Atlantic care efectua operațiuni de supraveghere a infrastructurii subacvatice în Marea Baltică, a anunțat Statul Major Interarme al Forțelor Armate Franceze, citat de Militarnyi.
O unitate navală rusă, probabil o navă de război, a iradiat aeronava cu un radar de control al focului.
Statul Major Întrunit a descris acest act drept o „încercare vizibil agresivă și nejustificată de a obstrucționa libertatea de navigație în spațiul aerian internațional”.
Un incident similar a avut loc la 19 ianuarie, când un sistem rusesc de apărare aeriană S-400 și-a fixat radarul de țintire pe același tip de aeronavă.
📍 Mer Baltique | Contribution de l'avion de patrouille maritime ATL2 🇫🇷 #BalticSentry.
Lors d'une mission de surveillance des infrastructures sous marines critiques dans les eaux internationales de la Baltique, un ATL2 🇫🇷 a été la cible d'une manœuvre d'intimidation par une… pic.twitter.com/6JC9wNHqiU
— Armée française – Opérations militaires (@EtatMajorFR) March 19, 2025
În plus, sistemele de război electronic au încercat să perturbe operațiunile aeronavei de patrulare.
La 14 ianuarie, NATO a anunțat lansarea unei noi Operațiuni Baltic Sentinel, menită să protejeze infrastructura maritimă din regiune.
Anunțul a fost făcut în timpul unui summit al statelor baltice membre ale NATO, la care au participat secretarul general Mark Rutte, președintele finlandez Alexander Stubb și prim-ministrul estonian Kristen Michal.
În cadrul summitului, liderii regionali au discutat despre amenințarea tot mai mare la adresa infrastructurii subacvatice critice.
În cadrul operațiunii, navele și aeronavele NATO asigură securitatea, iar o flotă de drone navale a fost desfășurată.
Forțele aeriene regale olandeze s-au alăturat, de asemenea, misiunii la sfârșitul lunii ianuarie cu avioanele lor de luptă multirol F-35A de a cincea generație.
Breguet Br.1150 Atlantic
Dezvoltat inițial ca avion de luptă antisubmarin, Atlantique a zburat pentru prima dată pe 8 mai 1981. De-a lungul anilor, a suferit multiple modernizări, evoluând într-un avion de patrulare maritimă multirol.
Cea mai recentă modernizare majoră, Standard 6, a început în 2013 și s-a axat pe îmbunătățiri ale avionicii.
Îmbunătățirile au inclus un radar de căutare Thales Searchmaster, un senzor electro-optic MX-20 cu optică zi/noapte, un proiector laser, un computer tactic modern și un sistem digital de procesare a semnalului acustic.
În ciuda acestor îmbunătățiri, unele sisteme mai vechi rămân la bord, inclusiv balize sonar pasive și active, o cameră cu infraroșu pentru detectarea țintelor de suprafață, un detector de anomalii magnetice pentru localizarea submarinelor scufundate și unități de recunoaștere electronică pentru interceptarea transmisiilor radio.
Modernizarea a extins capacitățile de luptă ale aeronavei. Atlantique 2 poate transporta acum până la patru bombe ghidate cu laser din seria Paveway, inclusiv GBU-12/B de 500 de lire și GBU-58/B de 250 de lire.
Acestea completează arsenalul său existent de torpile anti-submarin MU90 și rachete anti-navă AM.39 Exocet.
Bomba de 500 de lire? Serios? Mai lasati Google Translate-ul ala…