Patru însoțitori de bord care se aflau la bordul avionului Alaska Airlines 737 MAX 9 implicat în incidentul din ianuarie 2024, când un panou al fuselajului s-a desprins în timpul zborului, au dat în judecată compania Boeing, acuzând traume fizice și emoționale. Procesele au fost depuse marți la Curtea Superioară a Comitatului King din Seattle, transmite Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Reclamanții solicită despăgubiri pentru daune fizice, suferință emoțională și pierderi financiare, atât trecute cât și viitoare. Aceștia susțin că au fost răniți fizic, au suferit traume psihologice și au avut de suportat costuri personale considerabile în urma incidentului.
„Fiecare dintre cei patru însoțitori de bord a acționat cu curaj, punând siguranța pasagerilor pe primul loc, în timp ce se temeau pentru viața lor”, a declarat Tracy Brammeier, avocata care îi reprezintă. „Ei merită să fie compensați în mod complet pentru această experiență care le-a schimbat viața.”
Plângerile aduse în instanță acuză Boeing de neglijență și de eșecul de a asigura un control adecvat al calității în procesul de producție și întreținere al avioanelor din gama 737 MAX. Potrivit documentelor depuse, „Boeing știa sau ar fi trebuit să știe despre problemele de control al calității din producția aeronavelor 737 MAX”.
Incidentul a avut loc pe 5 ianuarie 2024, când o porțiune a fuselajului – cunoscută ca „fuselage plug”, utilizată pentru a închide un spațiu destinat unei uși opționale – s-a desprins în timpul zborului, lăsând o gaură deschisă în partea laterală a avionului. Aeronava, operată de Alaska Airlines, a fost nevoită să aterizeze de urgență la scurt timp după decolare. La bord se aflau 171 de pasageri și șase membri ai echipajului. Nimeni nu a fost grav rănit, însă incidentul a declanșat o nouă criză pentru Boeing.
Urmările au inclus suspendarea temporară din serviciu a avioanelor MAX 9, o anchetă penală deschisă de Departamentul de Justiție al SUA și critici severe din partea autorităților de reglementare. Într-un raport preliminar publicat luna trecută, Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) a constatat că Boeing nu a oferit instrucțiuni clare, training adecvat sau supraveghere corespunzătoare pentru instalarea panoului de fuselaj. În plus, ancheta a arătat că patru șuruburi esențiale care ar fi trebuit să fixeze componenta lipsesc complet.
NTSB a criticat cultura de siguranță a companiei Boeing și a semnalat deficiențe grave în procesul de fabricație. Agenția a atras atenția și asupra faptului că Administrația Federală a Aviației (FAA) nu a reușit să identifice și să corecteze aceste probleme prin supravegherea sa.
Boeing a refuzat să comenteze în legătură cu litigiile în curs, iar Alaska Airlines nu a transmis un răspuns imediat solicitărilor de presă.
Incidentul a repus în prim-plan preocupările legate de siguranța modelelor 737 MAX, după ce anterior, între 2018 și 2019, două accidente mortale au dus la suspendarea globală a flotei MAX timp de aproape doi ani.