Ambalajele pe bază de carton pentru băuturi au primit o nouă întrebuințare datorită unei inovații remarcabile din industria auto. Odată cu lansarea noului model Fiat Grande Panda, producătorul italian devine primul constructor auto care integrează într-un autovehicul materiale reciclate provenite din ambalaje pe bază de carton uzate.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Fiecare Fiat Grande Panda conține material reciclat din straturile subțiri de polietilenă (polimer – material plastic) și aluminiu pe care le conțin 140 de ambalaje pe bază de carton pentru băuturi. Acest material este folosit la realizarea componentelor din plastic ale interiorului mașinii – inclusiv consola centrală, bordul sau panourile interioare ale ușilor din față și din spate.
Ce este polyAl și cum se obține
PolyAl este un material reciclat format din polimeri (polietilenă) și aluminiu, rezultat în urma procesului de reciclare a ambalajelor pe bază de carton pentru băuturi. Acestea sunt alcătuite, în medie, din 70% carton, 25% polimeri și 5% aluminiu – un amestec esențial, dezvoltat pentru ambalajele aseptice, unde straturile ultrafine de polimeri și aluminiu protejează conținutul, prelungindu-i perioada de valabilitate fără conservanți sau refrigerare.
În timp ce cartonul din aceste ambalaje poate fi transformat în produse pe bază de hârtie precum șervețele sau hârtie igienică, Tetra Pak lucrează alături de producători de compuși și reciclatori pentru a găsi noi utilizări comerciale pentru restul materialului reciclabil – polyAl.
Componentele noului Fiat Grande Panda sunt fabricate dintr-un material pe bază de polyAl, numit Lapolen Ecotek, dezvoltat de compania Lapo Compound. Aceasta a colaborat strâns cu Fiat pentru a se asigura că materialul îndeplinește cerințele de calitate și cost. Alegerea utilizării acestuia în zone vizibile ale interiorului – consola centrală, bordul, panourile ușilor – evidențiază potențialul său estetic. Fiat a apreciat efectul strălucitor oferit de conținutul de aluminiu reciclat, dar și capacitatea Lapo Compound de a reproduce exact nuanța de albastru dorită.
Parte din strategia „less is more”
Decizia de a integra material reciclat din ambalaje pentru băuturi reflectă angajamentul Fiat față de o producție auto mai sustenabilă și accesibilă. În spiritul filozofiei „less is more”, constructorul italian renunță la elementele neesențiale și reduce utilizarea materialelor poluante precum cromul sau pielea naturală.
Un pas înainte spre reciclare la scară industrială
Utilizarea de polyAl în producția de componente auto arată că acest material reciclat poate fi adoptat la scară largă. Modelul Grande Panda este deja disponibil pe majoritatea piețelor europene și va fi lansat și în afara Europei până la finalul anului.
Aliniere cu noile reglementări europene
Colaborarea cu Lapo Compound oferă Fiat un avantaj în fața viitoarelor cerințe ale UE privind reciclarea vehiculelor la sfârșitul ciclului de viață (End-of-Life Vehicles Proposal), care vor impune ca 25% din plasticul folosit într-o mașină să provină din materiale reciclate. Soluția dezvoltată de Lapo Compound contribuie la atingerea acestui obiectiv, respectând standardele stricte de calitate ale industriei.
Pe lângă aplicațiile auto, Lapo Compound testează utilizarea materialului Lapolen Ecotek și în alte domenii: mobilier de exterior sau pardoseli industriale.