiki

Expediția japoneză reamintește de celebra călătorie Kon-Tiki din 1947, când exploratorul norvegian Thor Heyerdahl a traversat Pacificul pe o plută din lemn, din America de Sud până în Polinezia, pentru a demonstra că astfel de rute maritime ar fi putut fi folosite de oamenii preistorici.

Dacă Kon-Tiki a ridicat întrebări despre legătura dintre Americi și Oceania, Sugime aduce în prim-plan începuturile migrației umane către arhipelagurile Asiei de Est. Și în ambele cazuri, mesajul e același, omul a fost navigator cu mult înainte de apariția busolei sau a hărților, și curajul lui a fost întotdeauna mai mare decât valurile.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...