Vânzările de autoturisme noi în Europa au crescut cu 2,8% în luna martie 2025, marcând o revenire după două luni consecutive de scăderi, potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), relatează Reuters.
Acest avans a fost susținut în principal de creșteri semnificative în Marea Britanie (+12,4%) și Spania (+23,2%), precum și de evoluția puternică a pieței de vehicule electrice.
Cu toate acestea, Tesla a înregistrat un recul sever, vânzările sale scăzând cu 28,2% față de martie 2024. Aceasta este a treia lună consecutivă de declin pentru compania condusă de Elon Musk, care vede astfel o reducere a cotei sale de piață în Europa de la 2,9% la 2%.
Paradoxal, segmentul vehiculelor electrice a continuat să crească în martie, cu un avans de 23,6% la nivelul UE, Marii Britanii și Asociației Europene de Liber Schimb (EFTA).
În interiorul Uniunii Europene, vânzările de mașini 100% electrice (BEV), hibride (HEV) și hibride plug-in (PHEV) au crescut cu 17,1%, 23,9% și, respectiv, 12,4%. Vehiculele electrificate au reprezentat 59,2% din totalul înmatriculărilor de autoturisme din blocul comunitar în martie, față de 49,1% anul trecut.
În ceea ce privește ceilalți mari producători auto, Volkswagen a înregistrat o creștere de 10,3%, iar Renault a crescut cu 13%. În schimb, Stellantis a raportat o scădere de 5,9%.
Scăderea Tesla vine într-un context tensionat, în care marca americană se confruntă cu o concurență tot mai acerbă din partea constructorilor chinezi, dar și cu proteste față de pozițiile politice ale lui Elon Musk.
În plus, tensiunile comerciale globale, alimentate de tarifele impuse de președintele american Donald Trump — inclusiv o taxă de 25% la importurile auto — sporesc incertitudinea pentru întregul sector auto european.
În ansamblu, creșterea vânzărilor europene din martie reflectă un apetit tot mai mare al consumatorilor pentru modelele electrificate, impulsionat de noile reglementări privind emisiile, dar și de apariția unor modele EV mai accesibile.