Daher, Safran, Collins Aerospace și Ascendance au lansat un proiect comun de cercetare pentru dezvoltarea unui sistem de propulsie hibrid-electric destinat avioanelor ușoare, potrivit unui comunicat de presă.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Inițiativa, numită TAGINE (Tentative dans l’Aviation Générale d’Introduction de Nouvelles Énergies), este susținută de Direcția Generală a Aviației Civile (DGAC) și de consiliul național de cercetare în aviația civilă din Franța, CORAC.
Scopul proiectului este crearea și testarea unui sistem de propulsie inovator pentru avioane cu 6–10 locuri – un segment de aproximativ 25.000 de aparate la nivel mondial, considerat esențial pentru tranziția ecologică a aviației până în 2027.
Soluțiile hibride sunt privite ca un pas intermediar strategic spre zborul cu emisii reduse, permițând o tranziție eficientă către combustibili sustenabili și electrificare.
Daher coordonează proiectul și furnizează modelul Kodiak, o aeronavă multirol, care va servi drept platformă de testare. Compania aduce expertiza în fabricarea aeronavelor, integrarea sistemelor, proiectare structurală, siguranță și optimizarea energetică.
Safran dezvoltă lanțul de propulsie hibrid, combinând o turbină cu un motor electric. Sistemul va adapta automat raportul dintre tracțiunea termică și cea electrică în funcție de faza zborului, cu scopul reducerii consumului de combustibil, a emisiilor și a zgomotului. Proiectul beneficiază de recenta certificare EASA obținută de Safran pentru motorul electric ENGINeUS 100.
Collins Aerospace este responsabilă pentru integrarea elicei și optimizarea aeroacustică. În cadrul proiectului, compania dezvoltă un sistem electric de control al pasului elicei, menit să reducă greutatea totală și să îmbunătățească eficiența energetică.
Ascendance contribuie cu experiența sa în sisteme hibride și furnizează un sistem propriu de gestionare a fluxurilor de energie la bord. De asemenea, compania integrează sistemul de baterii în arhitectura aeronavei și dimensionează capacitatea acestuia în funcție de nevoile energetice ale propulsiei hibride.
Potrivit celor patru companii, proiectul are o durată de doi ani și va începe cu studii de fezabilitate tehnică, analize de reglementare și evaluări de mediu. Primele rezultate privind impactul asupra emisiilor și consumului sunt așteptate până la sfârșitul anului 2025.
„Prin acest proiect, ne propunem să demonstrăm fezabilitatea tehnologică și beneficiile reale ale propulsiei hibride în aviația generală”, a declarat un reprezentant Daher. „Este o etapă necesară în tranziția către o mobilitate aeriană mai curată și mai sustenabilă.”
Soluția propusă permite o utilizare inteligentă a resurselor energetice, cu posibilitatea de a valorifica atât energia electrică din baterii, cât și combustibilii sustenabili (SAF). Obiectivul final este dezvoltarea unei arhitecturi de propulsie adaptabile, eficiente și scalabile, aplicabile la un segment extins de aeronave regionale sau de transport de scurtă distanță.
Prezentarea principalelor etape de dezvoltare este programată pentru următorul Salon Aeronautic de la Paris, unde consorțiul va furniza detalii tehnice și concluzii preliminare din testele de mediu.