Royal Enfield – Peste un secol de motociclism între tradiție, armată și pasiune mecanică

motocicleta royal enfield neagra in off road
Sursă Foto: Royal Enfield

Curiozități și fun facts despre Royal Enfield:

Cultură unică: în India, există cluburi de fani cu zeci de mii de membri, parade anuale, și chiar festivaluri dedicate motocicletelor Royal Enfield, cum ar fi „Rider Mania” în Goa.

Record de longevitate: Royal Enfield deține titlul de cea mai veche marcă de motociclete aflată în producție continuă din lume (din 1901 până în prezent).

Motocicletă parașutabilă: în Al Doilea Război Mondial, modelul „Flying Flea” putea fi parașutat cu trupele – cântărea doar 60 kg.

Producție artizanală: multe dintre modelele Royal Enfield actuale sunt asamblate manual, păstrând o notă tradițională în era automatizării.

Fabrica de vis: în 2022, Royal Enfield a inaugurat „Technology Centre UK” în Bruntingthorpe, un centru de cercetare și dezvoltare în Marea Britanie, pentru a susține inovația în design și performanță.

Royal Enfield – Peste un secol de motociclism între tradiție, armată și pasiune mecanică

Royal Enfield, unul dintre cele mai vechi branduri de motociclete din lume care încă funcționează neîntrerupt, are o istorie spectaculoasă ce începe în inima Angliei victoriene și continuă, într-un mod neașteptat, în India modernă. Pasionații de motociclism asociază acest nume cu sunetul profund al motoarelor monocilindrice, cu designul clasic și cu o cultură aparte, aproape ritualică, în jurul mersului pe două roți.

De la armament la motociclete – începuturile (1891–1930)

Royal Enfield își are originile în Redditch, Worcestershire, Anglia, unde a fost fondată în anul 1891 sub denumirea Enfield Manufacturing Company Ltd.. Inițial, compania producea piese pentru mașini de cusut, apoi biciclete și, mai târziu, componente pentru arme. În 1893, compania primește contracte cu guvernul britanic pentru furnizarea de echipament militar, moment în care adoptă numele „Royal Enfield” – o asociere oficială cu Arsenalul Regal din Enfield.

Prima motocicletă Royal Enfield a fost lansată în 1901, echipată cu un motor de 239 cmc, amplasat neobișnuit – pe roata din față. Chiar dacă acest model era rudimentar, el a marcat începutul uneia dintre cele mai longevive tradiții în domeniul moto.

Simbolul Bullet și rolul militar (1932–1960)

În 1932, Royal Enfield a introdus modelul care va deveni simbolul brandului: Bullet. Cu un motor monocilindru, un design simplu și robust, Bullet s-a remarcat rapid prin fiabilitate. A fost folosită pe scară largă de armata britanică în Al Doilea Război Mondial, inclusiv în varianta „Flying Flea” de 125 cmc – un model ușor, conceput să fie parașutat cu trupele.

După război, Bullet a fost produsă în mai multe variante și a devenit populară printre motocicliștii civili din Marea Britanie și din Commonwealth.

Expansiunea în India și renașterea brandului (1955–1990)

Un moment cheie în istoria Royal Enfield a fost colaborarea cu Madras Motors din India în 1955, pentru a produce motociclete Bullet pentru armata indiană. Acesta a fost începutul producției locale sub numele Enfield India.

În timp ce producția britanică se stingea treptat (până în 1971), în India, Bullet devenea din ce în ce mai populară. În anii ’80 și ’90, motocicleta era deja un simbol cultural, asociat cu poliția, armata și călătoriile epice prin Himalaya.

În 1994, compania indiană Eicher Motors a preluat Enfield India și a început un proces de revitalizare a brandului, atât tehnic, cât și comercial.

motocicleta royal enfield hunter 350 rosu
Sursă Foto: Royal Enfield

Întoarcerea în forță pe piața globală (2000–prezent)

Anul 2008 a fost un punct de cotitură, când Royal Enfield a lansat un nou motor UCE (Unit Construction Engine) de 500 cmc, cu injecție electronică. A urmat o serie de lansări de succes: Classic 500, Himalayan (2016 – primul ADV al companiei), și mai ales seria 650 Twin din 2018 – Interceptor și Continental GT, care au readus Royal Enfield pe piața occidentală cu o imagine proaspătă.

Astăzi, compania produce motociclete în fabricile moderne din Chennai, India, și exportă în peste 60 de țări, inclusiv în Europa, SUA și America Latină.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...