Constructorul auto american Ford Motor a decis să majoreze prețurile pentru trei dintre cele mai populare modele ale sale produse în Mexic, ca reacție la noile tarife comerciale impuse de administrația Trump. Măsura intră în vigoare din 2 mai și va afecta SUV-ul electric Mustang Mach-E, camioneta compactă Maverick și modelul de teren Bronco Sport, potrivit unui document transmis dealerilor și consultat de Reuters.
Majorările vor fi de până la 2.000 de dolari, în funcție de versiune, și vor afecta vehiculele fabricate după data anunțată, care vor ajunge în rețelele de distribuție abia la sfârșitul lunii iunie. Deși reprezentanții Ford susțin că aceste creșteri reflectă „ajustările obișnuite de preț de la mijlocul anului”, ei recunosc că acestea sunt influențate direct de tarifele suplimentare aplicate importurilor.
„Nu am transferat în totalitate costurile tarifare către clienți”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei. Cu toate acestea, impactul financiar este semnificativ, Ford estimează că războiul comercial declanșat de președintele Trump va aduce costuri suplimentare de 2,5 miliarde de dolari în 2025.
Compania speră să diminueze această presiune cu aproximativ 1 miliard, prin optimizări interne și realocări de producție.
Situația este cu atât mai tensionată cu cât rivalul General Motors a anunțat costuri chiar mai mari, între 4 și 5 miliarde de dolari, și un plan de compensare de cel puțin 30% prin ajustări comerciale și operaționale.
Tarifele tensionează întreaga industrie auto
Industria auto din SUA resimte deja valul de incertitudine provocat de politica comercială a Casei Albe. Tarifele de 25% impuse pe cele 8 milioane de vehicule importate anual în SUA pun presiune atât pe producătorii americani care externalizează modele ieftine în Mexic, cât și pe giganții internaționali, precum Toyota, Volkswagen, Hyundai, care importă între 40% și 60% din vehiculele vândute în SUA.
Potrivit analiștilor, dacă aceste tarife vor fi menținute, vânzările auto din SUA ar putea scădea cu peste un milion de unități anual.
Ford are un avantaj competitiv relativ, 79% dintre vehiculele sale vândute în SUA sunt fabricate pe teritoriul american, comparativ cu doar 53% în cazul General Motors, arată datele Barclays. Totuși, modele-cheie precum Maverick, apreciate pentru accesibilitate, sunt produse în Mexic și devin rapid vulnerabile la taxele vamale.
Producătorii auto, în fața unor decizii dificile
Până la acest moment, majoritatea constructorilor au ezitat să recurgă la scumpiri directe, de teama reacției consumatorilor. Porsche a anunțat că ar putea crește prețurile dacă tarifele se vor menține, iar Audi (parte a grupului Volkswagen) a sugerat aceeași direcție. BMW, în schimb, se arată optimist și estimează că tarifele auto vor începe să scadă începând cu luna iulie, în urma discuțiilor avute cu oficiali americani.
General Motors nu a anunțat încă majorări de preț, iar directorul său financiar, Paul Jacobson, a declarat recent că „se simt confortabil cu actualul climat comercial”.
În ciuda valului de scumpiri, Ford continuă să ofere reduceri promoționale până în weekendul de 4 iulie pentru unele dintre modelele sale, într-un efort de a menține atractivitatea pe piața internă.
Decizia Ford semnalează o schimbare de paradigmă în industrie, de la retorică prudentă la acțiuni directe, în contextul unei politici comerciale tot mai agresive.
Dacă marile companii auto continuă să transfere tarifele către consumatori, 2025 ar putea deveni anul în care piața auto americană își pierde din stabilitate, și din accesibilitate.