BREAKING „O mare tâmpenie”: Primarii nu știu cum să aplice noile impozite auto pe norma de poluare / Cu ce probleme se confruntă și care sunt posibilele soluții

Masini
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Primarii din România se vor confrunta cu probleme în implementarea noilor impozite auto, ce vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026. În contextul în care Curtea Constituțională a dat „undă verde” majorărilor de taxe, edilii nu știu cum să implementeze taxa modificată, primarul Galațiului numind modul în care se calculează taxa „o mare tâmpenie”.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Lucian Viziteu, primarul municipiului Bacău, a declarat pentru Economedia că primăriile nu au colectat până acum informații legate de norma de poluare, pentru că nu au avut nevoie de ea. Viziteu susține că Primăria a început deja demersurile pentru obținerea datelor de la DRPCIV, dar că schimbarea vine din scurt, pentru că există probleme în corelarea bazelor de date

Elena Lasconi, primar al orașului Câmpulung, a declarat că a făcut solicitări către DRPCIV și Registrul Auto Român pentru a colecta aceste informații. Lia Olguța Vasilescu, edilul Craiovei, susține pentru Economedia că primăria pe care o conduce are capabilitatea de a implementa acest sistem de impozitare, pe baza unui acord dintre primărie și RAR semnat încă din vara anului 2023.

Edilul municipiului Iași, Mihai Chirica, a declarat pentru Economedia că primăria sa se va descurca și că va sprijini serviciile de impozitare „în vederea respectării principiului de mediu prin care poluatorul plătește”. Ionuț Pucheanu, primarul orașului Galați, a fost vehement în declarații, susținând că primăria nu va aplica nicio cotă suplimentară de impozitare deoarece, din punctul său de vedere, este „deja prea mult”. Acesta vine și cu o soluție pentru modificarea impozitării: taxarea la valoarea de achiziție sau cea de piață.

Cum se va calcula impozitul auto pentru 2026

De la 1 ianuarie 2026, impozitul auto va lua în calcul și norma de poluare, pe lângă capacitatea cilindrică a autoturismului. Pentru fiecare categorie de capacitate cilindrică există o valoare de bază în lei/200 cm³. Aceasta este ajustată cu un coeficient specific normei de poluare, cuprins între 1,3 și 0,95. Mașinile vechi (non-Euro – Euro 3) primesc coeficienți mai mari, deci impozite mai ridicate, în timp ce vehiculele Euro 5, Euro 6 și hibride au coeficienți mai mici.

Noile valori arată creșteri clare pentru vehiculele cu norme vechi și reduceri pentru cele cu norme moderne, în special pentru motoarele mari. De exemplu, pentru un motor cuprins între  1.600 – 2.000 cm3, impozitele 2026 vor fi:

  • 238–297 lei pentru vehiculele cu norme non-Euro –Euro 3;
  • 213–267 lei pentru vehiculele Euro 5.

Toate aceste valori sunt peste nivelurile din 2025, dar diferența între un vehicul vechi și unul modern este vizibilă, chiar dacă au aceeași cilindree. Mașinile electrice vor rămâne cele mai avantajoase fiscal: impozitul este fix, 40 lei/an, indiferent de putere.

Pentru hibridele cu emisii de ≤50 g CO₂/km, consiliile locale pot acorda o reducere de până la 30%. Unitățile administrativ-teritoriale păstrează dreptul de a aplica reduceri sau majorări ale impozitului auto, ceea ce înseamnă că valoarea finală depinde semnificativ de decizia fiecărui consiliu local.

  • Daniel Simion își face debutul în presă în echipa TechRider.ro, Masterand de „Jurnalism tematic” la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității din București, el este licențiat în „Comunicare și Relații Publice”, tot la FJSC. Daniel este pasionat de jurnalism și presă de tânăr, iar lucrarea sa de licență este despre prezentarea adevărului în jurnalism în perioada campaniilor electorale. El știe tot ce mișcă în domeniul auto, dar este pasionat și de zona de tech comercială și de sporturile cu motor, în special Formula 1. Printre hobby-urile sale se numără jocurile video, serialele și filmele. Una dintre peliculele sale preferate este „F1: The Movie”, iar una dintre emisiunile pe care le urmărește săptămânal este „Last Week Tonight with John Oliver”.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...