Geely Automobile, unul dintre cei mai mari producători auto din China, va retrage de pe piața bursieră divizia sa premium de vehicule electrice Zeekr, evaluată la 6,83 miliarde de dolari. Decizia vine la mai puțin de un an și jumătate după ce Zeekr a fost listată public în Statele Unite și marchează o schimbare importantă în strategia grupului, care caută să-și consolideze eficiența operațională și să facă față competiției tot mai dure din industria auto electrică chineză, transmite Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Conform acordului anunțat marți, Geely Automobile Holdings Ltd va cumpăra participația pe care nu o deține deja la Zeekr Intelligent Technology Holding Ltd, la un preț de 2,687 dolari per acțiune sau 26,87 dolari per acțiune depozitară americană (ADS). Oferta reprezintă o primă de aproape 19% față de prețul de închidere al Zeekr din 6 mai, dată la care acțiunile au fost tranzacționate ultima dată. Tranzacția este așteptată să fie finalizată în ultimul trimestru al acestui an.
Grupul Geely deține în prezent aproximativ 62,8% din Zeekr și a propus inițial în luna mai o ofertă de aproximativ 2,2 miliarde de dolari pentru restul acțiunilor, dar suma a fost majorată acum la circa 2,4 miliarde de dolari. „Prin această tranzacție, Geely își propune să își optimizeze structura corporativă și să alinieze mai bine resursele interne, pentru a răspunde provocărilor de pe piața vehiculelor electrice,” se arată într-un comunicat al companiei.
Lansată în 2021, Zeekr a fost gândită ca brandul premium de vehicule electrice al grupului Geely, cu scopul de a integra cele mai avansate tehnologii dezvoltate in-house — de la platformele dedicate pentru vehicule electrice, la sistemele de baterii și soluțiile software.
În mai 2024, Zeekr a devenit prima companie auto chineză care a reușit o listare majoră în SUA după o pauză de aproape trei ani, IPO-ul evaluând compania la aproximativ 6,8 miliarde de dolari.
Decizia de a retrage Zeekr de pe bursă reflectă o schimbare mai amplă în strategia grupului Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd, care în ultimii ani a renunțat la politica de expansiune agresivă prin achiziții externe și s-a concentrat mai mult pe optimizarea costurilor și creșterea eficienței interne.
Compania se confruntă, ca și alți jucători din China, cu o presiune crescută asupra marjelor de profit, din cauza intensificării războiului de prețuri pe piața vehiculelor electrice, unde concurența între producătorii locali și internaționali a devenit extrem de acerbă.
Pentru a răspunde acestor provocări, Geely și-a reorganizat structura în două ramuri principale: Geely Auto, care vizează piața de masă, și Zeekr Group, orientată spre segmentul premium. În martie, compania a anunțat că a fuzionat trei unități separate care dezvoltau sisteme digitale de cockpit într-o singură echipă de inginerie, formată din aproximativ 2.000 de specialiști. Măsura are ca scop accelerarea procesului de inovație și reducerea costurilor de dezvoltare.
Deși retragerea Zeekr de pe bursă poate părea un pas înapoi, analiștii consideră că mutarea ar putea oferi grupului Geely mai multă flexibilitate în gestionarea resurselor și implementarea planurilor de investiții pe termen lung, fără constrângerile impuse de piața de capital din SUA.
Tranzacția, care mai trebuie să treacă prin procedurile de aprobare și să îndeplinească anumite condiții, ar urma să fie încheiată până la sfârșitul anului. Reprezentanții Geely nu au oferit alte detalii suplimentare despre planurile viitoare pentru Zeekr după finalizarea procesului de delistare.