În luna mai a acestui an, Uniunea Europeană a raportat o ușoară creștere în sectorul auto, cu un total de 926.582 de autoturisme noi înmatriculate, ceea ce înseamnă un avans de 1,6% comparativ cu aceeași perioadă din 2024, informează ACAROM.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Evoluția vine în contextul unui început de an marcat de instabilitate în mai multe piețe mari.
Cifre în ușoară revenire la nivel european
Primele cinci luni din 2025 s-au încheiat cu o ușoară scădere în ceea ce privește înmatriculările auto la nivelul UE. Acestea au ajuns la un total de 4.566.970 de unități, în scădere cu 0,6% față de aceeași perioadă din 2024. Totuși, se remarcă o dinamică pozitivă pe segmentele de propulsie alternativă.
Mașinile full electrice însă au cunoscut o evoluție semnificativă, cu o creștere de 26,1%, ceea ce reprezintă 701.089 de unități vândute. La rândul lor, vehiculele hibride au atins aproape 1,6 milioane de înmatriculări, înregistrând un salt de 18,3%.
România, în declin accentuat pe piața auto
În contrast cu tendințele pozitive înregistrate în unele state europene, România a raportat o scădere notabilă a înmatriculărilor de autoturisme noi. Între ianuarie și mai, doar 54.209 de vehicule au fost înmatriculate, cu 12,8% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului anterior.
Segmentul vehiculelor electrice a fost cel mai afectat, cu doar 2.811 unități înmatriculate, în scădere cu peste 42%. Singurul segment aflat pe o pantă ascendentă a fost cel al hibrizilor, care a înregistrat o creștere de 22,7%, totalizând 26.386 de unități.
Evoluții inegale în marile piețe europene
Piața auto a evoluat diferit de la o țară la alta. Spania s-a remarcat ca singura dintre marile economii europene cu o creștere substanțială, înregistrând un plus de 13,6%. Pe de altă parte, Franța a consemnat un declin de 8,2%, Germania a coborât cu 2,4%, iar Italia a avut o scădere marginală, de doar 0,5%.
Constructorii auto: Volkswagen se menține lider în Europa
În ceea ce privește producătorii, grupul Volkswagen rămâne cel mai important actor din piața auto europeană, cu 1.486.937 de autoturisme noi înregistrate, în creștere cu 4,4% față de anul anterior.
Pe poziția a doua se situează grupul Stellantis, care a înregistrat o contracție de 8,4%, ajungând la 859.950 de unități.
Renault completează podiumul, cu 566.121 de autoturisme, în urcare cu 7%. Dintre acestea, marca Dacia a contribuit cu 249.593 de unități, cu un avans modest de 1,8%.
Ford, în schimb, a consemnat o ușoară scădere de 1,5%, cu 185.404 autoturisme noi înmatriculate în perioada analizată.
Perspective moderate pentru viitor
Datele parțiale din 2025 sugerează o revenire fragilă la nivelul Uniunii Europene, susținută în special de tranziția către propulsii alternative.
Cu toate acestea, România se distanțează de acest trend, marcând scăderi importante în special la vehiculele electrice.
Evoluțiile din lunile următoare vor fi esențiale pentru a determina direcția în care se va îndrepta industria auto europeană și cea locală.