În timp ce Donald Trump a amenințat țările care împiedică activitățile giganților digitali americani cu noi taxe vamale, Comisia Europeană a intensificat miercuri, 19 martie, presiunile asupra Apple și Alphabet (Google) pentru a se conforma în sfârșit normelor europene în materie de concurență, scrie boursorama.com.
Într-un memorandum făcut public în Statele Unite, președintele american a indicat recent că ia în considerare aplicarea de taxe vamale ca răspuns la „taxele, amenzile și constrângerile de reglementare impuse de SUA asupra serviciilor digitale”. Relațiile sunt tensionate între Statele Unite și Uniunea Europeană, care este vizată în mod regulat de Trump.
Miercuri, Bruxellesul a decis că motorul de căutare Google Search și magazinul de aplicații Google Play ale Alphabet încalcă normele UE în materie de concurență, deschizând calea unor amenzi uriașe dacă nu se conformează. Bruxelles-ul a informat Alphabet că a adoptat un punct de vedere „preliminar” conform căruia motorul său de căutare a discriminat serviciile grupurilor concurente prin acordarea de referințe mai puțin favorabile, în timp ce magazinul său de aplicații a împiedicat dezvoltatorii să își îndrume clienții către alte canale de distribuție care oferă prețuri mai bune.
Anunțul Comisiei „solicită noi schimbări (…) care vor dăuna întreprinderilor și consumatorilor europeni, vor împiedica inovarea, vor slăbi securitatea și vor degrada calitatea produselor”, a reacționat imediat Alphabet.
Aceste concluzii vin în urma a două proceduri deschise în martie 2024 în temeiul noului Regulament privind piețele digitale (DMA), care este în vigoare de la începutul anului trecut. Alphabet este acuzat că a exploatat cvasi-monopolul motorului său de căutare Google pentru a-și favoriza propriile servicii de comparare a prețurilor, datorită unor listări mai bune, în detrimentul concurenților în căutarea de hoteluri, bilete de avion sau alte bunuri de consum vândute online. Google a fost deja amendat cu 2,4 miliarde de euro pentru acest lucru în 2017, însă măsurile corective propuse nu au fost niciodată considerate satisfăcătoare.
Îmbunătățirea interoperabilității Apple
În același timp, executivul european a ordonat Apple să îmbunătățească interoperabilitatea iPhone-urilor sale cu dispozitivele conectate ale mărcilor concurente, cum ar fi ceasurile și căștile, tot în cadrul DMA. Bruxelles-ul a precizat măsurile pe care Apple trebuie să le ia pentru a-și îndeplini obligațiile de interoperabilitate. „Aceste decizii sunt obligatorii din punct de vedere juridic. Apple este obligată să pună în aplicare măsurile specificate”, a subliniat executivul european. În caz de neconformitate, Comisia ar putea deschide o investigație pentru încălcarea DMA, care ar putea duce în cele din urmă la amenzi.
Apple, alături de Alphabet, este una dintre principalele ținte ale noului regulament european, care urmărește să împiedice giganții din sector să înlăture jucătorii mai mici prin metode neloiale. Marca Apple și-a construit succesul pe un ecosistem închis în care controlează toți parametrii, o filosofie care este în opoziție directă cu normele europene în materie de concurență. Apple a apărat întotdeauna această filosofie, invocând imperative de securitate și un confort sporit pentru utilizatorii săi.
„Deciziile de astăzi ne blochează într-o birocrație care încetinește capacitatea Apple de a inova pentru utilizatorii din Europa și ne obligă să oferim gratuit noile noastre funcții companiilor care nu sunt supuse acelorași reguli”, a comentat Apple. „Acest lucru este în detrimentul produselor noastre și al utilizatorilor noștri europeni”, a adăugat grupul, asigurând în același timp că va continua să “colaboreze cu Comisia Europeană pentru a o ajuta să înțeleagă [preocupările] sale”.
DMA prevede amenzi de până la 20% din cifra de afaceri mondială a contravenienților pentru încălcări grave și repetate. După ani de zile în care a urmărit în zadar abuzurile de poziție dominantă cu o legislație insuficient de disuasivă, executivul european speră că, prin DMA, s-a dotat cu o armă suficient de puternică pentru a le aduce la respect. UE dorește să deschidă piețele digitale, să protejeze apariția și dezvoltarea întreprinderilor nou-înființate în Europa și să îmbunătățească alegerea oferită utilizatorilor.