Acum mai bine de un an, pe 23 aprilie 2024, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) anunța o investigație amplă asupra platformelor de e-commerce Temu și Shein. Scopul principal era verificarea unor posibile practici comerciale incorecte, cum ar fi reducerile neautentice, interfețele manipulatoare (dark patterns), vânzarea sub presiune și gamification-ul, alături de aspecte legate de siguranța produselor, transmite Wall-Street.ro.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Deși Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) a semnalat recent lipsa unor concluzii clare din partea ANPC privind această investigație, mai ales în contextul amenzilor mari aplicate Shein în Franța (41,1 milioane de euro), ANPC a clarificat situația. Autoritatea română a explicat că acțiunea este acum parte dintr-o investigație coordonată de Rețeaua de Cooperare pentru Protecția Consumatorilor (CPC) și Comisia Europeană, la care participă autorități din Belgia, Irlanda, Franța și Olanda. Această anchetă se concentrează pe conformitatea Shein cu directivele UE privind indicarea prețurilor, comerțul electronic, practicile comerciale neloiale și drepturile consumatorilor. „La data solicitării, această acțiune comună cu toate statele membre UE este în curs de derulare, drept urmare, nu putem oferi mai multe informații”, a transmis ANPC.
Ce au descoperit autoritățile franceze
În Franța, investigațiile DGCCRF (autoritatea franceză pentru protecția consumatorului) au arătat că Infinite Style E-commerce LTD (ISEL), responsabilă de vânzările Shein, a recurs la practici comerciale înșelătoare. O amendă de 40 de milioane de euro a fost aplicată pentru inducerea în eroare a consumatorilor privind realitatea reducerilor.
Ancheta a relevat că 57% dintre reducerile verificate nu ofereau nicio scădere reală de preț, 19% indicau o reducere mai mică decât cea anunțată, iar 11% reprezentau, de fapt, creșteri de preț. În plus, Shein nu a putut justifica afirmațiile sale ecologice, inclusiv reducerea cu 25% a emisiilor de gaze cu efect de seră.
O amendă suplimentară de 1,09 milioane de euro a fost aplicată pentru nerespectarea obligației de informare privind prezența microfibrelor plastice în produse, informație obligatorie dacă proporția fibrelor sintetice depășește 50%.
Probleme și pentru Temu
Comisia Europeană a constatat, la rândul ei, că Temu încalcă Regulamentul privind serviciile digitale (DSA) prin evaluarea inadecuată a riscurilor de diseminare a produselor ilegale. O analiză de tip „client misterios” a arătat o probabilitate mare ca utilizatorii să găsească produse neconforme, cum ar fi jucării și electronice.
Dacă aceste constatări preliminare se confirmă, Temu ar putea primi amenzi de până la 6% din cifra de afaceri anuală globală. Investigarea continuă, iar Comisia colaborează cu autoritățile naționale pentru o abordare coordonată împotriva practicilor potențial dăunătoare ale platformelor online. Vicepreședinta executivă pentru suveranitate tehnologică, securitate și democrație, Henna Virkkunen, a subliniat că „siguranța consumatorilor în mediul online nu este negociabilă în UE”.