Contractul pentru cel mai scump lot de autostradă realizat vreodată în România a fost semnat joi, de Ministerul Transporturilor și Asocierea SA&PE Construct – Tehnostrade – Euro Asfalt – Spedition UMB, iar valoarea lui se ridică la aproximativ 6,4 miliarde de lei (1,2 miliarde de euro) fără TVA.
Lotul 2A din Autostrada Unirii (A8), Ditrău-Grințieș, va avea 37,9 kilometri lungime și face parte din tronsonul montan Miercurea Nirajului – Leghin. Cel mai lung lot din A8 se află în județele Harghita și Neamț și include 19 tuneluri și 63 de pasaje și viaducte, structuri a căror lungime însumată reprezintă 57% din lungimea întregului lot.
Durata de realizare a lucrărilor este de 54 de luni (14 luni proiectare și 40 de luni execuție), iar garanția lucrărilor este de 60 de luni.
Autostrada Unirii A8 va avea o lungime de 305 kilometri, urmând se întindă pe traseul Târgu Mureș – Ditrău – Poiana Largului – Târgu Neamț – Pașcani – Târgu Frumos – Iași – Ungheni. Are cinci secțiuni, dintre care trei sunt în execuție (Târgu-Mureș – Miercurea Nirajului, Leghin – Târgu Neamț, Pod Ungheni), toate având termen de finalizare în 2026.
Secțiunea Targu Mures – Miercurea Nirajului are 24 de kilometri lungime, secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin are o lungime de peste 161 de kilometri și este împărțită în șase loturi, secțiunea Leghin – Târgu Neamț are 29,9 kilometri, secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni are 88,7 kilometri și este împărțită în cinci loturi, iar secțiunea Pod Ungheni are 1,1 kilometri lungime.
Alte loturi extrem de scumpe au fost deja contractate în România și fac parte din Autostrada Sibiu-Pitești: lotul Cornetu – Țigveni a fost contractat de asocierea WeBuild-Trancad contra sumei de 5,32 miliarde de lei fără TVA, are 37,4 kilometri și termen de finalizare în 2027, iar lotul 2 din Secțiunea 1 Sibiu-Boița și Secțiunea 2 Boița-Cornetu (lungime totală 31,1 kilometri) au fost contractate de Asocierea Mapa-Cengiz contra sumei de 4,25 miliarde de lei fără TVA.