Aproximativ 1,8 miliarde de persoane se conectează la TikTok cel puțin o dată pe lună, petrecând în medie 95 de minute pe zi cu conținut care îi atrage, îi distrează și chiar îi informează prin intermediul aplicației, relateaza Sciencelert.
Aceste cifre sunt extraordinare, însă un nou studiu arată că platforma nu este cea mai de încredere sursă de informații, în special în privința unor condiții medicale precum ADHD.
O echipă condusă de cercetători de la Universitatea British Columbia (UBC) din Canada a descoperit că dintre cele mai vizionate 100 de videoclipuri de pe TikTok etichetate cu conținut referitor la tulburarea de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD), mai puțin de jumătate respectau criteriile de diagnostic profesionale pentru această afecțiune.
Aceste videoclipuri – care au adunat, în total, aproape jumătate de miliard de vizualizări – se bazau în mare parte pe experiențe și opinii personale. De multe ori, nu surprindeau nuanțele ADHD, de pildă faptul că simptomele pot să difere foarte mult de la un individ la altul.
„TikTok poate fi o unealtă extraordinară pentru creșterea gradului de conștientizare și reducerea stigmatizării, dar are și o parte negativă”, spune psihologul clinician de la UBC, Vasileia Karasavva.
„Poveștile și experiențele personale pot fi puternice, însă atunci când sunt lipsite de context, pot duce la neînțelegeri legate de ADHD și, în general, despre sănătatea mintală.”
Cercetătorii au realizat, de asemenea, un experiment cu cele mai precise 5 videoclipuri și cele mai inexacte 5 videoclipuri din top 100, conform evaluărilor unor psihologi clinicieni. Au prezentat aceste 10 clipuri unui număr de 843 de studenți dintr-un curs introductiv de psihologie, apoi i-au întrebat pe aceștia cum percep valoarea educațională a videoclipurilor vizionate.
În timp ce cele mai bune 5 videoclipuri au obținut un scor mediu de 3,6 puncte din partea psihologilor pentru acuratețe, studenții le-au acordat doar 2,8. Cele mai slabe 5 videoclipuri, considerate inexacte de către psihologi și notate cu 1,1, au primit de la studenți 2,3 puncte.
Concluzia este evidentă: există o discrepanță semnificativă între opinia specialiștilor și cea a publicului obișnuit cu privire la videoclipurile despre ADHD de pe TikTok. Posibilitatea de a induce în eroare este mare și poate duce la neînțelegeri care ar putea afecta diagnosticarea și tratarea afecțiunii.
„Descoperirile noastre evidențiază o discrepanță între profesioniștii din domeniul sănătății mintale și tinerii adulți în ceea ce privește valoarea psihoeducațională a conținutului despre ADHD pe TikTok”, scriu cercetătorii în lucrarea publicată.
„Remedierea acestei situații este esențială pentru a îmbunătăți accesul la tratament și pentru a spori sprijinul acordat persoanelor cu ADHD.”
Studiul arată, de asemenea, că studenții care vizionează mai mult conținut despre ADHD tind să-l distribuie mai departe și sunt mai predispuși să creadă că ADHD este mai răspândit decât este în realitate.
Cercetătorii subliniază că TikTok recompensează creatorii de conținut pentru numărul de vizualizări, nu pentru acuratețea informațiilor. Ei își doresc, de asemenea, să vadă mai mult conținut realizat de profesioniști din domeniul medical care să fie distribuit pe platformă.
Nu se pune problema ca cercetătorii să fie „anti-TikTok” – aceștia recunosc valoarea aplicației în crearea de comunități și în implicarea tinerilor. Cu toate acestea, îndeamnă utilizatorii să caute și alte surse mai credibile de informații.
„Unii tineri apelează la TikTok din cauza barierelor de acces sau a experiențelor negative pe care le-au avut cu profesioniștii din domeniul sănătății mintale”, spune Amori Mikami, profesor de psihologie la UBC.
Cercetarea a fost publicată în PLOS One.