Un utilizator Weibo a publicat imagini cu ceea ce pare a fi un avion de vânătoare J-35A vopsit într-o culoare caracteristică prototipurilor sau primelor modele dintr-o linie de producție. Fotografiile au declanșat speculații că ar putea fi vorba de primul exemplar din producția de serie a acestui avion de generația a cincea, dezvoltat de China pentru a rivaliza cu F-35-ul american, potrivit ArmyTechnology.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Pe rețelele sociale au apărut și interpretări potrivit cărora avionul ar fi destinat Pakistanului sau ar fi deja operațional, dar niciuna dintre aceste afirmații nu este susținută oficial.
Analiștii militari au precizat că J-35 nu este încă în dotarea armatei chineze, nu a fost exportat și cel mai probabil este destinat Forțelor Aeriene ale Armatei Populare de Eliberare (PLAAF). Totul indică faptul că ne aflăm în continuare în faza de producție incipientă, în lipsa unei confirmări oficiale privind intrarea în fabricația de serie.
J-35A: versiunea terestră a noului vânător chinez stealth
Avionul J-35A reprezintă varianta pentru operațiuni terestre a programului chinez de vânătoare stealth de generația a cincea, dezvoltat de Shenyang Aircraft Corporation (SAC), parte a conglomeratului AVIC. Proiectul derivă din FC-31 Gyrfalcon, un demonstrator tehnologic care a efectuat primul zbor pe 31 octombrie 2012.
Neavând inițial sprijin oficial din partea armatei, avionul a purtat prefixul civil „FC” și nu a fost considerat parte a forțelor armate. A fost prezentat la expozițiile aeronautice din Zhuhai (2014) și Dubai (2015) pentru a atrage potențiali clienți de export.
După ani de teste și modificări, inclusiv apariția prototipului „31003” în 2016, programul a început să atragă interesul armatei chineze, care a decis să dezvolte atât o versiune navală, cât și una terestră. J-35A a efectuat primul zbor pe 26 septembrie 2023 și se deosebește de varianta navală prin configurația trenului de aterizare (roată unică pe bot), forma aripilor și structura cozii.
Debut public la Zhuhai și rolul într-un sistem integrat de luptă
J-35A a fost prezentat oficial în noiembrie 2024, în cadrul celei de-a 15-a ediții a Salonului Internațional de Aeronautică și Spațiu din Zhuhai. Avionul purta însemnele Forțelor Aeriene chineze și numărul „75”, probabil în onoarea aniversării a 75 de ani de la înființarea acestora.
Colonelul Niu Wenbo, din cadrul Departamentului de Echipamente al PLAAF, a confirmat participarea oficială a aeronavei. Potrivit cercetătorului principal Wang Yongqing, J-35A este conceput pentru a funcționa ca un nod într-un sistem coordonat de luptă, capabil să colaboreze cu unități de rachete sol-aer sau alte platforme, oferind date radar și sprijin la ghidarea armelor.
Avionul a efectuat și o demonstrație de zbor în cadrul evenimentului, fiind expus și la sol, ceea ce a marcat prima sa apariție publică oficială în context militar.
Specificații parțial cunoscute, dar promițătoare
Deși nu există date tehnice oficiale complete, observațiile sugerează că J-35A este un avion cu un singur loc, două motoare, cu compartimente interne pentru armament și prize de aer supersonice fără separatoare (DSI). Are o configurație stealth, cu suprafețe aliniate și muchii zimțate la îmbinările panourilor.
Se presupune că avionul este echipat cu radar AESA (cu scanare electronică activă), sistem optic de țintire și afișaj montat pe cască, dar aceste informații rămân speculative. Prototipurile au utilizat motoare WS-13E, cu posibilitatea ca versiunile viitoare să fie propulsate de WS-21 sau WS-19. Greutatea maximă la decolare este estimată la aproximativ 28 de tone, cu o rază de luptă de 1.200–1.900 km, dar cifrele nu au fost confirmate oficial.
Armament și rol tactic
Nu există confirmări oficiale privind armamentul, dar imaginile disponibile sugerează că J-35A poate transporta rachete aer-aer cu rază scurtă (PL-10) și medie (PL-15), precum și muniții ghidate de precizie. Compartimentele interne ar putea găzdui până la șase rachete, iar alte arme pot fi montate extern.
Conceptul operațional nu este încă definitivat, dar publicațiile chineze îl descriu ca un aparat versatil, capabil să execute misiuni de superioritate aeriană și atac la sol, în rețea cu alte sisteme. În acest sens, J-35A ar completa avionul J-20 în structura de forță a PLAAF. Unii analiști chinezi se referă la J-10C, J-16, J-20 și J-35A ca la cei „Patru Muschetari” ai aviației chineze moderne.
Varianta navală și saltul pe portavionul Fujian
Versiunea navală, denumită simplu J-35, a înregistrat un progres important în martie 2025, când ar fi realizat cu succes o lansare cu catapultă electromagnetică de pe portavionul Fujian (clasa Type 003). Acesta este primul portavion chinez echipat cu trei catapulte electromagnetice și sistem de propulsie electrică integrată, permițând operarea unor avioane mai grele.
Se estimează că Fujian ar putea transporta până la 48 de J-35, iar unele variante adaptate ar putea opera, în număr limitat, și de pe portavioanele mai vechi Liaoning și Shandong. Până la finalul deceniului, China ar putea dispune de circa 100 de avioane stealth cu bazare navală — dacă aceste proiecții se confirmă.
Interes internațional și potențiale exporturi
Deși orientat în principal spre dotarea armatei chineze, J-35A atrage și interes internațional. Pakistanul ar fi interesat de achiziția a până la 40 de unități, iar pregătirea piloților ar fi început deja în China, cu livrările estimate să înceapă în 2026. Se vorbește și despre discuții preliminare cu Egiptul.
O variantă de export, numită J-35E, ar fi în curs de dezvoltare, dar nu există detalii tehnice sau contractuale confirmate. Versiunea navală, care necesită infrastructură de lansare cu catapultă, pare puțin probabil să fie exportată pe scară largă.
Rival pentru F-35?
Compararea J-35 cu F-35 continuă să stârnească interes și controverse. S-au remarcat asemănări vizuale, dar și diferențe în designul cupolei, formei botului, cozii și prizelor de aer. Unii oficiali americani, inclusiv generalul David W. Allvin, au sugerat că designul J-35A ar fi influențat de F-35. Alți experți avertizează însă că nu ar trebui să ne bazăm prea mult pe aparențe, în lipsa unor informații clare despre avionica, sistemele de armament și caracteristicile de invizibilitate ale aparatului chinez.
Pe de altă parte, surse chineze și ruse susțin că J-35 este un produs autohton, adaptat cerințelor moderne ale aviației stealth de generația a cincea, dar fără a fi o copie a aeronavelor occidentale.