Cea mai recentă lansare a rachetei Starship s-a încheiat cu un nou eșec spectaculos, iar asta ridică o întrebare incomodă: dacă SpaceX nu reușește, ce (și cine) vine după?
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
De fiecare dată când Starship se ridică de la sol, pare că toată planeta își ține respirația. Și de fiecare dată, până acum, urmează o dezamăgire, afirmă NewScientist.
La a noua tentativă de zbor test, racheta-gigant a SpaceX a ajuns în spațiu, dar s-a destrămat la scurt timp după. Propulsorul Super Heavy s-a pierdut în Golful Mexic, partea superioară a vehiculului a explodat după 47 de minute din cauza unei scurgeri de combustibil, iar ușile nu s-au deschis pentru a elibera sateliți fictivi. În final, racheta a pierdut controlul și s-a dezintegrat.
„Mă așteptam la mai mult de la SpaceX până acum”, recunoaște Laura Forczyk, analist spațial la Astralytical. „E frustrant, pentru că foarte mulți din ecosistemul spațial mizează pe Starship”.
În ce stadiu este de fapt Starship?
Starship nu este doar o rachetă, e cheia întregii strategii a SpaceX pentru colonizarea Lunii și, în cele din urmă, a planetei Marte. Este o rachetă masivă, complet reutilizabilă, gândită pentru zboruri rapide și frecvente, la un cost incomparabil mai mic decât tot ce a existat până acum. În teorie.
În practică, însă, Starship n-a bifat încă niciun zbor complet reușit. Propulsorul a fost recuperat cu succes în trecut cu ajutorul unor brațe robotice impresionante, dar vehiculul superior nu a reușit niciodată să ajungă și să revină întreg la sol.
Și totuși, filozofia SpaceX rămâne aceeași: „fail fast, learn faster”, eșuează rapid, învață mai repede. Elon Musk nu pare descurajat. „Avem multe date bune de analizat”, a scris acesta pe X după ultimul test.
De ce contează atât de mult Starship?
Pentru că nu există alternativă reală. NASA se bazează pe Starship pentru misiunile Artemis, care ar trebui să readucă oameni pe Lună până în 2027. Un test fără echipaj e programat pentru anul viitor, dar va putea avea loc doar dacă SpaceX livrează. Alte companii private, precum Voyager Space, vor să lanseze viitoare stații spațiale direct în interiorul Starship.
Singura opțiune tehnică rămasă pe masă este bătrânul SLS al NASA, un mastodont scump și lent, în dezvoltare din 2011, care a avut un singur zbor reușit în 2022. Următorul e programat abia pentru aprilie 2026.
De ce întârzie Starship, dacă Falcon 9 a reușit?
Un paradox deranjant pentru mulți: Falcon 9, racheta precedentă a SpaceX, a lansat deja la a doua misiune din 2010. Starship, însă, este cu totul alt animal. Mult mai mare, mai complex și complet reutilizabil. Ambițiile sunt diferite — dar și provocările sunt de alt ordin.
„Problemele pe care le vedem la Starship nu sunt noi. Sunt aceleași probleme pe care le-am văzut și la alte vehicule. Știm cum să le rezolvăm”, spune Ella Atkins, expertă în aviație și spațiu la Universitatea din Michigan.
Cât mai așteptăm?
Musk promite că ritmul testelor se va accelera. Următoarele trei zboruri sunt programate la un interval de doar 3-4 săptămâni între ele. Obiectivul final? Mai multe lansări pe zi. Este o viziune radicală, care cere timp, efort și… mai multe eșecuri.
Pentru unii, este un preț acceptabil. Pentru alții, un semnal de alarmă.
Cert este un lucru, fără Starship, planul actual de explorare a spațiului, de la NASA până la sectorul privat, rămâne fără un plan de salvare.
Vorbă multă…
Ce știri false! Starship funcționează perfect!