În timp ce China lansează portavioane cu catapulte electromagnetice, Donald Trump vrea să readucă vechiul sistem cu aburi pe portavioanele americane

Donald Trump în timpul vizitei în Japonia
Donald Trump, Credit foto: Kunihiko Miura / AP / Profimedia

La scurt timp după ce China a prezentat testele pe mare ale celui mai nou portavion al său, care utilizează catapulte electromagnetice, președintele american Donald Trump și-a reînnoit criticile la adresa aceleiași tehnologii de lansare utilizate de Marina SUA, pe care a numit-o „electricitate stupidă” și a solicitat revenirea la energia tradițională pe bază de abur, anunță Interesting Engineering.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

La bordul navei USS George Washington, în timpul unei vizite în Japonia, Trump a declarat că este hotărât să semneze un decret prezidențial pentru abandonarea sistemului electromagnetic de lansare a aeronavelor (EMALS).

El a calificat sistemul ca fiind scump, nesigur și dificil de reparat, în ciuda faptului că este una dintre cele mai avansate caracteristici ale celor mai noi portavioane americane.

„Cel electric costă miliarde, iar când se strică, trebuie să-l trimiți la MIT și să apelezi la cei mai străluciți oameni din lume pentru a-l repara. Cu aburul, îl repari cu un ciocan și un aparat de sudură. Funcționează la fel de bine, dacă nu chiar mai bine”, a declarat Trump.

Dragostea lui Trump pentru „frumosul abur”

Sistemul EMALS, dezvoltat de contractorul de apărare General Atomics din California, înlocuiește pistoanele cu abur care au lansat aeronavele marinei americane timp de peste șapte decenii. Noua tehnologie utilizează motoare cu inducție liniară pentru a catapulta avioanele mai repede și mai lin, ceea ce reduce în același timp stresul asupra structurii aeronavelor.

Sistemul promite, de asemenea, o eficiență energetică mai bună și capacitatea de a lansa aeronave mai ușoare, cum ar fi dronele.

Dar Trump, care a criticat EMALS încă din primul său mandat, a respins avantajele sistemului.

„Îmi place să văd aburul acela frumos care se revarsă de pe punte. Cu sistemul electric, nu ai asta. Îmi place aburul, ne întoarcem la abur”, a precizat Trump.

„Îmi place aburul, ne întoarcem la abur”

Declarațiile sale au venit la doar câteva săptămâni după ce China a difuzat noi imagini la televiziunea de stat în care se vede al treilea și cel mai avansat portavion al său, Fujian, în timp ce efectuează cu succes teste pe mare cu sistemul său de catapultare electromagnetică.

Imaginile din septembrie arătau portavionul în timp ce lansa trei tipuri de aeronave, inclusiv avionul de vânătoare stealth J-35 și avionul de avertizare timpurie KJ-600.

Catapulte electromagnetice

SUA și China sunt singurele națiuni care operează sau testează tehnologia de lansare electromagnetică. Fujian din China rămâne în teste pe mare, în timp ce USS Gerald R. Ford al Marinei SUA a finalizat prima sa desfășurare completă în acest an, după ani de întârzieri tehnice și depășiri de costuri.

Catapultele sunt esențiale pentru operațiunile portavioanelor, ele fiind cele permit avioanelor de luptă grele, avioanelor de supraveghere și avioanelor de avertizare timpurie aeriană să decoleze de pe punți scurte.

SUA au început să dezvolte EMALS la începutul anilor 2000 pentru a-și moderniza flota. În ciuda avantajelor sale, sistemul s-a confruntat cu frecvente probleme de fiabilitate în timpul testelor inițiale la bordul navei Ford, ceea ce alimentat criticile din partea lui Trump și a unor membri ai Congresului, care au pus la îndoială costul și complexitatea sa.

Beijingul dezvoltă deja un „superportavion” de nouă generație

Comentariile lui Trump vin și în contextul în care China face eforturi pentru a reduce decalajul tehnologic față de Marina SUA. Fujian a marcat un salt înainte pentru Marina Armatei Populare de Eliberare, care a pus în funcțiune primul său portavion abia în 2012.

China a adoptat direct tehnologia de lansare electromagnetică, fără mai trece prin experiența catapultelor cu buri, o mișcare care, potrivit analiștilor, a fost concepută pentru a asigura viitorul flotei sale.

Rapoartele mass-media de stat chineze sugerează că Beijingul dezvoltă deja un „superportavion” de nouă generație, alimentat cu energie nucleară, echipat cu EMALS, spațiu extins pe punte și capacitate de ieșire mai mare, caracteristici menite să egaleze sau să depășească capacitățile celor mai avansate portavioane ale Marinei SUA.

  • George Radu este un autor care abordează subiecte variate din domeniul tehnologiei, apărării și viitorului. Domeniile sale de expertiză includ inteligența artificială etică, interfețele om-mașină (HMI), realitatea augmentată și virtuală aplicată (XR), precum și impactul social și cultural al noilor tehnologii. Nu se teme să pună întrebări dificile și să exploreze implicațiile filozofice ale inovațiilor tehnologice.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...